Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου 2010

ΠΡΟΣ ΤΙ Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΕΙΣ ΤΗΝ ΔΗΜΟΤΙΚΗΝ;-Θεοδώρου Ν. Κορμπίλα


᾿Οδυσσεύς τοῦ klision: Οἱ ἀντιδράσεις ἀπό τήν πρωτάκουστη καινοτομία τῆς εἰσαγωγῆς στή θεία λατρεία τῆς Δημοτικῆς πληθαίνουν. Οἱ πιστοί στήν Πρέβεζα καί πανελληνίως ἔχουν κατασκανδαλιστεῖ. ῞Οπως πληροφορούμαστε οἱ ᾿Εκκλησίες στήν Πρέβεζα ὁλοένα καί ἀδειάζουν. Οἱ πιστοί "τρέχουν" νά ἐκκλησιαστοῦν "κανονικῶς" σέ ἐκκλησίες τῆς γειτονικῆς Μητροπόλεως ῎Αρτης. Λέμε νά ἐκκλησιαστοῦν "κανονικῶς", γιατί ἐκκλησιασμός στή "μαλλιαρή" δέν γίνεται. ΠΩΣ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΟΥΜΕ, ΑΔΕΛΦΙΑ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΠΡΕΒΕΖΑ!




(᾿Εφημ. ᾿Ορθοδ. Τύπος, 19-2-2010)

Μ τν τέλεση τς Θ. Λειτουρ-

γίας στ δημοτικ π ερες τς .

Μητρ. Πρεβέζης γενννται πολλ

ρωτήματα μ πρώτιστον τ «τί

στί», πο εναι «ρχ παντς συλ-

λογισμο κα πάσης ποδείξεως»1,

κατʼ ριστοτέλην. Τί στί, λοιπόν,

καινοτομία ατή; Εδικώτερον:

«ρώτημα 1ον»: Τ ν κούουν

ο λληνόφωνοι τ Θ. Λειτουργία

στ γλσσά τους ρχαϊστ εναι

δν εναι μι διαίτερη θ. «ελογία»

(= καλλιλογία, επρεπς γλσσα,

παινος, γκώμιον, εφημία, δ -

ρον). Ἐὰν ναί, τότε δν εναι με-

ταγλώττιση στ δημοτικ κπτωσις

ατς τς ελογίας ;

«ρώτημα 2ον»: Εναι δν

εναι νυπακο στ θ. ντολή, πο

λέει «στήκετε κα κρατετε τς πα-

ραδόσεις»2; Εναι δν εναι «τιμή

γίου μίμησις γίου»; λλ

ποος γιος τόλμησε ποτ τέτοια

μεταγλώττιση; Εναι δν εναι «ε -

ρ γράμματα», τ τς Θ. Λειτουρ-

γίας, «δυνάμενα σοφίσαι…ες σω-

τηρίαν δι πίστεως…»3; Εναι δν

εναι τ «γράμματα» ατ λόγος

τελετουργικς τέλειος, πόσταγμα

σοφίας, νσταλαχθν νωθεν π

τ γιον Πνεμα, πρς τελείωσιν

ψυχν ν μυστηρί ;

«ρώτημα 3ον»: Τί στιν μως

«μυστήριον»; Τ Λεξικν μς λέγει

τι ν τ Κ.Δ. «θεον μυστήριον ε -

ναι τ πρ τν νθρωπίνην κατά-

ληψιν». Κατ δ τν π. Παλον ν

τ μυστηρί το Χριστο «εσι πάν-

τες ο θησαυρο τς σοφίας κα τς

γνώσεως πόκρυφοι»4 κα δι τν

πόκτησίν των παιτεται «πίγνω-

σις». λλ τί στι «πίγνωσις»; Τ

Λεξικν λέγει τι εναι «ξέτασις,

ρευνα, διάγνωσις» (= διάκρισις κα

δύναμις διακρίσεως)», λλ κα

«ντελς, πλήρης γνσις».Μ λλα

λόγια εναι βαθεα γνσις, μ πειρία,

βίωμα. Βεβαίως, βίωμα ν Χριστ,

δηλαδ νσωμάτωσις ες τν κ -

κλησίαν κα σκληρς δοιπορικς

γώνας πρς τν κορυφν το νοη-

το Θαβρ δι τς «στε νς κα τε-

θλιμμένης δο»5, περ ση μαίνει

«κάθαρσιν – φωτισμόν – θέωσιν»

(=μέθεξιν τν κτίστων θείων νερ-

γειν=κοινωνίαν μ γ. Πνεμα =

μοίωσιν μ Θεν κατ χάριν).

«ρώτημα 3ον»:Εναι δν εναι

τ «ερ γράμματα» τς Θ. Λει-

τουργίας εσαγωγικά, λλ κα συν-

τελεστικ το ς νω βιώματος κα

μυστηρίου, δηλαδ εναι δν εναι

«στερε τροφ» γι τος «τελεί-

ους», λλ κα «γάλα» συνάμα γι

τος «νηπίους»6; Πόσοι κα πόσοι

«νήπιοι», τελείως γράμματοι, κα

μάλιστα στ 400 χρόνια τς σκλα-

βις κα τς παχυλς γραμματο-

σύνης δν ρχισαν μ τ «γάλα»,

πέρασαν τς πνευματικς «μεθηλι-

κιώσεις» κα κατέληξαν στν «στε-

ρε τροφή»; Οδες τότε διενοήθη

ν θίξη τ «ερ γράμματα» μ τ

σαθρ δικαιολογία, πο χρησιμο-

ποιομε σήμερα, τι, δηλαδή,

«τροφ» δν τρώγεται τι εναι

δύσπεπτη. Εναι δν εναι παρά-

δεκτη νοθεία τς «τροφς» κάθε

λλαγή, κα μάλιστα σήμερα, που

δν πάρχει γραμματοσύνη κα

που πάρχει βιβλιοπλημμύρα θεο-

λογικν ρμηνευτικν βιβλίων; Θ

προσελκύση μεταγλώττισις τος

«λιβάνιστους», πως σχυρίζονται

μερικοί; ταν μως « γ» δν

εναι «γαθή», λλ εναι «δοποιη -

μένη», «πετρώδης» «κανθώ-

δης»7 θ τν γαθοποιήση δημο-

τι κή; λλ ατο πεχθάνονται, -

πως διάβολος, τόσον τ φυσικόν,

σον κα τ νοητ λιβάνι. «γ

γαθή», ο «κατʼ πίγνωσιν χριστια-

νοί», γεμίζουν τς κκλησίες. Ατο

οδεμίαν μεταγλώττισιν χρειάζον-

ται κα θεωρον βέβηλον νοθεαν

πσαν προσθήκην φαίρεσιν ες

τν θ. λατρείαν. Ν γιατί τ « σα -

νν» κα «λληλούια» μένουν με-

τάφραστα.

«ρώτημα 4ον»: Γιατί σʼ ατ τν

ρχαία γλσσα διετυπώθησαν κατʼ

πίνευσιν το γίου Πνεύματος τ

«ερ γράμματα» τς θ. λειτουργίας

κα γιατ οδες διενοήθη π τος

πατέρες τς κκλησίας μας ν κά-

νη μεταγλώττιση στ δημοτική ;

κράτιστος τν λλήνων γλωσσο-

λόγων Γ. Ν. Χατζιδάκις, δίδει, νομί-

ζω, πάντηση γράφοντας τι με-

ταξ τν τελείων «απετικν

γλωσσν» ρχαία λληνικ εναι

«τελειωτάτη». πίσης, τι «π

ουστινιανο γλσσα ( καθομι-

λουμένη) εχεν λλοιωθ σφόδρα

κα σως ν πολ μοιοτέρα τ νεω-

τέρ τ ρχαί…». ν τούτοις,

πως διος σημειώνει, «π τς

γεννήσεως το Σωτρος κξ., ο

γράφοντες πέφευγον τν χρσιν

τς συγχρόνου ατος γλώσσης,

φιλοτιμοντο δ ν μιμνται κατ

τ μλλον τον κριβς τος δο-

κίμους ττικος συγγραφες»8.

Πράγματι, γ. Βασίλειος, π.χ. τ -

τικίζει, ταν μιλται «κοινή», κα

γ. Γρηγό-

ριος, Θεολό-

γος, γραψε τ θαυμάσια ποιήματά

του ες τν μηρικήν, ταν λίγοι

τν καταλάβαι ναν. γ. ωάννης,

Δαμασκηνός, 400 περίπου χρόνια

ργότερα γράφει τς αμβικς κατα-

βασίες, πο μόνο πεπαιδευμένοι τς

καταλαβαίνουν. Τν 14ον αἰῶνα,

ταν πλέον παντο μιλται δη-

μοτική, γ. Γρηγόριος, Πα-

λαμς, ττικίζει, κα τν 17ον αἰῶνα,

μέσα στ σκοτάδι τς γραμματο-

σύνης, γ. Νικόδημος, γιορεί-

της γράφει χι μόνο στν δημοτική,

λλ κα στν μηρική. Γιατ τ κά-

νουν ατ ο γιοι Πατέρες ; Κατ

τν ταπεινή μου γνώμη, τ κάνουν

γι παιδαγωγικος λόγους. Βάλ-

λουν ψηλ τν πχυν γι ν ψώ-

σουν πνευματικς τ ποίμνιόν τους

μ τν γλσσαν τς φιλοσοφίας,

γενόμενοι τσι διδάσκαλοι τν

ερν νοημάτων κα γραμμάτων συ-

νάμα. θ. ντολ εναι ν γίνουμε

«τέλειοι», οκοδομούμενοι «μέχρι

καταντήσωμεν ο πάντες ες τν

νότητα τς πίστεως κα τς πι-

γνώσεως το υο το Θεο, ες

νδρα τέλειον…»9. τελείωσις

μως πραγματοποιεται ν μυστη-

ρί μ τέλεια διδάγματα, τέλεια

νοήματα κα τέλεια γλσσα. Ο Πα-

τέρες, λοιπόν, μ τ γραπτά τους

κηρύγματα διδάσκουν συνάμα κα

τ γλσσα τς φιλοσοφίας. Διότι,

κατ τν Κλήμη, τν λεξανδρέα,

φιλοσοφία εναι θεϊκ δρον πρς

τος λληνες, σν διαθήκη «πο-

βάθρα οσα τς κατ Χριστν φιλο-

σοφίας», «τς κος θίζουσα πρς

τ κήρυγμα», οσα «προπαιδεία τς

ληθείας», λλ κα «φραγμς το

μπελνος, διακρουομένη τς δο-

λερς κατ τς ληθείας πιβου-

λάς»10, δεδομένου τι π τν «φι-

λοσοφίαν κα κενν πάτην»11, δη-

λαδ τν σοφιστική, προέρχονται

κα λες ο αρέσεις. Κα ν Δύση

πεσε στς αρέσεις, σως φείλεται

κα στν πο-

μάκρυνσή της

π τν λληνική γλσσα, ποία,

κατ τ ς νω λεχθέντα εναι χη-

μα το πιστο πρς τελείωσιν, λλ

κα πλον συνάμα.

«ρώτημα 5ον»: ουλιανς

Παραβάτης γιατί παγόρευσε

στος Χριστιανος τν διδασκαλία

τν ρχαίων κλασσικν ; Κα ο ση-

μερινο παδοί του γιατ χουν

λυσσάξει ναντίον τν ρχαίων

λληνικν ; Ενόητον. Θέλουν ν

χρηστεύσουν τ χημα κα τ

πλον, πο προείπαμε.

νέκαθεν τ «θεα γράμματα»,

χοντας ς πολεμικό τους χημα

τν δημοτική, προσπαθον ν

χρηστεύσουν τ θεον χημα τν

«ερν γραμμάτων», γι ν πλή-

ξουν τν Χριστιανικ πίστη.

σοφς κα γιος Ποιμενάρχης

πρώην δρας μακαριστς ερόθε-

ος δημοσίευσε τ 2000 μίαν περι-

σπούδαστον κα θαυμασίως μπε-

ριστατωμένην πραγματείαν Του

π τν τίτλον « νεκτίμητος

διαχρονικ προσφορ τς λλη-

νικς γλώσσης πρς τ Γένος».

κε, φο κατακρίνει τς γενομέ-

νας λλαγς ες τν γλσσαν μας,

μεταξ πολλν λλων γράφει:

«Παρήγορον εναι τι γιωτά-

τη κκλησία παραμένει σχάτη

παλξις, ες τν ποίαν ζ, ναπνέ-

ει κα κινεται λληνικ γλσσα.

Κα ποτελε χρέος ερν ν ξα-

κολουθήση παραμένουσα ς παλ-

ξις, φ ς θ κηρύσσεται, θ γρά-

φεται, θ ψάλλεται κα θ διδάσκε-

ται μία κα νιαία λληνικ

γλσσα....Καί, ς λέχθη, οτε τ

χριστιανικ γράμματα εναι δυ-

νατν ν κατανοηθον κα ν κτι-

μηθον ρθς νευ τν λλη-

νικν, οτε τ λληνικ νευ τν

Χριστιανικν» 12.

«ρώτημα 6ον»: Εναι δν

εναι μφίεση το λειτουργικο λό-

γου, αθεντικ κα ερά, πόδο-

σίς του στ ρχαα λληνικά, κατʼ

ντιστοιχίαν πρς τ ποκρύπτον-

τα σπουδαίους συμβολισμος

ρχαα ερ μφια τν λειτουργν

το Κυρίου ; Πς θ μς φαν ν

τ ντικαταστήσουμε κα ατ μ

σύγχρονο κουστομι ;

«ρώτημα 7ον»: Μήπως καλο-

προαιρέτως μέν, λλʼ νεπιγνώ-

στως το διαφαινομένου μελλοντι-

κο κινδύνου Πρέβεζα χει νοί-

ξει τν «κερκόπορτα» τς τελευ-

ταίας «πάλξεως»; Δν εμαι θεο-

λόγος κα γιʼ ατ χω τέτοια ρω-

τήματα, πο νδέχεται ν τ χουν

κα πολλο λλοι. Πρέβεζα καλν

εναι ν μς δώση παντήσεις.

θναι 10/1/2010

Σημειώσεις:

1. Βλ. ριστ. «Περ ψυχς» 402 Β

κα «Μεταφ.» 1078 Β.

2. Παύλ. 2 Θεσ. 2,15.

3. Παύλ. 2 Τιμ. 3,15.

4. Παύλ. Κολ. 2,3.

5. Ματθ. 7, 13 κα Λουκ. 13, 24.

6. Παύλ. βρ.5,14.

7. Ματθ. 13,7.

8. Βλ. «Σύντομος πιθεώρησις τς

στορίας τς λληνικς Γλώσσης»,

σελ. α, ε, στ ες τ «ΜΕΓΑ ΛΕΞΙ-

ΚΟΝ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣ-

ΣΗΣ» (LIDDELLSCOTT).

9. Παύλ. φ. 4,13.

10. P.G.9/289, 265, 284, Β.Ε.Π.Α.Δ.

τ. 7, σ. 275.

11. Παύλ. Κολ. 2,8.

12. Βλ. «Προλεγόμενά» του στ

βιβλ. «ΟΣΜΗ ΕΥΩΔΙΑΣ ΠΝΕΥΜΑ-

ΤΙΚΗ», ρχιμ. κα νν Μητρ. Κυθή-

ρων Σεραφείμ Στεργιούλη, Τόμ. Γ, σελ.

ρικα λα, κδ. . Μ. γίας Τριάδος__

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου