"᾿Εγώ εἰμί τὸ Α καὶ τὸ Ω, ἡ ἀρχὴ καὶ τὸ τέλος, ὁ πρῶτος καὶ ὁ ἔσχατος" (᾿Αποκ. κβ΄, 13)

Κείμενα γιά τήν ἑλληνική γλῶσσα στή διαχρονική της μορφή, ἄρθρα ὀρθοδόξου προβληματισμοῦ καί διδαχῆς, ἄρθρα γιά τήν ῾Ελλάδα μας πού μᾶς πληγώνει...


Κυριακή 28 Νοεμβρίου 2010

Τί συκοφαντίες ἔλεγαν για τόν ῞Αγιο Νεκτάριο

Βρωμερές συκοφαντίες
Πολλά όμως διεσπείροντο από τους κακούς ανθρώπους στην Αθήνα περί του Πενταπόλεως και της ανέγερσης της Μονής [δηλαδή της γυναικείας Μονής της Αγίας Τριάδος στην Αίγινα, της οποίας κατόπιν διετέλεσε εφημέριος και πνευματικός]. Πολύ εδοκιμάσθη από τους διεστραμμένους, τους μοχθηρούς και τους συκοφάντες. Διέδιδαν συκοφαντίες ανηθικότητος ανηκούστους. Ησχολήθη με αυτές και η Ιερά Σύνοδος. Ο δέ τότε Πρόεδρος αυτής, ο Αθηνών Θεόκλητος μετέβη αυτοπροσώπως επιτοπίως το 1908, διά να εξετάση. Φεύγοντας όμως από εκεί αναγκάσθηκε να ομολογήση ότι «ήτο όντως Θείον έργον».
Πολύ τον κατέτρεξε και ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Μελέτιος Μεταξάκης. Αυτός διετέλεσε και Οικουμενικός Πατριάρχης και Πατριάρχης Αλεξανδρείας. Αυτός ο δυστυχής ήτανε μασώνος μοντέρνος, νεωτεριστής και έκαμε πολύ κακό στην Εκκλησία.
Αυτός ήταν και κατά του μοναχισμού. Όταν ο Άγιος αγωνιζόταν με τόσες δυσκολίες να κτίση το Μοναστήρι, επήγε και τον απέτρεπε…
- Τί κάνεις εδώ; Μοναστήρι κτίζεις τώρα; Δεν βλέπεις ότι τόσα εξωκκλήσια γύρω εδώ ερήμωσαν; Δεν είναι για Μοναστήρια στη σημερινή εποχή.
Ο Πενταπόλεως όμως εξηκολούθησε και έγινε το Μοναστήρι και άλλα πολλά κατόπιν, ώστε η Αίγινα σήμερον να έχη τα περισσότερα Μοναστήρια. Το προείπεν ο Άγιος: «Θα γίνη, είπεν, η Αίγινα το Άγιον Όρος των Μοναζουσών». Και ήδη έχει εννέα Μοναστήρια γυναικών.
Αλλά και ποία διαφορά στο τέλος των δύο Ιεραρχών. Ο Μεταξάκης, που έκαμε τόσε εις βάρος της Ορθοδοξίας, είχεν οικτρόν τέλος. Τον βρήκαν ένα πρωί κάτω από το κρεββάτι του νεκρόν και με την γλώσσαν του έξω. Αυτήν ακριβώς την γλώσσαν, που έλεγε αυτά στον Άγιο και τόσα εις βάρος της Ιεράς Παραδόσεως και της Ορθοδόξου Εκκλησίας!
Εξ αντιθέτου, ο Πενταπόλεως, που έμεινε πιστός εις την Ι. Παράδοσιν και υπέμεινε τους πειρασμούς και διώξεις, είχεν άγιον τέλος και σήμερον τιμάται, όχι μόνον από το Πανελλήνιον, αλλά και από όλην την Υδρόγειον.
Είναι αληθές, ότι ο Θεός παρεχώρησε να περάση και εκεί πολλές θλίψεις και πίκρες. Παρ’ όλην την εκεί εργασίαν του, πολλοί κακοί άνθρωποι, όργανα του διαβόλου έλεγαν, ότι ο Άγιος είναι υποκριτής και, ότι όλα αυτά που κάνει, είναι υποκριτικά. Έφθασαν μάλιστα στο σημείον να τον κατηγορούν για ανηθικότητες και, ότι το Μοναστήρι το κατάντησε άντρον ακολασίας! Διέδιδαν, ότι οι μοναχές γεννούσαν νόθα παιδιά και τα πετούσε στο πηγάδι.
Κάποια μητέρα, μάλιστα, που την έλεγαν στην Αίγινα «Κερού» είχε μια κόρη 16 ετών χαριτωμένη, συνετή, φρόνιμη και θεοφοβούμενη. Η μητέρα αυτή είχε μανία καταδιώξεως προς την κόρην της και πολλές φορές επιχείρησε να την σκοτώση. Το δυστυχισμένο αυτό πλάσμα βρήκε καταφύγιο στο Μοναστήρι του Αγίου Νεκταρίου. Ο Άγιος, πονόψυχος καθώς ήταν, το δέχτηκε και το προστάτεψε.
Η Κερού δεν μπορούσε να το χωνέψη και άρχισε να συκοφαντή τον Άγιο. Τα λόγια της ήταν πολύ φαρμακερά και πειστικά. Ο Σεβασμιώτατος ανέφερε το περιστατικό στο Μητροπολίτη Αθηνών, Θεόκλητο, ζητώντας οδηγίες. Εκείνος τού είπε να την προστατεύση την κοπέλλα. Η κοπέλλα έφθασε στα 18 της χρόνια. Η Κερού όμως το πήρε πείσμα. Είχε το σατανά μέσα της. Επήγε στον Πειραιά και άρχισε τα κλάματα μπροστά στον Ανακριτή να διηγήται την τραγωδίαν της. «Ένας Καλόγηρος, που τάχα ασκητεύει, μού την πήρε στο γυναικομονάστηρο. Αυτός έχει όλες τις καλόγρηες ερωμένες. Σώστε το παιδί μου…».
Ο Εισαγγελεύς πήρε την κατάθεσιν και την επομένην πήγε αγριεμένος στην Αίγινα με δυό χωροφύλακες. Παρεβίασε την πόρτα, παρά τους κανονισμούς του Μοναστηριού, και μπήκε κατ’ ευθείαν στο διαμέρισμα του Αγίου. Οι Μοναχές αναστατώθηκαν και άρχισαν να κλαίνε. Ο Δεσπότης σηκώθηκε με το συνηθισμένο Χριστιανικό του χαμόγελο να τους υποδεχθή. Ο Ανακριτής έξω φρενών, είπε εις τον εβδομηκονταετή τότε γέροντα:
- Βρε παληοκαλόγηρε!… πού είναι τα παιδιά που κάνεις; (Επηκολούθησε αισχροτάτη φράσις). Αυτά κάνεις εδώ πέρα; Κατόπιν τον έπιασε από το ράσο και τον απειλούσε, λέγοντας:
- Θα σου ξεριζώσω τα γένια τρίχα-τρίχα.
Ο Άγιος δεν έβγαλε λέξι. Μόνον με το χέρι του έδειχνε ψηλά και έλεγε:- Βλέπει ο Θεός. Ξέρει ο Θεός!!
Και πράγματι! «έστι δίκης οφθαλμός, Ός τα πάνθ’ ορά». Ο ασεβέστατος Εισαγγελεύς σε μια εβδομάδα αρρώστησε βαρειά. Είχε τρομερούς πόνους από την αρρώστειά του. Το χέρι εκείνο, που έπιασε και κουνούσε τον Άγιο, ξεράθηκε. Τότε το συναισθάνθηκε και ζήτησε να τον πάνε μπροστά στον Άγιον, να τον συγχωρέση. Πράγματι τον πήγαν. Έπεσε στα πόδια τουΑγίου, μαζί με την γυναίκα του και ζητούσε να τον λυπηθή. Ο Άγιος προσευχήθηκε στο Θεό πολύ. Ήταν ο μακάριος ανεξίκακος και μακρόθυμος. Τον συνεχώρησε με την καρδιά του. Του Εισαγγελέως [,ωστόσο,] έπειτα από δύο χρόνια τού κόψανε το χέρι. Εκείνο το χέρι που κουνούσε, από το γιακά του ράσου, τον Άγιο.
Το Μοναστήρι του όμως, παρ’ όλα αυτά, επρόκοψε. Εν τω μεταξύ η Αδελφότης εμεγάλωσε, γιατί προσετέθησαν και άλλες Αδελφές και μάλιστα μορφωμένες.
Έγινε ένα πνευματικόν κέντρον, που ξεκούραζε ψυχικά και φώτιζε τους ανθρώπους.»(σελ. 101-106)Είναι παλιό και χιλιοειπωμένο το παραμύθι των κομπλεξικών εχθρών των ανθρώπων του Θεού…
Από το βιβλίο του μακαριστού αρχιμανδρίτου Χαραλάμπους Δ. Βασιλόπουλου «Ο ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ» (εκδ. «Ορθόδοξου Τύπου», Κάνιγγος 10, Αθήναι 2001)

Απόψεις για τη Μονή Βατοπαιδίου & kantonopou/

ΑΚΤΙΝΕΣ

Ὁλοκληρωμένοι ἢ μισοὶ χριστιανοί; /Καραβιδόπουλος Ἰωάννης (Καθηγητής Πανεπιστημίου)






Κυριακὴ ΙΓ’ Λουκᾶ  (Λουκ. 18, 18-27)

Εἶναι συμπαθὴς ἡ περίπτωση τοῦ Ἰουδαίου ἄρχοντα ποὺ ἔχοντας τηρήσει ἀπὸ τὴ νεότητά του ὅλες τὶς ἐντολὲς τοῦ Μωσαϊκοῦ Νόμου ρωτάει τὸν Ἰησοῦ, τί τοῦ μένει ἀκόμη νὰ κάνει γιὰ νὰ ἐξασφαλίσει τὴν αἰωνιότητα. Καὶ ὁ Ἰησοῦς, γνωρίζοντας πολὺ καλὰ τί κρατᾶ συνήθως τὸν ἄνθρωπο γερὰ δεμένο στὴ γῆ, τοῦ ἀπαντᾶ: « Ἕνα σοῦ λείπει ἀκόμη, πούλησε τὴν περιουσία σου καὶ δῶσε τὰ χρήματα στοὺς φτωχούς· ἔτσι θὰ ἔχεις θησαυροὺς στὸν οὐρανό, κι ἔλα νὰ μὲ ἀκολουθήσεις στὸ δύσκολο δρόμο τοῦ σταυροῦ».

Δὲν χωράει ἀμφιβολία ὅτι ὁ Ἰουδαῖος αὐτὸς ἄρχοντας ἦταν εὐσεβὴς ἄνθρωπος, ἐφ’ ὅσον τηροῦσε τὸ Νόμο κι εἶχε μέσα του τὴν ἐπιθυμία τῆς τελειότητας. Ὁ Νόμος ὅμως τῆς Π. Διαθήκης καταλήγει, ὁλοκληρώνεται καὶ κορυφώνεται στὸ Χριστό, ὁ ὁποῖος ἀποκαλύπτει τὴν ἀπόλυτη ἀπαίτηση τοῦ Θεοῦ πρὸς τὸν ἄνθρωπο. Κι ἡ ἀπαίτηση αὐτὴ δὲν συνίσταται μόνο στὴν τήρηση τῶν βασικῶν ἐντολῶν ἀλλὰ στὴν πλήρη ἀποδέσμευση τοῦ ὅλου ἀνθρώπου ἀπὸ ὅ,τι τὸν κρατᾶ κολλημένο στὸ χῶμα ἀφ’ ἑνὸς καὶ στὸ ὁλοκληρωτικὸ δέσιμό του στὸ Θεό, ἀφ’ ἑτέρου. Ἡ στάση τοῦ πλούσιου αὐτοῦ Ἰουδαίου ποὺ λυπήθηκε βαθύτατα γιὰ τὴν ὑπόδειξη τοῦ Ἰησοῦ καὶ ἔφυγε μὴ μπορώντας νὰ τὴν ἀκολουθήσει, δείχνει πόσο δύσκολο εἶναι νὰ δοθεῖ κανεὶς ὁλοκληρωτικὰ στὸ Θεό. Κι ἀκόμη μαρτυρεῖ πόσο εὔκολο εἶναι νὰ δημιουργεῖ μιὰ ψεύτικη ἱκανοποίηση μέσα στὴν συνείδηση τοῦ ἀνθρώπου, ἱκανοποίηση ποὺ προέρχεται ἀπὸ τὴν τήρηση ὁρισμένων, ἔστω βασικῶν ἐντολῶν.

Πιστεύει κανεὶς πολὺ γρήγορα ὅτι ξόφλησε τοὺς λογαριασμούς του μὲ τὸ Θεὸ μὲ τὸ νὰ τηρήσει μερικὲς τυπικὲς διατάξεις, μὲ τὸ νὰ ἀκολουθήσει κανονικὰ ὅλες τὶς νηστεῖες, μὲ τὸ νὰ ἐκκλησιάζεται πυκνά, μὲ τὸ νὰ μὴν εἶναι παραβάτης τῶν βασικῶν ἐντολῶν. Σὲ μιὰ κρίσιμη ὅμως στιγμὴ τῆς ζωῆς του ποὺ καλεῖται νὰ διαλέξει ἀνάμεσα στὸ Θεὸ καὶ στὰ χρήματά του, ἀνάμεσα στὸ Θεὸ καὶ στὴν κοινωνικὴ ἢ ἐπαγγελματικὴ θέση του, ἀνάμεσα στὸ Θεὸ καὶ στοὺς ἐπίγειους δεσμούς του, δὲν θυσιάζει τίποτε ἀπ’ ὅλα αὐτὰ γιὰ τὸ Θεό, ἀποδείχνοντας ἔτσι ὅτι ἡ θρησκευτικότητά του καλύπτει ἕνα μόνο μέρος τῆς ζωῆς του, αὐτὸ ποὺ φαίνεται ἐξωτερικά, κι ὄχι τὸ σύνολό της, κι ὄχι ὅλο τὸ βάθος της· ὅτι συνίσταται στὴν ἀνώδυνη τήρηση ἐντολῶν κι ὄχι στὴν ὀδυνηρὴ ὑποταγὴ τοῦ ὅλου ἀνθρώπου στὴν ἀπόλυτη ἀπαίτηση τοῦ Θεοῦ.

Ὁ Ἰησοῦς δὲν κατηγορεῖ τὸν εὐσεβῆ συνομιλητή του γιὰ ὅ,τι ἔκανε, ἀλλὰ γιὰ ὅ,τι παρέλειψε νὰ κάνει· δὲν τὸν κατακρίνει γιὰ τὶς ἀρετές του, ἀλλὰ γιατί βλέπει ὅτι αὐτὲς δὲν ἐντάσσονται στὸ ὁλοκληρωτικὸ δόσιμό του στὸ Θεὸ κι εἶναι μεμονωμένες ἐκδηλώσεις τῆς ζωῆς του, ἄν καὶ- κατὰ πάντα- σωστὲς καὶ ἀξιέπαινες. Βλέπει ἀκόμη ὅτι ἡ θρησκευτικότητά του δὲν συνδέεται ἄμεσα μὲ τὴ ζωὴ του μέσα στὴν κοινωνία· ὅτι ὁ δρόμος ποὺ τὸν φέρνει στὸ Θεὸ δὲν περνάει μέσα ἀπὸ τὴν κοινωνία τῶν ἀδελφῶν καὶ δὲν διασταυρώνεται μὲ τοὺς δρόμους τῶν συνανθρώπων του. Εἶναι ἕνας μονόδρομος ποὺ ἐξασφαλίζει τὴν ἱκανοποίηση μέσα στὴ συνείδησή του, ὄχι ὅμως καὶ τὴν ἱκανοποίηση τοῦ Θεοῦ ὁ ὁποῖος δὲν δέχεται συμβιβασμούς, ὑποκρισίες καὶ ψευτιές.

Στὴν περικοπὴ μᾶς ὑπογραμμίζονται τρεῖς κυρίως ἀλήθειες:

1) Ὁ Θεός, ὅπως ἀποκαλύπτεται στὴν ἀνθρωπότητα διὰ τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἔχει ἀπόλυτη ἀπαίτηση ἀπ’ ὅλους, χωρὶς συμβιβασμοὺς καὶ μονόπλευρες ἐκδηλώσεις· ζητάει ὁλόκληρο τὸν ἄνθρωπο κι ὄχι μόνο μερικὲς θρησκευτικὲς ἐκδηλώσεις, μερικὲς ἀρετές του, μερικὴ τήρηση τῶν ἐντολῶν του.

2) Ἐκεῖνο ποὺ ἐμποδίζει τὸ ὁλοκληρωτικὸ δόσιμο τοῦ ἀνθρώπου εἶναι ἡ προσκόλληση στὸν ἐπίγειο θησαυρισμό.

3) Αὐτὸ ποὺ φαίνεται δύσκολο γιὰ τὸν ἄνθρωπο, νὰ εἶναι δηλ. ὄχι μερικὰ ἀλλὰ ὁλοκληρωτικὰ δοσμένος στὸ Θεό, γίνεται εὔκολο μὲ τὴ χάρη τοῦ Θεοῦ, μὲ τὴ βίωση καὶ ἀποδοχὴ αὐτῆς τῆς χάρης μέσα στὴν Ἐκκλησία. Ἐὰν «τὰ ἀδύνατα γιὰ τοὺς ἀνθρώπους εἶναι δυνατὰ γιὰ τὸ Θεό», τότε ἂς μὴ νομίσει κανεὶς ὅτι ἡ ὁλοκληρωτικὴ ὑποταγὴ τοῦ ἀνθρώπου στὸ Θεὸ εἶναι πράγμα ἀκατόρθωτο καὶ ἀπραγματοποίητο.

Πηγή: ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ

Σάββατο 27 Νοεμβρίου 2010

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΓΚΑΛΟΣ Ο…ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΣ τοῦ Μητροπολ. Καλαβρύτων καὶ Αἰγιαλείας Ἀμβροσίου

Σχόλιο ᾿Οδυσσέως: Στή φωτογραφία δύο ἐκ τῶν πλέον παραγωγικῶν κληρικῶν καί μέ ἁγιότητα βίου τῆς ᾿Εκκλησίας μας (ὁ Γέροντας Πορφύριος καί ὁ Γέροντας ᾿Επιφάνιος),   τῶν ὁποίων τό πνευματικό ἔργο φέρει πλουσίους καρπούς ἀκόμη καί σήμερα μετά τήν πρός Κύριον ἐκδημία τους. 


