"᾿Εγώ εἰμί τὸ Α καὶ τὸ Ω, ἡ ἀρχὴ καὶ τὸ τέλος, ὁ πρῶτος καὶ ὁ ἔσχατος" (᾿Αποκ. κβ΄, 13)

Κείμενα γιά τήν ἑλληνική γλῶσσα στή διαχρονική της μορφή, ἄρθρα ὀρθοδόξου προβληματισμοῦ καί διδαχῆς, ἄρθρα γιά τήν ῾Ελλάδα μας πού μᾶς πληγώνει...


Σάββατο 25 Σεπτεμβρίου 2010

Τό ἐγχειρίδιο τοῦ κακοῦ Ψάλτη / τοῦ Νικήτα Καυκιοῦ



“ Dum spiro pselno ”


Γιούρο: Απαίτησε μια αμοιβή υψηλότερη από την προβλεπόμενη για να επιβεβαιώσεις το ψαλτικό σου κύρος αλλά και για να σπρώξεις τα έξοδα της οικογένειάς σου. Βάλε συγκεκριμένη ταρίφα για κάθε βάπτιση ή γάμο. Απαίτησε το δώρο των Χριστουγέννων ή του Πάσχα. Το δικαιούσαι διότι τις Άγιες μέρες εργάζεσαι περισσότερο.
Συχνότητα: Μη συμμετέχεις ποτέ σε καθημερινές Ακολουθίες. Αφού δεν πληρώνεσαι επιπλέον γιατί να σπαταλάς χρόνο και ενέργεια σε σαρανταλείτουργα, Παρακλήσεις, Μικρούς Εσπερινούς και Απόδειπνα;
Καριέρα: Αν είσαι αριστερός ψάλτης φρόντισε με κάθε τρόπο να γίνεις δεξιός. Αν είσαι δεξιός ψάλτης κράτα με νύχια και με δόντια αυτή τη θέση. Αν βρεθεί κάποιος καλύτερος από σένα μην τον αφήσεις με τίποτα να σου πάρει τη θέση. Το δεξί ψαλτήρι σου ανήκει διά βίου όπως και το επισκοπικό αξίωμα.
Πισινή: Μην συνεργαστείς με κάποιον που έχει ιδιαίτερο χάρισμα στην Βυζαντινή μουσική διότι μπορεί να σε κάνει να νιώθεις μειονεκτικά και ίσως αργότερα σου πάρει τη θέση.
Χορωδία: Φτιάξε μια χορωδία με άτομα που τους αρέσει η μουσική και η επίδειξη.
Ισοκράτημα: Αν δεν βρίσκεις τα κατάλληλα άτομα πάρε ένα ηλεκτρονικό μηχάνημα να σου κρατάει το ίσον. Όσοι δεν ξέρουν θα θαυμάσουν που η φωνή σου πολλαπλασιάστηκε.
Φιλαρέσκεια: Να θυμάσαι αδιαλείπτως ότι δεν απευθύνεις την ψαλμωδία σου στο Θεό εκ μέρους των ανθρώπων αλλά ότι χρησιμοποιείς την ψαλμωδία στο Θεό για να αρέσεις στους ανθρώπους.
Χλίδα: Να εκχυδαΐζεις και να παραμορφώνεις τη φωνή σου τραβώντας ασύστολα τις άκριες των λέξεων. Να προσθέτεις κορδέλα, γαργάρισμα, κορώνα, τρέμουλο, και μουρμούρα για να μην καταλαβαίνει κανείς τι λες ώστε το ψάλσιμό σου να εκφράζει το άρρητο. Ο πιο κατανυκτικός ήχος δεν είναι ο πλάγιος του δευτέρου αλλά ο «θορυβώδης της κραιπάλης».
Μαέστρος: Πάρε μια μπαγκέτα και κούνα την επιδεικτικά ώστε να συντονίζεις τους βοηθούς σου. Αν θες να επιδείξεις ταπείνωση μην πάρεις μπαγκέτα. Κούνα τα χέρια σου όπως ο Μίκης Θεοδωράκης σε ζωντανή συναυλία και κάνε γκριμάτσες πάθους. Θα σε προσέξουν οπωσδήποτε.
Λάμπα: Αν ο ιερέας αρνείται να τοποθετήσει ειδικό προβολέα πάνω από το ψαλτήρι, μην κάνεις πίσω. Κρέμασε πρόχειρα από πάνω σου ένα καλώδιο με μια λάμπα κατοστάρα. Ακόμη και αν εσύ δεν βλέπεις καλά τα κείμενα … θα βλέπουν καλά εσένα οι θαυμαστές σου. Άλλωστε η ορθοδοξία είναι η θρησκεία του φωτός.
Σόλο: Σε κάποια σημεία της Ακολουθίας να κάνεις σόλο. Ρίξε τους υπόλοιπους χαμηλά να κρατάνε το ίσον και εσύ πάτε τέρμα γκάζια να φτάσεις τις κραυγές σου στον ουρανό. Σύμφωνα με το ψαλμικό «Κύριε εκέκραξα προς Σε, εισάκουσόν μου» αν κράζεις δυνατά θα εισακουσθείς οπωσδήποτε.
Φαίνεσθαι: Αν η θέση του ψάλτη δεν είναι αρκετά υπερυψωμένη απαίτησε από το εκκλησιαστικό συμβούλιο να διατεθούν χρήματα για να κατασκευαστεί ειδικό βάθρο. Δεν είναι σημαντικό μόνο να ακούγεσαι αλλά και να φαίνεσαι!
Συστάσεις: Αν παρ' ελπίδα αναγκαστείς να εγκαταλείψεις τη θέση σου, μην απελπίζεσαι. Φτιάξε ένα βιογραφικό σημείωμα και ηχογραφημένα αποσπάσματα που να αναδεικνύουν τα ψαλτικά σου προσόντα. Προσέγγισε κάποιον επίσκοπο για να σου δώσει μια προχωρημένη συστατική επιστολή. Στείλε το υλικό σε όλους τους μεγάλους Ναούς που βρίσκονται στις πλούσιες περιοχές που σε συμφέρει να «διακονήσεις».
Διόρθωση: Αν ο παπάς κάνει κάποιο λάθος στις εκφωνήσεις ή στο τυπικό διόρθωσέ τον με δυνατή φωνή. Θα φανεί ότι ξέρεις καλύτερα. Αν κάποιος από τη χορωδία κάνει λάθος ρίξε του ένα αυστηρό, υποτιμητικό βλέμμα διότι σε εξέθεσε.
Συντομία: Στον όρθρο μην επιτρέψεις να διαβαστούν όλες οι ωδές. Γιατί να χάνουμε χρόνο με αναγνώσματα όταν μπορούμε να προβάλλουμε με άνεση την αξία μας στα στιχηρά των Αίνων;
Κορώνα: Αν βγάλεις μια δυνατή κορώνα κοίτα με την άκρη του ματιού σου το εκκλησίασμα για να εξακριβώσεις αν άρεσες.
Λυγμός: Αν ψάλλεις με συγκίνηση κάποιον ύμνο πίστεψε ότι έχεις ανέβει πνευματικά.
Ροκ: Βάλε τα ηχεία να παίζουν σε ένταση ροκ συναυλίας ώστε να δώσεις την ευκαιρία στους ακροατές να θαυμάσουν τη δύναμη της φωνής σου. Νιώσε ισχυρός με τον πνευματικό θόρυβο που προκαλεί το λαρύγγι σου.
Ξεκούτισμα: Αν έχεις περάσει τα –ήντα και η φωνή σου έχει γεράσει μην το βάζεις κάτω. Μην αφήσεις κανένα νεότερο να σου πάρει τη θέση. Μην ξεχνάς ότι η ψαλτική θεμελιώνει την ταυτότητά σου και ενισχύει το εγώ σου. Εφάρμοσε το … “ Dum spiro pselno ”
Δικαίωμα: Αν ξεκίνησες στα νιάτα σου να ψέλνεις από αγάπη για το Θεό και με τα χρόνια έχασες τον μπούσουλα και βυθίστηκες στον εαυτό σου και την αμαρτία … μην ανησυχείς! Συνέχισε να ψέλνεις! Κανείς δεν σκανδαλίζεται. Η παιδική σου ηλικία αναπληρώνει τη μετάνοια.
Χαλαρά: Στις Ακολουθίες μην πηγαίνεις ποτέ από την αρχή του όρθρου διότι αφενός θα κουραστείς και αφετέρου δεν υπάρχει κανείς να σε ακούσει. Να πηγαίνεις προς το τέλος του όρθρου τότε που αρχίζει να μαζεύεται ο κόσμος.
Προνόμιο no 1: Απαίτησε από τον παπά να σου στέλνει στο ψαλτήρι το αντίδωρο με τη σφραγίδα σωστά τυλιγμένο σε χαρτί, πριν από τη λήξη της Θείας Λειτουργίας. Το δικαιούσαι επειδή προσφέρεις περισσότερα από τους άλλους.
Προνόμιο no 2 : Όταν γίνεται αρτοκλασία να απαιτείς ένα ολόκληρο άρτο για το σπίτι. Δεν πειράζει που τους έχετε βαρεθεί στην οικογένειά σου. Να τους δίνεις σε συγγενείς και γείτονες για να ανεβάζεις το κύρος σου με την προσφορά αυτή αλλά και με το να τους θυμίζεις ότι είσαι άνθρωπος της Εκκλησίας.
Ανωτερότητα: Πάνω στο ψαλτήρι να νιώθεις διαφορετικός από το υπόλοιπο εκκλησίασμα. Οι άλλοι απλά παρακολουθούν ενώ εσύ με το χάρισμα της φωνής σου τους ανεβάζεις στον ουρανό. Είσαι ο πρωταγωνιστής.
Μοναδικότητα: Απάλλαξε όλους τους πιστούς από τη δυνατότητα της ψαλμωδίας. Να τα λες όλα εσύ με τη χορωδία και τους ιερείς ώστε ο λαός να μετέχει παθητικά σαν να παρακολουθεί θεατρική παράσταση.
Ρόμπα: Η μαύρη μακριά ρόμπα είναι must . Σου προσθέτει κύρος και σε κάνει να ξεχωρίζεις. Όταν την φοράς μοιάζεις με ουρανοβάμονα καλόγερο και κερδίζεις ηθικά points .
Τα παιδία: Όταν έλθει η στιγμή της απαγγελίας του «Πάτερ ημών» βάλε ένα «δικό σου» παιδάκι να το απαγγείλει πρόχειρα και βιαστικά. Έτσι θα φανεί ότι αγαπάς τα παιδιά και ότι στηρίζεις έμπρακτα το ευαγγελικό «άφετε τα παιδία ελθείν προς με». Σε όλους αρέσει αυτή η αιφνίδια ανατροπή της εσωτερικής ισορροπίας της Ακολουθίας.
Άμεμπτον: Αν στην προσωπική σου ζωή τα έχεις κάνει θάλασσα μην ανησυχείς. Ακόμη και αν είσαι φίλαυτος, οργίλος, φιλοχρήματος και πόρνος κανείς δεν σκανδαλίζεται. Με την ασκητική-νηπτική πράξη της ανάβασής σου στο ψαλτήρι οι αμαρτίες σου συγχωρούνται. Το αναλόγιο αθωώνει και εξαγνίζει.
Ανδροκρατία: Μην αφήσεις γυναίκες να συμμετέχουν στη χορωδία. Το ψάλσιμο είναι ανδρική υπόθεση. Μην προδίδεις τα προνόμια που σου προσφέρει η παράδοση.
Σνομπάρισε: Αν παρατηρήσεις ότι κάποιος συνεσταλμένος νέος ή νέα συμμετέχει συχνά στις ακολουθίες μην τον-ην προτρέψεις να ανέβει στο «ψαλτήρι». Αν κάποιος άγνωστος τολμήσει να σε πλησιάσει με τη διάθεση να ψάλλει, ρίξε του μια επικριτική και αδιάφορη ματιά για να τον ενισχύσεις στην ταπείνωση. Μετά από λίγο θα απομακρυνθεί μόνος του από το αναλόγιο.
Ρόλος: Δεν είναι απαραίτητο να εξομολογείσαι και να μεταλαμβάνεις. Εσένα άλλος είναι ο ρόλος σου στην Εκκλησία. Τα δρώμενα δεν αφορούν σε εσένα αλλά στους ακροατές σου.
Ξεσάλωμα: Αν δεν υπάρξει ιεροκήρυκας η ώρα του «κοινωνικού» είναι όλη δική σου. Βγάλε το άχτι σου με μια άσχετη ψαλμωδία διανθισμένη με τραβηγμένα τεριρέμ. Με αυτόν τον τρόπο θα προσφέρεις σε όσους πρόκειται να μεταλάβουν ένα ισχυρό κίνητρο κατάνυξης και μετανοίας.

5/1/07 
Πηγή:http://www.psyche.gr/ 

Παρασκευή 24 Σεπτεμβρίου 2010

Ο ΠΑΓΚΑΛΟΣ ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΙ ΤΟΝ ΣΑΜΑΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ!

Σχόλιο ᾿Οδυσσέως:Τό θλιμμένο τοπίο, πού φιλοξενοῦμε,  μᾶς θυμίζει, κάπως, τά θλιβερά καί ἐξωφρενικά λόγια τοῦ κ. Πάγκαλου. ᾿Εδῶ ταιριάζει τό σοφόν:"ἡ σιωπή εἶναι χρυσός".
  ΦΩΤΟ: ᾿Οδυσσεύς

 

 

«ΚΥΜΒΑΛΟΝ ΑΛΑΛΑΖΟΝ»

Δυό ἀποστολικὲς λέξεις (Α´ Κορ. ιγ´ 1) ἀποδεικνύουν τοὺς ἀκατάλυτους δεσμοὺς τοῦ λαοῦ μας μὲ τὴν ἐκκλησιαστικὴ γλῶσσα ἀλλὰ καὶ τὴν δύναμή τους νὰ ἐπαληθεύονται διαρκῶς, ἀκόμη καὶ ἀπρόσμενα μέσα στὸν ρερυπωμένο πολιτικὸ βίο καὶ τὴν ἀνήθικη διασπορὰ τῶν πρωτογενῶν εὐθυνῶν γιὰ τὸ κατάντημα τῆς χώρας.
Κύμβαλον λαλάζον
Tοῦ ΓΙΑΝΝΗ ΤΡΙΑΝΤΗ
Ὁ Πάγκαλος ἔχει κάνει τόν σαματά ἐπάγγελμα. Καί ἄν θά μείνει στήν πολιτική ἱστορία τοῦ τόπου, θά εἶναι περισσότερο γιά τή λεκτική του βία καί τούς χαρακτηρισμούς παρά γιά τό ἔργο του… Βέβαια, θά μποροῦσε νά διαπρέψει στήν ἐπιθεώρηση, γιατί διαθέτει δηκτικό χιοῦμορ καί συγκρότηση. Τέλος πάντων, οἱ προχθεσινές δηλώσεις του («Τά φάγαμε μαζί») θά μποροῦσαν νά εἶναι «τῆς πλάκας» καί νά προκαλοῦν ἁπλῶς θυμηδία, ἄν δέν ἐμπεριεῖχαν θλιβερά ψεύδη καί ἀποκαλυπτικές ὁμολογίες… Εἶναι ψέμα, πού ἀνακυκλοῦται βολικά, ὅτι ἡ χώρα βυθίστηκε λόγῳ τῶν διορισμῶν. Οἱ δημόσιοι ὑπάλληλοι στήν Ἑλλάδα, ὅπως κατέδειξε ἡ πρόσφατη ἀπογραφή, οὔτε εἶναι ἕνα ἑκατομμύριο οὔτε -ἀναλογικά- εἶναι περισσότεροι ἀπό τίς ὑπόλοιπες χῶρες τῆς Ἕνωσης… Εἶναι ψέμα, καί παραμύθι γιά μικρά παιδιά, ὅτι οἱ -ἔστω πλεονάζοντες- δημόσιοι ὑπάλληλοι εὐθύνονται γιά τήν οἰκτρή κατάσταση τῆς οἰκονομίας, ὅταν ἔχεις ἕνα κράτος-ἐρείπιο, τή φοροδιαφυγή στά ὕψη, τίς μίζες (τῆς κεντρικῆς ἐξουσίας) στή βιτρίνα, τή γεωργία σέ μαρασμό, τόν Τουρισμό προβληματικό καί τήν ἀνταγωνιστικότητα χλωμή… Εἶναι χυδαῖο ψέμα τό βολικό «μαζί»: ἀκόμη καί νά δεχθοῦμε ὅτι οἱ πλεονάζοντες ὑπάλληλοι ἐπιβαρύνουν οἰκονομικά τό κράτος, τό ξεροκόμματο πού τούς πετάει ἡ πολιτεία μέ τόν διορισμό, γιά νά συντηρεῖ κομματικούς στρατούς ἐξαρτημένων, εἶναι ψιχία μπροστά στά ποσά πού χάνει τό κράτος στά deals μέ τούς ἐκπροσώπους τοῦ μεγάλου κεφαλαίου (π.χ. ὅπλα, ἔργα, τράπεζες) μέ τήν ἐκποίηση τῆς δημόσιας περιουσίας καί μέ τή θεσμοθετημένη κλοπή (π.χ. off shore, Χρηματιστήριο κτλ.)… Ὅμως ἄθελά του ὁ Πάγκαλος παραδέχθηκε ὅτι τήν χώρα δέν τήν βύθισε μονάχα ἡ πενταετία Καραμανλῆ, ὅπως ἀρέσκεται νά λέει ὁ κ. Παπανδρέου… Κατά τά λοιπά, μέ τούς σαματατζῆδες πού βρίσκουν τό φῶς τους πάντοτε ἐκ τῶν ὑστέρων, χάνει τό νόημά της ἡ αὐτοκριτική…
ΠΗΓΗ: ἐφημ. «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ» 24.09.10 – http://www.enet.gr/

Ποῦ λούφαξαν οἱ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΕΣ ΝΕΟΙ;

Πού κρύφτηκαν οι «επαναστάτες» των «Δεκεμβριανών»;

Θυμάστε το Δεκέμβρη του 2008. Τότε που οι κουκουλοφόροι ανενόχλητοι έκαιγαν την Αθήνα επί τρεις μέρες.
Εξέγερση της νεολαίας την χαρακτήρισαν αυτή την καραμπινάτη προβοκάτσια οι...
καθεστωτικοί μηχανισμοί, οι συριζαίοι, οι «αριστεριστές», οι ποικίλοι ανένταχτοι διανοούμενοι και φυσικά οι επαγγελματίες αντιρατσιστές!!!
Οι ύμνοι και τα παραληρήματα της «αριστεράς πολυτελείας» ήταν τέτοιοι που κατέγραφαν τα «Δεκεμβριανά» σαν τη μεγαλύτερη «εξέγερση» της νεώτερης ελληνικής ιστορίας.

Να θυμίσουμε επίσης ότι τα όργανα της καθεστωτικής προπαγάνδας δεν υμνολογούσαν, απλώς, την «αντικαθεστωτική εξέγερση» (από αυτά τα όργανα διδάχτηκε και ο ΓΑΠ που μας δολοφονεί σήμερα …αντικαθεστωτικά!!!), αλλά και ανέλαβαν την καθοδήγηση των «Δεκεμβριανών», προτρέποντας μάλιστα τους μαθητές να κάνουν … ρεσάλτο στα αστυνομικά τμήματα…

Πρώτη φορά στην ιστορία η Αθήνα είχε καταληφθεί, και αφεθεί ανενόχλητη, στους «εξεγερμένους» επί μέρες και το μόνο που απέμενε σαν κατακάθι ήταν στάχτες και αποκαΐδια.

Ούτε μια ιδέα, ούτε μια πολιτική συγκρότηση, ούτε μια αγωνιστική μαγιά, ούτε μια αγωνιστική κληρονομιά, ούτε μια οργάνωση ζωής.

Μόνο στάχτες και φωτιές…

Πού βρίσκονται αλήθεια όλοι αυτοί οι υμνητές, οι καθοδηγητές και οι «εξεγερμένοι» κατά του καθεστώτος;

ΚΑΝΕΝΑΣ δεν τους πείραξε, κανένα στρατός δεν τους τσάκισε, κανένας δεν φυλακίστηκε από το καθεστώς για την «εξέγερση», αντίθετα πήραν εύσημα και ύμνους, ΠΟΥ βρίσκονται;

ΠΟΥ βρίσκονται όλοι αυτοί οι «επαναστάτες», οι καθοδηγητές και υμνητές τους ΣΗΜΕΡΑ που η Ελλάδα στενάζει κάτω από την μπότα των διεθνών κέντρων εξουσίας, σήμερα που τα κυβερνητικά ανδρείκελα δολοφονούν ανελέητα και βάρβαρα ολόκληρο τον ελληνικό λαό, λεηλατούν και αποτεφρώνουν την ελληνική κοινωνία.

Τότε πυρπόλησαν τα πάντα και ΟΥΡΛΙΑΖΑΝ αντικαθεστωτικά, σήμερα μπροστά στα πελώρια κυβερνητικά εγκλήματα έχουν καταπιεί τη γλώσσα τους και έχουν τρυπώσει στα λαγούμια τους…

Στη θητεία αυτής της δωσίλογης κυβέρνησης έχουν γίνει σημεία και τέρατα, έχουν καεί ακόμα και εργάτες μέσα σε τράπεζα, έχουν εκτελεστεί συσσωρευτικά και πωρωμένα καθεστωτικές κτηνωδίας δίχως ιστορικό προηγούμενο.

ΟΙ ΕΞΕΓΕΡΜΈΝΟΙ, ΟΙ ΚΑΘΟΔΗΓΗΤΈΣ ΚΑΙ ΟΙ ΥΜΝΗΤΈΣ ΤΩΝ «ΔΕΚΕΜΒΡΙΑΝΩΝ» ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ;

Το κίνημα των φορτηγατζήδων συγκρούεται μετωπικά με το καθεστώς, μαζικά και ρωμαλέα.

ΑΥΤΟΙ που βρίσκονται;

ΣΤΗΝ ΑΛΛΗ ΟΧΘΗ…

Και απόντες και κατήγοροι και συκοφάντες των φορτηγατζήδων και κάθε αυθεντικής λαϊκής έκρηξης.

ΚΑΘΕ ΑΥΘΕΝΤΙΚΗ λαϊκή κινητοποίηση για όλους αυτούς είναι «εθνικισμός», «ρατσισμός» κ.λπ…

Τα σημερινά γεγονότα αποκαλύπτουν στο ακέραιο και τελεσίδικα το τι ήταν τα «δεκεμβριανά» και ποιος ο ρόλος όλων των καθοδηγητών και υμνητών κείνων των γεγονότων.

ΥΠΑΡΧΟΥΝ αλήθεια ακόμα άνθρωποι με μυρουδιά αριστερή που να πιστεύουν ότι τα «Δεκεμβριανά» είχαν κάποια, έστω ελάχιστη, σχέση με κινήματα;

peripatris.blogspot.com

Γέροντας¨Παΐσιος: Στόν ταπεινό ἀναπαύεται τό πνεῦμα τοῦ Θεοῦ


- Γέροντα, ποιες αρετές πρέπει νά έχη ό άνθρωπος, γιά νά τον επισκίαση ή Χάρις τοϋ Θεοϋ;
- Και μόνον ή ταπείνωση φθάνει. Συχνά μέ ρωτούν:
«Πόσος καιρός χρειάζεται, γιά νά απόκτηση κανείς τήν θεία Χάρη;». Μερικοί μπορεί σε όλη,τους τήν ζωή νά ζουν δήθεν πνευματικά, νά κάνουν άσκηση κ.λπ., άλλά νά νομίζουν δτι κάτι είναι, καί γι' αυτό νά μή λαμβάνουν τήν Χάρη τοϋ Θεοϋ. Καί άλλοι σε λίγο χρόνο χαριτώνονται, επειδή ταπεινώνονται.
"Αν ό άνθρωπος ταπεινωθή, μπορεί μέσα σέ ένα λεπτό νά τόν λούση ή θεία Χάρις, νά γίνη άγγελος καί νά βρεθή στον Παράδεισο. Ένώ, άν ύπερηφανευθή, μπορεί μέσα σέ ένα λεπτό νά γίνη ταγκαλάκι καί νά βρεθή στήν κόλαση. "Αν θέλη δηλαδή ό άνθρωπος, γίνεται άρνί• άν θέλη, γίνεται κατσίκι. Τά καημένα τά κατσίκια, καί νά θέλουν νά γίνουν αρνιά, δέν μπορούν στον άνθρωπο όμως ό Θεός έδωσε τήν δυνατότητα νά γίνη άπό κατσίκι άρνί, αρκεί νά τό θέληση.

Ή Χάρις τοϋ Θεοϋ πάει μόνο στον ταπεινό καί πράο άνθρωπο. Έκεΐ αναπαύεται τό πνεύμα τοϋ Θεοϋ. Είδες τί λέει ό Προφήτης Ησαΐας; «Έπί τίνα επιβλέψω, αλλ" ή έπί τόν ταπεινόν καί ήσύχιον;»
Ό Θεός θέλει νά έχουμε μόνο λίγη ταπείνωση, γιά νά συγγενεύουμε μαζί Του, καί μετά δλες οί δωρεές Του έρχονται άφθονες ή μία μετά τήν άλλη. Γιατί ό Θεός χρωστά κατά κάποιον τρόπο στον ταπεινό άνθρωπο πολλή Χάρη καί τοϋ τήν δίνει ως δώρο, χωρίς εκείνος νά τήν ζήτηση. Είναι πνευματικός νόμος αυτό. «Ό Θεός ϋπερηφάνοις αντιτάσσεται, ταπεινοϊς δέ δί-δωσι χάριν» , δέν λέει τό Ευαγγέλιο; "Ετσι τά έχει κανονίσει ό Θεός. «Είμαι ταπεινός» θά πή: «Έχω θεία Χάρη»! Πολύ ταπεινός, πολλή Χάρη λαμβάνει άπό τόν Θεό, γιατί ό ταπεινός σαν σφουγγάρι τήν ρουφάει τήν θεία Χάρη.
Όποιος σκύβει ταπεινά καί δέχεται τά χτυπήματα άπό τους άλλους, διώχνει τά δικά του εξογκώματα, ομορφαίνει πνευματικά σάν "Αγγελος, καί έτσι χωράει άπό τήν στενή πύλη τού Παραδείσου. Στόν Ουρανό δέν ανεβαίνει κανείς μέ τό κοσμικό ανέβασμα άλλά μέ τό πνευματικό κατέβασμα.
Ή ταπείνωση ανοίγει τις πόρτες τοϋ Ουρανού καί έρχεται στόν άνθρωπο ή Χάρις τοϋ Θεοϋ, ένώ ή υπερηφάνεια τις κλείνει. Ό Παπα-Τύχων έλεγε: «Ένας ταπεινός άνθρωπος έχει περισσότερη Χάρη άπό πολλούς ανθρώπους μαζί. Κάθε πρωί ό Θεός ευλογεί τόν κόσμο μέ τό ένα χέρι, άλλά, δταν δή κανέναν ταπεινό άνθρωπο, τόν ευλογεί μέ τά δυό Του χέρια. Εκείνος πού έχει μεγαλύτερη ταπείνωση, είναι ό μεγαλύτερος άπό όλους!» .
Όλα άπό τό ταπεινό φρόνημα εξαρτώνται. Όταν ύπάρχη στόν άνθρωπο ταπεινό φρόνημα, τότε φυσιολογικά ανταμώνει ή γη μέ τόν Ουρανό. Οί άνθρωποι μέ τήν ταπείνωση βρήκαν τό κουμπί• τό πατούν καί ανεβαίνουν στόν «Τρίτο Ουρανό» μέ τό πνευματικό ασανσέρ τής αγάπης. Καί άκοϋς μερικούς νά λένε: «Καί γιατί ό Θεός θέλει νά ταπεινωθούμε;». Άκοϋς κουβέντα; Μά, άν δέν ταπεινωθή ό άνθρωπος, δέν χωράει στόν Παράδεισο, άλλά καί σ' αυτήν τήν ζωή δέν έχει ανάπαυση. Τί εΐπε ό Χριστός; «Μάθετε άπ" έμοϋ δτι πράος είμι και ταπεινός τη καρδία και ευρήσετε άνά-πανσιν ταΐς ψνχαΐς υμών»

Πηγή: http://ellinorthodoxia.blogspot.com

Δέν πρέπει νά ὑποκλινόμαστε σέ Μητροπολίτες καί κληρικούς μέ ἀκαδημαϊκή μόρφωση, ἀλλά μέ κοσμικό φρόνημα...

"ἄς μή μᾶς καταπονεῖ μέ τό νά μᾶς παραπέμπει σέ πανεπιστημιακά συγγράματα, θεωρώντας μας φοιτητές του"
Σχόλιο ᾿Οδυσσέως:Θά συνέστηνα στόν Μητροπολίτη πού ὑπονοεῖ ὁ σεβαστός μας π. Διονύσιος Τάτσης,  νά ἀνοίξει ἐπιτέλους κανένα πατερικό κείμενο καί ὄχι τά παπικά συγγράμματα πού τοῦ δίδαξαν στήν ᾿Ιταλία.

 

 

Πρωτοπρ. Διονύσιος Τάτσης, Απειλαί Μητροπολίτου

πηγή: Ορθόδοξος Τύπος, 24/9/2010
ΑΠΕΙΛΑΙ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ
Τοῦ Πρωτοπρεσβυτέρου Διονυσίου Τάτση
ΜΕΡΙΚΟΙ Μητροπολίτες τῆς νεώτερης γενιᾶς εὔκολα καταφεύγουν στά κοσμικά δικαστήρια γιά νά τιμωρήσουν τους ἐπικριτές καί συκοφάντες τους. Νοοτροπία καθαρά κοσμική καί ἀντιευαγγελική. Σάν νά ἀγνοοῦν καί τά στοιχειώδη τῆς χριστιανικῆς ζωῆς. Θέλουν ὁπωσδήποτε νά διαφυλάξουν τό κῦρος τους καί τήν ὑπόληψή τους, ἐνῶ μερικά γεγονότα, μέ πρωταγωνιστές τούς ἴδιους, ἐνισχύουν τά ἐπιχειρήματα τῶν ἐπικριτῶν τους.
Τελευταῖα δημοσιεύτηκε καί κάτι ἐξωφρενικότερο. Ἕνας Μητροπολίτης κατέθεσε μηνυτήρια ἀναφορά στήν Ἱερά Σύνοδο ἐναντίον κάποιου ἄλλου Μητροπολίτου, ὁ ὁποῖος τόν ἤλεγξε για τά οἰκουμενιστικά του φρονήματα, διευκρινίζοντας ὅτι ἄν δέν τιμωρηθεῖ ὁ "συκοφάντης" του ἀπό τή Σύνοδο, θά ἐνεργήσει τά νόμιμα "γιά τήν προάσπιση τῶν δικαιωμάτων του στά ἁρμόδια πολιτικά καί ποινικά δικαστήρια".......
Δηλαδή, ἐνδέχεται νά δοῦμε σέ ἕνα δικαστήριο νά ὑπάρχει κατήγορος Μητροπολίτης καί κατηγορούμενος ἐπίσης Μητροπολίτης! Ἀξιοθαύμαστο! Μόνο ἕνας καθηγητής Πανεπιστημίου θά μποροῦσε νά τό σκεφτεῖ καί νά τό κάνει πράξη! Ἐμεῖς οἱ ἀσήμαντοι κληρικοί ἀνατριχιάζουμε ὄχι μόνο να καταφύγουμε στά δικαστήρια ἀλλά καί νά περάσουμε ἀπ᾽ ἔξω ἀπό τό δικαστικό μέγαρο. Τί δουλειά ἔχουμε ἐμεῖς μέ αὐτά; Τίς διαφορές μας δέν τίς λύνουμε μέ ἀποφάσεις δικαστῶν –οἱ ὁποῖοι δεν ἔχουν καμιά σχέση μέ τό Εὐαγγέλιο καί τήν Ὀρθόδοξη πνευματικότητα– ἀλλά μέ τήν ἀγάπη καί τή συγχώρηση. Στή συγκεκριμένη περίπτωση, ἐάν ὁ Μητροπολίτης νομίζει ὅτι μπορεῖ νά πιστεύει στη Μία Ἁγία Καθολική καί Ἀποστολική Ἐκκλησία, δηλ. τήν Ὀρθόδοξη καί συγχρόνως νά ἀναγνωρίζει καί τούς ἑτερόδοξους Παπικούς ὡς Μία ᾽Εκκλησία, εἶναι ἀξιοκατάκριτος. Ἐάν ὑπάρχει κάποια παρανόηση, ἄς μᾶς τό πεῖ μέ ἀπλά καί σταράτα λόγια καί ἄς μή μᾶς καταπονεῖ μέ τό νά μᾶς παραπέμπει σέ πανεπιστημιακά συγγράματα, θεωρώντας μας φοιτητές του.
Στήν ἐποχή μας δέν πρέπει νά μᾶς ἐνθουσιάζουν οἱ πανεπιστημιακοί τίτλοι διαφόρων Μητροπολιτῶν καί κληρικῶν. Δέν πρέπει νά ὑποκλινόμαστε μπροστά στούς ἀνθρώπους, πού ἔχουν ὀξυμένο νοῦ και εἰδικές γνώσεις, ἀλλά τό κοσμικό φρόνημα τούς ἔχει πρό πολλοῦ αἰχμαλωτίσει καί μοιάζουν μέ βαθιά δοχεῖα, τά ὁποῖα ἔχουν διάτρητο πυθμένα. Πρότυπά μας πρέπει νά εἶναι οἱ ταπεινοί, ἱεραποστολικοί καί κατά Θεόν σοφοί κληρικοί, οἱ ὁποῖοι προφανῶς δέν ἀπειλοῦν μέ προσφυγές στά κοσμικά δικαστήρια, για νά πιστοποιηθεῖ τό ἦθος τους καί ἡ ὀρθότητα τῶν περί τῆς Ὀρθοδόξου πίστεως ἀπόψεών τους.
 
 

῾ Η γλῶσσα, ἡ γνώση, ἡ παράδοση καί τό κάλλος... (Ροῦσσος Βρανᾶς)



Σχόλιο ᾿Οδυσσέως: Μήπως, ἔτσι ὅπως  χάνεται σιγά σιγά ὁ ἥλιος τό ἡλιοβασίλεμα, χαθεῖ  ἡ ὀμορφιά καί ὁ πλοῦτος τῆς ἑλληνικῆς μας γλώσσας ἄν δέν ἀντιδράσουμε συλλογικά, ἄν ἀφήσουμε νά ἐπιβληθεῖ, τελικά, μιά ποσοκοκεντρική ἀντίληψη γιά τά γλωσσικά μας πράγματα καί γιά τήν παιδεία γενικότερα;



Οι διάλεκτοι και οι γλώσσες του κόσμου υποχωρούν σε μεγάλους αριθμούς. Κάθε δέκα μέρες χάνεται μία, γράφει ο συγγραφέας Αλεξ Ρόουζ στο περιοδικό του αμερικανικού πανεπιστημίου Ντρέξελ. Το 40% από αυτές κινδυνεύει σήμερα με εξαφάνιση. Για τον θάνατο των γλωσσών γράφει και Κ. Ντέιβιντ Χάρισον στο ομώνυμο βιβλίο του. Και εκφράζει τις ανησυχίες του. Γιατί η γλώσσα μας δείχνει πώς δουλεύει το μυαλό. Κάθε απώλειά της σημαίνει πως κλείνει για πάντα η πόρτα σε έναν απέραντο πλούτο γνώσεων. Η γνώση συχνά είναι ενσωματωμένη μέσα στην ίδια τη γλώσσα.

Οταν ένας πολιτισμός εγκαταλείπει τη μητρική του γλώσσα, όπως συμβαίνει με την επικράτηση των παγκοσμιοποιημένων γλωσσών (αγγλικής, αμερικανικής, ισπανικής), χάνεται για πάντα ένας ανεκτίμητος πλούτος γνώσεων. Ο λαός των Καγιάπο, ας πούμε, λέει τη μέλισσα με 85 διαφορετικές λέξεις. Καθεμιά εξειδικεύει τις απειροελάχιστες διαφορές των μελισσών στον τρόπο πτήσης, στα τελετουργικά ζευγαρώματος, στην κατασκευή της κερήθρας. Αν η γλώσσα τους χαθεί θα χαθεί μαζί της και ο πλούτος των μελισσοκομικών τους γνώσεων.

Η γλώσσα είναι μια αποθήκη της μυθικής και ιστορικής κληρονομιάς ενός πολιτισμού. Οι ιστορίες που περνούν από γενιά σε γενιά με την προφορική παράδοση χάνονται αμετάκλητα από τη στιγμή που θα πεθάνει και ο τελευταίος άνθρωπος που μιλάει αυτή τη γλώσσα...

Ποιοι είμαστε εμείς που θα πούμε στα παιδιά μας να διατηρήσουν τη γλωσική τους κληρονομιά, έστω κι αν αυτό τους κοστίσει την πρόσβαση σε πιο πρακτικές σπουδές που οδηγούν σε πιο επικερδή καριέρα; αντηχεί ο αντίλογος. Ομως, καθώς οι γλωσικές σπουδές υποχωρούν μπροστά στην επικράτηση του πρακτικού και προσοδοφόρου, οι αξίες που απειλούνται σήμερα με εξαφάνιση είναι η γνώση, η παράδοση και το κάλλος. Είναι αυτά πράγματα που μπορούν να ζυγιστούν με την εξίσωση κόστος - κέρδος;».


(Απόσπασμα άρθρου του Ρούσσου Βρανά από τα «ΝΕΑ», σε επιμέλεια Γιάννη Τριάντη, "Ελευθεροτυπία" 14/9/2010)

Καλωσορίζουμε ἕνα νέο ἱστολόγιο γιά τήν Ποντιακή Παράδοση, τό http://pontiakilelapa.wordpress.com

Καλωσόρισμαν


Το “Pontiakilelapa blog” επίκαν δύο ποντιόπουλα για τι πόντιους σ’όλον τον κόσμον με καρδίαν γομάτη εγάπη. Εγάπην  για την παράδοσιν και την ιστορίαν.
Αφιερωμένον ση γιάγια’μ Στάλλη.
΄Έφυες  σον ουρανόν
τα δάκρεας  ποτάμαι
τον Άγιο παρακαλείς
κι ατός εφτάε σε χάρη
Μη κλαις ατώρα Στάλλη μου
ατό ετόν το ριζικό σου
πέεμε να φτάω ντο θελτς
ομνίσκουμε θα εφτάω
Αη μου θερμοπαρακαλώ εσέν!
όλιο τον κόσμο απάδά
εσύ να ωριάζεις
αμόν τ’αρνί όπως και κλόσκεται
πάγναι για να σπαχτούνε
Αη! αη!! Σταλλη μου τέρεν αδά μερέα!
τα παίδοπας ετράνηναν
επήκανε πουλόπα
κι ατά ατώρα με  σειρά
δισέγγονα επήκαν
Ελέπω τα πουλόπα ‘μ, Αη’μ να συγχωράς με!
Αδά απάν σον ούρανόν!
ο Γιάννες άξον ντο είπε με
Γιάγια’μ ο ήλιος σουμάς να έν
ολόλαμπρος ση γην απάνι
γιατί
τσιτσέκ οθέν κ’επόρεσαν
ατώρα σκουντουλίζνε.