Κυριακή 10 Ιανουαρίου 2010

῎Οχι ἄλλα πειράματα μέ τή γλῶσσα-Κωνσταντῖνος Χολεβας (πολιτικός ἐπιστήμων-ἱστορικός)



Δέν θά γίνουμε πατροκτόνοι κ. Κριαρᾶ

Κατά τήν πρόσφατη πίσκεψή του στή Θεσσαλονίκη Πρωθυπουργός κ. Γεώργιος Παπανδρέου πισκέφθηκε τόν 104 τν μότιμο Καθηγητή τς Μεσαιωνικς Φιλολογίας κ. μμανουήλ Κριαρ. κε παλαίμαχος φιλόλογος δήλωσε τι πρέπει νά καταργηθε διδασκαλία τν ρχαίων λληνικν στά λληνικά Γυμνάσια καί Λύκεια. Σεβόμεθα τήν λικία καί τό ργο το περαιωνόβιου καθηγητο, λλά φείλουμε νά κφράσουμε σοβαρές νστάσεις γιά τήν πρότασή του. λλωστε δέν λησμονομε παλιότερες στοχες προτάσεις του, ταν το παρεχε τακτικό βμα κρατική τηλεόραση καί κενος μς δίδασκε τι τό θηλυκό το «γραμματέως» εναι «γραμμάτισσα» καί χι γραμματεύς! Φυσικά πρότασή του ατή περρίφθη πό τήν κοινωνία, ποία πορρίπτει κάθε κρότητα καί περβολή.

λπίζω Πρωθυπουργός νά μήν παρασυρθε πό τόν κ. Κριαρ καί νά μήν χουμε πάλι προβλήματα, ναθεωρήσεις καί προβληματισμούς πού θά βλάψουν τήν παιδεία καί τά παιδιά μας. Τό 1976 είμνηστος Γεώργιος Ράλλης κατήργησε ς πουργός θνικς Παιδείας καί Θρησκευμάτων τά ρχαα λληνικά στό Γυμνάσιο. Τά πανέφερε Γεώργιος Μπαμπινιώτης τό 1991 ς Πρόεδρος το Παιδαγωγικο νστιτούτου. Ράλλης ργότερα παραδέχθηκε τό λάθος του. μως μία γενιά λληνοπαίδων πί 15 χρόνια πεκόπη πό τήν συνέχεια καί τή διαχρονία τς νιαίας λληνικς γλώσσας. Θυμομαι τι λίγο μετά τή μεταρρύθμιση το 1976 εχε λθει στή χώρα μας λόγιος Πρόεδρος τς Σενεγάλης Λεοπόλντ Σεγκόρ, ποος γνώριζε ριστα τά ρχαα λληνικά. Μόλις μαθε τι δέν διδάσκονται πό τό πρωτότυπο στίς τρες τάξεις τν λληνικν Γυμνασίων ξέφρασε τήν δυσάρεστη κπληξή του για τήν σέβεια τν Νεοελλήνων πρός τή γλωσσική μας κληρονομιά.πανειλημμένως πιτροπή Πολιτισμο καί Παιδείας το Ερωκοινοβουλίου μέ ψήφισματά της χει ζητήσει πό λες τίς χρες – μέλη τς Ερ. νώσεως νά μπλουτίσουν τά σχολικά προγράμμτα μέ τά ρχαα λληνικά καί τά Λατινικά κείμενα. διαιτέρως δέ γιά μς τούς λληνες τά ρχαα λληνικά δέν εναι μία νεκρή γλσσα, λλά παλαιότερη μορφή τς μις καί νιαίας λληνικς. Εναι τιμή γιά μς τι μιλομε μέ μικρές γραμματικές διαφοροποιήσεις τή γλσσα το μήρου, το Πλάτωνος, τν Εαγγελίων καί τν Πατέρων τς κκλησίας. Σήμερα λοι ο ρθόδοξοι Θεολόγοι τν Βαλκανικν χωρν μαθαίνουν τά ρχαα λληνικά γιά νά διαβάσουν τήν Καινή Διαθήκη καί τούς Πατέρες πό τό πρωτότυπο. Καί μες θά ποφασίσουμε νά ατοκτονήσουμε ς θνος; Θά καταργήσουμε κάθε δεσμό μέ τή γλωσσική μας παράδοση γιά νά φανομε δθεν «προοδευτικοί»;

κατάργηση τν τόνων καί τν πνευμάτων (τό 1982) δήγησε σέ πνευματική κνηρία καί σέ μεγαλύτερη νορθογραφία τούς μαθητές. πιθανή - μή γένοιτο- κατάργηση τν ρχαίων λληνικν θά πονευρώσει τελείως τό δη προβληματικό γλωσσικό ασθητήριο τν νέων μας. Τή σημερινή γλωσσική σύγχυση θά κολουθήσει γλωσσικός φελληνισμός. Θά ντρεπόμαστε νά μαθαίνουμε ρχαα λληνικά, λλά θά εμαστε περήφανοι ν τά παιδιά μας μιλον ξένες γλσσες πό τά βρεφικά τους χρόνια. Ατή δέν εναι πρόοδος, εναι ξενομανία καί πιθηκισμός. Ναί, νά μαθαίνουμε ξένες γλσσες, λλά πρωτίστως νά μαθαίνουμε τήν παρχή τς δικς μας γλώσσας. Τήν παιδαγωγική ξία τν ρχαίων λληνικν πέδειξαν τά μακροχρόνια πειράματα το νοικτο Ψυχοθεραπευτικο Κέντρου θηνν. πως γράφει Ψυχίατρος ωάννης Τσέγκος στό βιβλίο του « κδίκηση τν Τόνων» (ναλλακτικές κδόσεις, θήνα 2005) μαθητές Δημοτικο πού διδάχθηκαν ρχαα λληνικά βελτίωσαν τίς πτικοαντιληπτικές τους κανότητες καί μείωσαν τά ποσοστά δυσμαθιν καί δυσλεξιν.

Τά ρχαα λληνικά, τά ποα πετέλεσαν καί ποτελον πηγή γλωσσικο πλούτου γιά λους τούς πολιτισμένους λαούς. ρχαία λληνική εναι πηγή πού τροφοδοτε μέχρι σήμερα λες τίς ερωπαϊκές γλσσες (βλέπε γιά παράδειγμα τή λέξη: Τηλεματική). πό τή γλσσα το μήρου χρησιμοποιομε σήμερα τό 70% τν λέξεων. Γιατί, λοιπόν, μς καλε κ. Κριαρς νά γίνουμε πατροκτόνοι; χι, λοιπόν, κ. Κριαρ. Σς σεβόμαστε, λλά θά ντισταθομε σθεναρς μέ κάθε νόμιμο μέσο σέ ποιον πιχειρήσει νά πιβάλει τίς ντιπαιδαγωγικές πόψεις σας. ς μή στερήσουμε πό τούς νέους μας ατόν τόν τεράστιο γλωσσικό πλοτο!

[Κωνσταντίνος Χολέβας, Αντίβαρο]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου