"᾿Εγώ εἰμί τὸ Α καὶ τὸ Ω, ἡ ἀρχὴ καὶ τὸ τέλος, ὁ πρῶτος καὶ ὁ ἔσχατος" (᾿Αποκ. κβ΄, 13)

Κείμενα γιά τήν ἑλληνική γλῶσσα στή διαχρονική της μορφή, ἄρθρα ὀρθοδόξου προβληματισμοῦ καί διδαχῆς, ἄρθρα γιά τήν ῾Ελλάδα μας πού μᾶς πληγώνει...


Κυριακή 17 Οκτωβρίου 2010

᾿Εξοργιστικό ἄρθρο τοῦ Νικ. Παπαχρήστου στήν Καθημερινή "βγάζει λάδι" τόν Δημητριάδος καί τόν Μεσσηνίας


῾Ο δημοσιογράφος κ. Νίκος Παπαχρήστου στό κέντρο κατά τή διάρκεια ὁμιλίας του.


Σχόλιο ᾿Οδυσσέως: Φιλοξενοῦμε ἄρθρο τοῦ  νεαροῦ δημοσιογράφου κ. Νίκου Παπαχρήστου στήν Καθημερινή τῆς Κυριακῆς (17-10-2010), ὄχι ἐπειδή συμφωνοῦμε, ἀλλά γιά νά δείξουμε μέχρι ποῦ μπορεῖ νά φτάσει ἡ διαστρέβλωση τῶν ἐκκλησιαστικῶν πραγμάτων. ῾Ο κ. Παπαχρήστου δέν μᾶς ἐκπλήσσει μέ αὐτά πού γράφει, γιατί καί στό παρελθόν ἔχει κινηθεῖ στό ἴδιο μῆκος κύματος. ᾿Επιχειρεῖ νά περάσει κάποια "ἐκκλησιαστική γραμμή", παίρνει ἔμμεσα θέσεις πού ἔρχονται σέ ἀντίθεση μέ τήν παράδοση τῆς ᾿Εκκλησίας μας καί στηρίζει Μητροπολίτες οἱ ὁποῖοι μέ τίς ἐνέργειές τους καί τόν δημόσιο λόγο τους "προκαλοῦν καί σκανδαλίζουν" τό ποίμνιο τῆς ᾿Εκκλησίας". ᾿Επιτέλους,  ὁ κ. Παπαχρήστου  δέν εἶναι ὁ ἀλάνθαστος ἐκκλησιαστικός φωστήρας. Κρίνεται καθημερινῶς καί ἀπό αὐτά πού λέει καί ἀπό αὐτά πού πολλές φορές σκοπίμως ἀποσιωποιεῖ. ῾Η ἐπισκεψιμότητα τοῦ amen.gr δέν πρέπει νά τόν μεθάει, ἀλλά νά τόν κάνει περισσότερο ὑπεύθυνο, ἀμερόληπτο καί πλουραλιστικό. Νά παρουσιάζει ὅλες τίς ἀπόψεις καί ὄχι μέ αὐτές πού δέν συμφωνεῖ νά τίς θάβει "δημοσιογραφικῷ τῷ τρόπῳ". Πρέπει νά ξέρει ὅτι τόν διαβάζουν πολλά ὀρθόδοξα ἱστολόγια πρός ἐνημέρωση, μιά καί διαθέτει καλό δίκτυο πληροφοριῶν. Τουλάχιστον,  ἀπαιτοῦμε ἀπό αὐτόν περισσότερο σεβασμό καί ἀντικειμενική ἐνημέρωση. 


Πολιτική ήπιων τόνων ή συντηρητισμός;
Ανεβαίνει το θερμόμετρο στην Ιεραρχία με αντίρροπες δυνάμεις για το εύρος παρεμβάσεων της Εκκλησίας στα δημόσια πράγματα
Του Νίκου Παπαχρήστου
Ανεβαίνει το θερμόμετρο στους κόλπους της Ιεραρχίας, καθώς το τελευταίο διάστημα ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κ. Ιερώνυμος γίνεται αποδέκτης κριτικής μητροπολιτών με επίκεντρο την –κατ’ αυτούς– πολιτική χαμηλών τόνων που τηρεί απέναντι σε μια σειρά από ζητήματα, για τα οποία, όπως οι ίδιοι εκτιμούν, η Εκκλησία θα έπρεπε να έχει λόγο παρεμβατικό, ενίοτε οξύ, τον οποίο να διατυπώνει δημόσια. Η «αλλαγή πλεύσης» που ζητείται είναι σαφές ότι εμπεριέχει αναφορές στον τρόπο που χειριζόταν τα ίδια θέματα ο προκάτοχος του κ. Ιερώνυμου, μακαριστός Χριστόδουλος. Πώς αντιδρά ο Αρχιεπίσκοπος; Με άξονα τους ήπιους τόνους, επιχειρεί να κρατηθούν οι (ευάλωτες μερικές φορές) ισορροπίες μεταξύ των διαφορετικών ομάδων της Ιεραρχίας και εμμένει να θέτει στο επίκεντρο της δημόσιας παρουσίας την ανάπτυξη ενός πολύπλευρου φιλανθρωπικού και κοινωνικού έργου, ως απάντηση της Εκκλησίας στην κοινωνική κρίση.
Πάντως, «υπάρχει μια ισχυρή τάση παλινόρθωσης συντηρητικών και νεοσυντηρητικών αντιλήψεων στην Εκκλησία. Κάποιοι, αντί να κοιτάζουν τον κόσμο που αλλάζει, τις σύγχρονες ανάγκες των πιστών, ενισχύουν την εσωστρέφεια, τον εθνικισμό, τον φόβο», εκτιμά μιλώντας στην «Κ» ο καθηγητής στη Θεολογική Σχολή Αθηνών, Μάριος Μπέγζος.
Και πράγματι το Σκοπιανό, οι σχέσεις με την Τουρκία, η λαθρομετανάστευση και η δημογραφική «αλλοίωση» της χώρας, και εσχάτως η Κάρτα του Πολίτη (με φρασεολογία που παραπέμπει στο ζήτημα των ταυτοτήτων), απασχολούν εντονότατα κάποιους αρχιερείς, ίσως περισσότερο από την ποιμαντική και πνευματική καθοδήγηση του ποιμνίου. Ορισμένοι δεν διστάζουν να υψώσουν το λάβαρο του ζηλωτισμού, συντασσόμενοι κατά περίπτωση με ακραία συντηρητικές ομάδες του εκκλησιαστικού χώρου. Είναι χαρακτηριστικό ότι τους τελευταίους μήνες ζητήθηκε εμμέσως ή αμέσως από αρχιερείς, εκκλησιαστικές εφημερίδες και ιστολόγια η αποπομπή τουλάχιστον δύο μητροπολιτών, του Μεσσηνίας Χρυσοστόμου, που εκπροσωπεί την Ελλαδική Εκκλησία στον διάλογο Ορθοδοξίας - Ρωμαιοκαθολικισμού, και του Δημητριάδος Ιγνατίου, για τα συνέδρια που διοργανώνει η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών που δημιούργησε στον Βόλο. «Είναι ένα εργαστήριο θεολογίας και όχι άμβωνας της Εκκλησίας. Επιζητεί τον ελεύθερο, ανοικτό διάλογο και οι αντιδράσεις δείχνουν ότι γίνεται κάτι σωστό», τονίζει στην «Κ» ο μητροπολίτης Δημητριάδος αναφερόμενος στην Ακαδημία, που έχει προκαλέσει ενόχληση συντηρητικών εκκλησιαστικών κύκλων. Ωστόσο, ο κ. Ιγνάτιος εκτιμά πως «το συντηρητικό ρεύμα εκφράζεται κυρίως από λαϊκούς, ενώ οι Ιεράρχες σε κάθε σύνοδο τοποθετούμαστε ελεύθερα και διατηρούμε την ενότητά μας».
Στην πρόσφατη σύνοδο της Ιεραρχίας ο Αρχιεπίσκοπος άκουσε τους μητροπολίτες Θεσσαλονίκης Ανθιμο και Καλαβρύτων Αμβρόσιο να ζητούν να καταστεί εντονότερη η παρουσία της Εκκλησίας στα εθνικά ζητήματα, τους μητροπολίτες Ηλείας Γερμανό, Καισαριανής Δανιήλ να εκφράζουν την ανησυχία τους για την αποχριστιανοποίηση της Παιδείας και τους μητροπολίτες Μεσογαίας Νικόλαο και Αιτωλίας Κοσμά να μεταφέρουν την ανησυχία πιστών για τον ΑΜΚΑ και τη σχεδιαζόμενη Κάρτα του Πολίτη. Το τελευταίο διάστημα, πυκνώνουν οι αντιδράσεις μερίδας κληρικών και θεολόγων, οι οποίοι κινητοποιούν πιστούς, ακόμα και μέσα από το Διαδίκτυο, κατά της εν λόγω κάρτας, την οποία ταυτίζουν με το «666 και το χάραγμα του Αντιχρίστου». Ο,τι δηλαδή υποστήριζαν κατά τη δεκαετία του ’80 για το barcode (τον γραμμικό κώδικα) και τη δεκαετία του ’90 για τις νέες ταυτότητες.
«Στην Εκκλησία που στηρίζεται στην παράδοση υπάρχουν άνθρωποι που αντιδρούν σε κάθε νεωτερισμό. Δημιουργούν φοβικά σύνδρομα. Αν τους φοβίζει το ηλεκτρονικό φακέλωμα, γιατί δεν τους ενοχλεί το κανονικό, το έντυπο φακέλωμα των προσωπικών τους δεδομένων; Το πρόβλημα μάλλον είναι ψυχολογικό», υποστηρίζει ο κ. Μπέγζος.
Υπό το βάρος των πιέσεων εντός και εκτός Ιεραρχίας, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος αποφάσισε να μελετηθεί το ζήτημα της Κάρτας με τη συνδρομή ειδικών επιστημόνων και συνταγματολόγων, ενώ παραπέμφθηκε στην αρμόδια συνοδική επιτροπή να εξετασθεί και το κατά πόσον «αποχριστιανοποιείται» η Παιδεία .
«Ο Μακαριώτατος σέβεται κάθε άποψη, έστω και αν ο ίδιος, σταθερά προσανατολισμένος σε έναν πιο θεολογικό λόγο, επικεντρώνει το ενδιαφέρον του στην ανακούφιση του πάσχοντος ανθρώπου», υποστηρίζουν συνεργάτες του.
Σήμερα, η «Κ» φιλοξενεί δύο άρθρα–παρεμβάσεις: του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Ανθιμου και του μητροπολίτη Μεσσηνίας Χρυσοστόμου.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_100061_17/10/2010_419075

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου