Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2010
Η αντιμετώπιση της ασθένειας και του θανάτου στο Άγιο Όρος Εμπειρίες ενός γιατρού στο Άγιο Όρος…
- Πώς αντιμετωπίζουν οι μοναχοί την αρρώστια;
- Με υπομονή και καρτερικότητα. «Ασθένεια, Θεού επίσκεψη» λένε.
Μου λέει μια μέρα ένας μοναχός: «Για να μου στείλει ο Θεός την αρρώστια σημαίνει ότι με θυμήθηκε κι ότι κάτι θέλει να μου πει. Αυτός ξέρει. Κι Αυτός που μου την έδωσε, Αυτός και θα μου την πάρει αν και όποτε Εκείνος το θελήσει»
Τι να πεις;
Ο γερο-Ευγένιος λέει: «Για 4 λόγους δίνει ο Θεός τις αρρώστιες: για τις αμαρτίες των γονέων μας, για τις αμαρτίες τις δικές μας, για να ασκηθούμε στην υπομονή και στην ταπείνωση και για έναν τέταρτο λόγο μου μόνο Εκείνος γνωρίζει».
Υπάρχουν βέβαια και οι δυσκολίες.
Ένα βράδυ την άνοιξη που μας πέρασε έρχεται ο γερο-Νικόδημος στο ιατρείο με σχισμένη την αριστερή παλάμη. Δέχτηκε να του την περιποιηθώ, δεν δέχτηκε να του την ράψω. Δεν μπόρεσα να τον πείσω να δεχτεί να του κάνω τον αντιτετανικό ορό. «Η Παναγιά φύλαξε να μην κοπώ πολύ κι αυτή είναι που θα με κάνει καλά».
Μία από τις πρώτες μέρες μου στο Ιατρείο του Αγίου Όρους ήρθε ο γερο-Ιερεμίας. Χωρίς πολλά λόγια μου λέει: «Γιατρέ έχω καρκίνο και ήρθα να μου γράψεις τα φάρμακά μου».
Έμεινα.
Όταν συνειδητοποίησα τι μου είχε πει προσπάθησα να διασκεδάσω κάπως την κατάσταση. Μάταιος κόπος. Ο γερο-Ιερεμίας έδειχνε ότι δεν του χρειαζόταν παρηγοριά. Την είχε μέσα του. «Τώρα είμαι καλά, γιατρέ» μου κάνει. «Όταν θα ʽρθουν οι μεταστάσεις στα κόκαλα να εύχεσαι να μου δώσει ο Θεός δύναμη να τις αντέξω».
Οι παλιοί μοναχοί είναι χάρμα οφθαλμών και ακοής. Χαίρεσαι να κάθεσαι δίπλα τους, ακόμα κι όταν είναι κατάκοιτοι. Ξανανιώνεις μαζί τους.
Δεν είναι μόνο η πείρα τους και η ανθρώπινη σοφία που έχουν να σου προσφέρουν. Σου μεταδίδουν τον αέρα και την άνεση μιας άλλης ζωής. Πας να τους βοηθήσεις ιατρικά και σου λένε: «Γιατρέ, δεν έχω να σου δώσω τίποτα. Το βράδυ όμως θα κάνω προσευχή για σένα. Και νιώθεις για μια στιγμή ότι αυτή είναι η καλύτερη αμοιβή, το πιο δυνατό «φακελάκι». Ξέρεις ότι φεύγοντας δε θα ʽναι μόνο το κρασί, τα κηπευτικά και το θυμίαμα με τα οποία θα σε έχουν φιλοδωρήσει…
Οι νέοι μοναχοί είναι πιο κοντά μας. Αντιμετωπίζουν την ασθένεια λιγότερο φιλοσοφημένα, περισσότερο ορθολογιστικά. Οι περισσότεροι είναι μορφωμένοι. Με ένα, δύο ή και περισσότερα πτυχία. Έρχονται στο ιατρείο για λιγότερο σοβαρά προβλήματα υγείας, ζητούν εξηγήσεις πιο επιστημονικές. Οι απορίες τους είναι πολλές φορές για μένα έναυσμα για περισσότερη μελέτη. Όχι λίγες φορές ανοίγω μπροστά τους κάποιο ιατρικό βιβλίο για να τους δώσω μια πιο έγκυρη απάντηση και το εκτιμούν αυτό.
- Πως αντιμετωπίζουν οι μοναχοί τον θάνατο;
- Χωρίς φόβο. Θα τολμούσα να πω με χαρά.
Έχω δει πολλούς θανάτους μοναχών. Φεύγουν όλοι «πλήρεις ημερών». Ο ένας 86 χρονών, ο άλλος 92.
Πριν 3-4 μήνες στην Σκήτη Κουτλουμουσίου «κοιμήθηκε» ο γερο-Ιωσήφ σε ηλικία 108 χρονών. Μια μέρα πριν το θάνατό του έκανε τον περίπατό του στη Σκήτη. «Αποχαιρέτισε τη Σκήτη» το εξηγούν οι πατέρες.
Κοντά στις Καρυές, στο κελλί του Αγίου Νικολάου, ζει ο γερο-Προκόπης της συνοδείας του γέροντα Ιερόθεου. Επιμένει ότι είναι 99 χρονών. Αν δεν σου το πει, δεν το πιστεύεις. Γυρνάει πάντα ξυπόλητος μέσα και έξω από τα κελί, ακόμα και στις πιο κρύες μέρες του χειμώνα.
Κάνει χιούμορ. Αν του πεις «να τα κατοστήσεις» σου λέει ότι αυτό δεν είναι ευχή, αλλά κατάρα!..
Δουλεύει πολύ. Το εργόχειρό του είναι το πλέξιμο σκουφιών και ραπτική. Έχει μάτι αετού παρόλη την προχωρημένη ηλικία του.
Εκείνο που μου κάνει εντύπωση είναι η ηρεμία και η γαλήνη στο πρόσωπό τους την ώρα που ξεψυχούν, που μεταδίδονται και στους γύρω τους.
Συχνά ο μελλοθάνατος δίνει κουράγιο σε όσους τον φροντίζουν. Τους λέει να μη κλαίνε, τους δίνει συμβουλές από την πείρα του ως άνθρωπος και ως μοναχός, τους δίνει την ευχή του.
Πολλοί προβλέπουν το τέλος τους. Φροντίζουν να φεύγουν πάντα έτοιμοι για το αιώνιο ταξίδι. Εννοούν να έχουν εξομολογηθεί και να έχουν κοινωνήσει. Να μην είναι μαλωμένοι με κανένα. «Να μην έχουν χρωστούμενα».
Πριν δύο μήνες κοιμήθηκε στην Μονή Σταυρονικήτα ο γερο-Νικήτας, γύρω στα 90. Παλιός Αγιορείτης – είχε 60 χρόνια στο Όρος. Μου είπε μια μέρα που πήγα να τον επισκεφθώ: «Ακόμα και αν βγάζεις νερό από την πέτρα, μην έχεις την απαίτηση να δεις την Παναγιά».
Τα τελευταία 5-6 χρόνια τα πέρασε στο κρεβάτι με απανωτά εγκεφαλικά. Έκανε υπομονή.
Οι νεώτεροι πατέρες της μονής τον υπηρέτησαν με υπομονή. «Μάλωναν» ποιος θα τον περιποιηθεί. Αμοιβή τους ήταν οι συμβουλές, η πείρα, η ευχή του.
«Νιώθουμε πιο φτωχοί χωρίς αυτόν» είπε ο Ηγούμενος στην κηδεία. «Ήταν παράγοντας ισορροπίας για όλο το μοναστήρι μας, ευλογία της Παναγίας».
Έτσι «κοιμούνται» οι μοναχοί στο Άγιο Όρος. Αφανείς άγιοι. Που δεν τους έμαθε και δεν θα τους μάθει ποτέ κανείς. Συμφιλιωμένοι με όλους και με όλα, με τον εαυτό τους, με το Θεό.
Πριν λίγο καιρό ήρθε στο Όρος γνωστός μου δικηγόρος και τέως βουλευτής με σκοπό να επισκεφθεί ένα ασκητή, φημισμένο για τη σοφία και την αγιότητά του, για κάποιο σοβαρό πρόβλημα υγείας του γιου του.
Κατεβήκαμε μαζί στο καλύβι του γέροντα. Τον δέχτηκε εγκάρδια σα να τον γνώριζε από χρόνια.
Περίμενα με πολλή ανυπομονησία και περιέργεια να ακούσω τη «γνωμάτευση» του γέροντα: «Αν ο γιος σου και συ δεν κάνετε προσευχή η αρρώστια θʼ αλλάξει δρόμο. Αν ο Θεός κρίνει ότι ο γιος σου είναι έτοιμος μπορεί να σου τον πάρει τώρα – μη λυπηθείς γιʼ αυτό. Αν πάλι κρίνει ότι δεν είναι ακόμη έτοιμος θα σου τον αφήσει κι άλλο».
Ο ίδιος ασκητής μʼ αγαπάει και μου το δείχνει πάντα με πολύ χιούμορ. «Πάλι εδώ είσαι, ρε γιατρέ; Γιατί ήρθες αφού δεν σε κάλεσα;». Για να συμπληρώσει στο ίδιο στυλ: «Καλά, αφού ήρθες τώρα, θα αρρωστήσω για να μη φύγεις, χωρίς δουλειά!».
Δείχνει του κουτί με τα λουκούμια. «Αυτό είναι το εξωτερικό ιατρείο το δικό μου! Έχει φάρμακα μέσα. Πάρε ένα. Εσύ έχεις τόσο γλυκά φάρμακα;».
Με ξεπροβοδίζει χαριτολογώντας. «Καλύτερα αγροτικός γιατρός παρά Καθηγητής Πανεπιστημίου. Τον αγροτικό γιατρό τον έχεις δίπλα σου ό,τι ώρα θέλεις. Τον καθηγητή που να τον βρεις;».
Ι. Θ. Καρακασίδης
Ιατρός
από το περιοδικό «Πρωτάτον»
Αναδημοσίευση από Οδοιπόρους
Αναρτήθηκε από ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΙΣΤΗ στις 19:51
Διὰ τὰς μεταφράσεις τῶν Λειτουργικῶν κειμένων, Παναγιώτη Ράπτη (᾿Ορθόδοξος Τύπος 5-2-2010)
Μία ἐπιστολή μέ πολλούς ἀποδέκτες....
Φιλιππιάδα 21.1.2010
Κύριε Διευθυντά,
Χαίρομαι ποὺ ἐπὶ τέλους ὁ
«Ο.Τ.» ἀσχολεῖται μὲ τὸ θέμα τῶν
μεταφράσεων τῶν ἱερῶν κειμέ-
νων, Εὐαγγελικῶν καὶ Ἀποστο-
λικῶν περικοπῶν καθὼς καὶ εὐ -
χῶν, ποὺ καινοτομεῖ ἡ Μητρόπολις
Πρεβέζης ἐδῶ καὶ δυὸ χρόνια πε-
ρίπου. Σχετικὴ ἐνημερωτική μου
ἐπιστολὴ δὲν δημοσιεύτηκε γιὰ
λόγους ποὺ ἐσεῖς γνωρίζετε.
Ἔχουν γραφτεῖ τόσα καὶ θὰ ἤθελα
νὰ ἐπισημάνω δυό τρία σημεῖα
στὴν ὅλη ὑπόθεση.
α/ ) Εἶναι γνωστὸ τὸ μεταφρα-
στικὸ θέμα καὶ δὲν εἶναι θέμα μόνο
τῆς ἐποχῆς μας, γιατὶ καὶ μὲ τὰ
Εὐαγγελικὰ τοῦ περασμένου αἰῶ -
να, ἀλλὰ καὶ μὲ τὴν νεώτερη ἀπό-
πειρα τοῦ ἀρχιεπισκόπου κ. Χριστο-
δούλου, ποὺ εἶχε ἄδοξο τέλος καὶ
τώρα ἀπὸ μερικοὺς ἱερεῖς ἐπα -
νῆλθε δειλὰ – δειλὰ τὸ θέμα στὸ
προσκήνιο δημιουργώντας διαίρε-
ση καὶ σκάνδαλο γιὰ τοὺς πιστούς.
Τὸ θέμα εἶναι ἐγωϊστικό. Καὶ
εἶναι ἐγωϊστικὸ γιατὶ εἶναι σὰ νὰ
λένε: Αὐτὸ ποὺ δὲν κατόρθωσες
ἐσὺ κ. Χριστόδουλε, ὡς Ἀρχιεπί-
σκοπος Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλά-
δος, τὸ κατορθώσαμε ἐμεῖς καὶ
χωρὶς λέξι ἀπ᾽ τὸ ἀρχαῖο κείμενο
κατ᾽ εὐθεῖαν στὶς μεταφράσεις.
Καὶ φυσικὸν εἶναι ν᾽ ἀναρωτιέται
ὁ καθένας μας: Ἦταν ὁ Χριστὸς
ἐγωϊστής, ἢ ταπεινὸς καὶ πρᾶος;
Ἀφοῦ ὁ ἐγωϊσμὸς δὲν εἶναι τοῦ
Χριστοῦ, ἂς ἀναλογιστοῦν τὸ
ποιὸν ὑπηρετοῦν!…
᾽ Ενθυμούμενος τὸν Πόντιο
Πιλᾶτο σκέφτομαι ὅτι ἡ μετάθεσις
τῆς εὐθύνης στοὺς Ἑβραίους, δὲν
τὸν ἀπήλλαξε τῆς εὐθύνης, γιατί,
ὅπως γνωρίζετε μὲ τὸ «νίπτω τὰς
χεῖρας μου» καὶ λέγοντας τὸ
«ἀθῶός εἰμι ἀπὸ τοῦ αἵματος τοῦ
δικαίου τούτου» (Ματθ. κζ/ 24), τι-
μωρήθηκε καὶ δὲν ἔμεινε στὸ ἀπυ-
ρόβλητο τῆς θείας δικαιοσύνης!
β/ ) Τὸ ὅτι ὁ Χριστὸς ἀναφέρθη-
κε στὰ σκάνδαλα καὶ πῶς, δὲν
χρειάζεται καμία ἀνάλυσι, ἀφοῦ
εἶναι γνωστά, ἀλλὰ ἡ μονομερὴς
αὐτὴ καινοτομία δημιουργεῖ ἀνα-
στάτωση καὶ σκανδαλισμὸ τῶν
πιστῶν.
Εἶναι μιὰ ἀνταρσία, ἐφ᾽ ὄσον δὲν
ὑπάρχει καὶ δὲν ἀνακοινώθηκε κα-
μιὰ σχετικὴ ἐπ᾽ αὐτοῦ ἐγκύκλιος
τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας καὶ
δὲν γίνονται «πάντα εὐσχημόνως
καὶ κατὰ τάξιν» (Α/ Κορ. ιδ/ 40)
κατὰ τὸν Ἀπόστολον Παῦλον καὶ
«ἵνα ὁμοθυμαδὸν ἐν ἑνὶ στόματι
δοξάζητε τὸν Θεὸν καὶ πατέρα τοῦ
Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ»
(Ρωμ. ιε/ 6) καὶ στὴν ἴδια Μητρόπο-
λη ἄλλος διαβάζει κανονικὰ ἀπ᾽ τὸ
ἀρχαῖο κείμενο καὶ τὸ ἐξηγεῖ κατὰ
τὴν ὥραν τοῦ κηρύγματος κατὰ
τὴν ἀρχαίαν τάξιν καὶ Παράδοσιν
καὶ ἄλλος τὸ διαβάζει κατ᾽ εὐθεῖαν
ἀπ᾽ τὴν μετάφρασιν ἀγνώστων γιὰ
τοὺς πιστοὺς μεταφραστῶν.
Δὲν δίνουν τὸ μήνυμα καὶ τὸ
παρά δειγμα ἀκαταστασίας καὶ
ἀνυπακοῆς;
γ/ ) Ὁ κάθε πιστὸς θέλει ν᾽ ἀκού-
ση τὸν λόγο στὴ γλώσσα, ποὺ μι-
λοῦσαν καὶ ἔγραφαν τὰ ἱερὰ κείμε-
να οἱ Ἀπόστολοι καὶ Εὐαγγελισταὶ
καὶ ὄχι τὶς μεταφράσεις ἀφανῶν
μεταφραστῶν.
Ἡ γλώσσα αὐτὴ καθ᾽ ἑαυτὴ δὲν
ἔχει κάτι τὸ ἱερὸ ἢ μαγικό, ἀλλὰ
ἔχει ἱστορικὴ ἀξία γιατὶ μᾶς μετα-
φέρει σὲ ἄλλους τόπους, σὲ
ἄλλους χρόνους καὶ καιροὺς καὶ
ἔχομε τὸ μοναδικὸ προνόμιο ἀπ᾽
ὅλους τοὺς λαούς τῆς γῆς ὅτι γρά-
φτηκαν κατ᾽ εὐθεῖαν σ᾽ αὐτὴν τὴν
Ἑλληνικὴν γλώσσαν ἀπ᾽ τὰ χέρια
τῶν Ἀποστόλων.
Αὐτὴν τὴν γλώσσα θέλει ὁ καθέ-
νας μας ν᾽ ἀκούση γιατὶ φέρνει νο-
ερῶς μπροστά του τοὺς ἴδιους
τοὺς Ἀποστόλους νὰ μᾶς μιλᾶνε.
Ἂς μᾶς ποῦν:
Γιατί φωνάζουν γιὰ τὰ μάρμαρα
τοῦ Παρθενώνα, δὲν μποροῦν νὰ
φτιάξουν ἀντίγραφα αὐτῶν, ποὺ
θὰ εἶναι μὲ φρέσκο μάρμαρο, λαμ-
περά, μὲ ὅλη τὴν λέξι τῆς ἐπιστή-
μης καὶ τῆς τέχνης, χωρὶς ραγί-
σματα, σπασίματα, χωρὶς ἐλλείμ-
ματα καὶ φθαρμένα ἀπ᾽ τὸν χρόνο;
Γιατί τὰ θέλουν σώνει καὶ καλὰ
τὰ γνήσια καὶ αὐθεντικά;
Γιατί τὰ θέλουν πρωτότυπα
ἔργα, ὡς οἱ πίνακες ζωγραφικῆς
μεγάλων καλλιτεχνῶν ἔχουν ἀμύ-
θητη ἀξία, ἐνῶ μποροῦν νὰ ἀναπα-
ραχθοῦν ἀκριβῆ ἀντίγραφα αὐ τῶν;
Γιατί τὸ παλίμψηστο βυζαντινὸ
χειρόγραφο τῶν 174 σελίδων ἀπὸ
ἔργο τοῦ Ἀρχιμήδη δημοπρατήθη-
κε ἀπὸν τὸν οἶκο Κρίστι στὴν
διεθνὴ ἀγορὰ μὲ ἑκατομμύρια
ἑκατομμυρίων ἀνήκοντας στὴν
Ἑλληνικὴ κληρονομιά;
Γιατὶ τὰ παιδιά, ποὺ υἱοθετήθη-
καν ἀπὸ θετοὺς γονεῖς, ἐνῶ ἔζη-
σαν κοντά τους καὶ μεγάλωσαν μὲ
ὅλες τὶς ἀνέσεις κληρονομώντας
ἀ τράνταχτες περιουσίες, μόλις μα -
θαίνουν ὅτι αὐτοὶ δὲν εἶναι οἱ γν ή -
σιοι, οἱ φυσικοὶ γονεῖς των, τοὺς
ἀναζητοῦν ἀπεγνωσμένα κατα -
φεύγοντας στὶς ἐκπομπὲς «Πᾶ με
Πακέτο» ἢ στὴν ἐκπομπὴ τῆς κ. Νι-
κολούλη, ἔστω καὶ ἂν ὑποψιάζο ν ται
ὅτι δὲν πέρασαν καλὰ στη ζωή τους
καὶ ὅτι θὰ εἶναι καὶ θὰ βρίσκον ται
σὲ κακὴν κακῶς κατάσταση;
Γι᾽ αὐτὸ ὁ λαός, ποὺ κατὰ τοὺς 4
Πατριάρχες τῆς Ἀνατολῆς τοῦ
1848 μ.Χ. ἔγραψαν ὅτι «ἐθέλει τὸ
θρήσκευμα αὐτοῦ αἰωνίως ἀμετά-
βλητον καὶ ὁμοειδὲς τὸ τῶν Πατέ-
ρων αὐτοῦ», θέλει ν᾽ ἀκούση τὴ
γλώσσα, ποὺ μιλοῦσαν καὶ ἔγρα-
ψαν οἱ Ἀπόστολοι καὶ Εὐαγγελι-
σταὶ καὶ ὄχι τὶς μεταφράσεις τῶν
ἐπίδοξων μεταφραστῶν.
Ἄρα τὸ πρωτότυπο, τὸ γνήσιο
καὶ αὐθεντικὸ ἔχει ἀνυπολόγιστη
ἀξία ἀπὸ κάθε κίβδηλο, νόθο καὶ
ψευδεπίγραφο. Γι᾽ αὐτὸ τὸ θέλει
καὶ τὸ ἐπιζητεῖ ἐναγωνίως.
Θέλει ὁ καθένας μας ν᾽ ἀκούση
τὸ Εὐαγγέλιο, ἢ τὸν Ἀπόστολο ἀπὸ
τὸ πρωτότυπο κείμενο, ποὺ ἔχει
ἱστορικὴ ἀξία καὶ στέκεται προσο-
χή, ἐνῶ τὶς μεταφράσεις τὶς θεω-
ρεῖ, ὡς ἱεροσυλία καὶ βεβήλωση,
ποὺ γίνεται σὲ ἕνα ἱστορικὸ πνευ-
ματικὸ συγγραφικὸ μνημεῖο. Ἀ κού -
γοντας ἀπ᾽ τὸ πρωτότυπο τὰ κείμε-
να αὐτὰ αἰσθάνεται δέος καὶ ἱερο-
πρέπεια, ὅπως ἀκριβῶς ὅταν περνᾶ
μπροστά του ἡ Ἑλληνικὴ ση μαία, ἢ
ἀκούει τὸν Ἐθνικὸ Ὕμνο.
Μετὰ τιμῆς
Παναγιώτης Ράπτης__