Σύμφωνα μὲ πρόσφατες δηλώσεις τοῦ κ. Θεοδώρου Πάγκαλου, Ἀντιπροέδρου τῆς Κυβερνήσεως, οἱ στρατιωτικοὶ καὶ οἱ ἱερεῖς δὲν ἀνήκουν στὶς παραγωγικὲς τάξεις τῆς Κοινωνίας. Ἔπειτα ἀπὸ τὴν προηγούμενη μεγάλη γκάφα του: “μαζὶ τὰ φάγαμε” ἔρχεται μία νέα ἀπρέπεια, λέγω “ ἀπρέπεια”, γιὰ νὰ χαρακτηρίσω μὲ τὸν πιὸ ἐπιεικῆ ὄρο τὸ ἐγκληματικὸ λάθος τοῦ κ. Ἀντιπροέδρου, ἐννοῶ τὸ προαναφερθὲν νέο ὀλίσθημα τῆς γλώσσης του! Καὶ τὰ δύο ὀλισθήματα εἶναι ἀ-π-α-ρ-ά-δ-ε-κ-τ-α!
Ἂν ἡ παραγωγικότης ἑνὸς θεσμικοῦ ὀργάνου ἐκρίνετο μὲ κριτήριο τὸν σωματικό του τύπο, τότε ὁ κ. Πάγκαλος θὰ ἔπρεπε νὰ ἐθεωρεῖτο παραγωγικώτατος!
Ἂν ἐπίσης ἡ παραγωγικότης ἑνὸς θεσμικοῦ ὀργάνου ἐκρίνετο μὲ κριτήριο τὰ περιουσιακά του στοιχεῖα, εἴτε δήλ. μὲ τὸ πλῆθος τῶν ἀκινήτων, εἴτε μὲ τὴν ποιότητά τους καὶ τήν χλιδή τους, (βίλλες, πισίνες κλπ) τότε καὶ πάλιν ὁ κ. Πάγκαλος θὰ ἔπρεπε νὰ ἐθεωρεῖτο παραγωγικώτατος!
Ἂν ἐπίσης ἡ παραγωγικότης ἑνὸς θεσμικοῦ ὀργάνου ἐκρίνετο μὲ κριτήριο τὸν τρόπο συμπεριφορᾶς πρὸς τὸν συνάνθρωπο, γιὰ μία ἀκόμη φορά ο κ. Πάγκαλος θὰ ἔπρεπε νὰ ἐθερωρεῖτο παραγωγικωτατος! Συχνὰ πυκνὰ μὲ τὰ λόγια του προσβάλλει ὁμάδες ἐντίμων ἀνθρώπων, οἱ ὁποῖοι προσφέρουν τὶς ὑπηρεσίες τῶν στὴν Πατρίδα, ὅπως οἱ στρατιωτικοὶ καὶ οἱ κληρικοί, τοὺς ὁποίους ὑβρίζει!
Μοναδικὴ περίπτωση, στὴν ὁποία ὁ κ. Πάγκαλος θὰ μποροῦσε νὰ ὑστερήσει ὡς πρὸς τὴν παραγωγικότητα, θὰ ἦταν ἡ συμμετοχή του σὲ off-shore ἑταιρεῖες. Στὸν τομέα αὐτὸ π-α-ρ-α-γ-ω-γ-ι-κ-ώ-τ-α-τ-ο-ς θεωρεῖται   κάποιος αλλος πρ. συνάδελφός του στὴν Βουλὴ καὶ τὴν Κυβέρνηση, δήλ. πρ.Ὑπουργός, ὁ ὁποῖος καταγγέλλεται ὅτι ἔχει συμμετοχὴ σὲ 180 off-shore ἑταιρεῖες.
Νὰ ἡ σχετικὴ εἴδηση:  Πρώην ὑπουργὸς μὲ 180 off-shore
Δόκανα ἔχει στήσει τὸ ΣΔΟΕ γιὰ πρώην ὑπουργὸ τοῦ ΠΑΣΟΚ τὴν δεκαετία τοῦ ‘80 καὶ μάλιστα ἀπὸ ἐκείνους ποὺ θεωροῦνταν «ἔντιμοι» ἄνθρωποι καὶ «ἀδιάφθορα» στελέχη, ὅπως ἀναφέρεται σὲ δημοσίευμα τῆς «Ἰσοτιμίας»
Ὁ συγκεκριμένος πρώην ὑπουργὸς ἔχει τεθεῖ ὑπὸ διακριτικὴ παρακολούθηση, ἐλέγχονται οἱ κινήσεις του καὶ ὅλες οἱ δοσοληψίες του, ἐνῶ τὸ ἴδιο θὰ γίνει καὶ μὲ τοὺς λογαριασμούς του.
Σύμφωνα μὲ πληροφορίες, διαθέτει 180 πολυτελῆ ἀκίνητα τὰ ὁποία ἀνήκουν σὲ ἰσάριθμες ἐξωχώριες ἑταιρεῖες real estate. Κάθε ἑταιρεία εἶχε κεφάλαιο 90.000 εὐρώ, ἀλλὰ ὅλες ἐμφανίζονται ζημιογόνες. Παρ’ ὅλα αὐτὰ ποτὲ δὲν στερήθηκε τὴ δανειοδότηση ἀπὸ τὶς τράπεζες, ἔχοντας μία περίεργη εὐχέρεια ὡς πρὸς αὐτό.
Ἡ ἔρευνα ἔχει προχωρήσει ἀρκετὰ καὶ ἤδη, ὅπως ἀναφέρουν πληροφορίες, ἐπίκειται ἡ ἀπαγόρευση ἐξόδου του ἀπὸ τὴ χώρα.
Τὸ ΣΔΟΕ ἐξετάζει ἐπίσης 31 φακέλους μὲ στρατιωτικὲς προμήθειες, καθὼς εἶναι σοβαρὲς οἱ ἐνδείξεις ὅτι ὑπάρχουν καὶ φοροδιαφυγὴ καὶ μαῦρο χρῆμα.
http://www.politis-gr.com/?p=7534 - βλ. καὶ roufianos@stinfora.com
Καλοῦμε λοιπὸν τὸν κ. Πάγκαλο νά βαθμολογήσει τὴν παραγωγικότητα ὄχι μόνον τῶν κ.κ. Ὑπουργῶν τῆς Κυβερνήσεως, ποὺ εἶναι καὶ τὸ ἀντικείμενο τῆς εὐθύνης του, ἀλλὰ καὶ τῶν Μελῶν τῆς Βουλῆς καὶ νὰ μᾶς γνωστοποιήσει τὸ πόρισμά του.
Ἐμεῖς λοιπὸν γιὰ νὰ τὸν βοηθήσουμε παρουσιάζουμε σήμερα ἕνα Ἀφιέρωμα τῆς ἐφημερίδος “ Καθημερινή”  της 26ης Σεπτεμβρίου 2010. Μία ἔρευνα τοῦ δημοσιογράφου κ. Ν. Βαφειάδη, ἡ ὁποία διδει ἀφορμὴ γιὰ βαθυστόχαστες σκέψεις, πιστοποιεῖ δὲ τὸν εὐτελισμὸ τοῦ πολιτικοῦ συστήματος. Βλέπετε “ ἀνθρώπων ἔκαστος δυο πήρας φέρει, τὴν μὲν ἔμπροσθεν, τὴν δὲ ὄπισθεν, γέμει δὲ κακῶν ἑκατέρα. Ἀλλ’ ἡ μὲν ἔμπροσθεν ἀλλοτρίων γέμει, ἡ δὲ ὄπισθεν τῶν αὐτοῦ του φέροντος”, ὅπως ἔχει γράψει καὶ ὁ Αἴσωπος στοὺς Μύθους του.
Ὥστε τὸ ζήτημα τῆς παραγωγικότητος τῶν θεσμικῶν ὀργάνων εἶναι πολὺ σοβαρό. Τόσο σοβαρό, ὥστε πρέπει νὰ ἐρευνηθῆ καὶ τὸ τί ἀκριβῶς παραγει καὶ ὁ κατέχων τὴν θέσιν τοῦ Ἀντιπροέδρου σὲ μία Κυβέρνηση καὶ μὲ πόσο ἱδρώτα κερδίζει τὸν “ ἐπιούσιον ἄρτον” του, δηλ. ἡ σχέση προσφορᾶς καὶ ἀπολαβῶν! Μήπως ὁ κ. Πάγκαλος θὰ μποροῦσε νὰ μᾶς πληροφορήσει σχετικά, ὥστε νὰ κρίνουμε τελικὰ καὶ τὴν δική του παραγωγικότητα;
+ Ο ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ & ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ
ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ
Σάββατο, 27 Νοεμβρίου 201
ΠΗΓΗ: http://mkka.blogspot.com/
Χριστιανική Βιβλιογραφία

Εἶναι οἱ κληρικοί ἀντιπαραγωγικοί; / Τοῦ προέδρου τοῦ ῾Ιεροῦ Συνδέσμου Κληρικῶν ῾Ελλάδος π. Γεωργίου Σέλλη

 
 
Προ ημερών υψηλόβαθμο στέλεχος της κυβέρνησης περιέγραψε τον Ιερό Κλήρο ως αντιπαραγωγικό. Θα τον παρακαλούσαμε να μας διευκρινίσει πως εννοεί τον όρο παραγωγικότητα, γιατί θεωρούμε ότι στην περίπτωση του Κλήρου τελεί εν συγχύσει.  Είναι σε θέση να μας πει ο κύριος αυτός αν υπάρχουν  τρόποι  μέτρησης  της προσφοράς του ταπεινού Λευίτη, ο οποίος αναλώνεται 365 ημέρες το χρόνο, 24 ώρες το εικοσιτετράωρο;     

Υπάρχουν μετρήσιμα μεγέθη που να μπορούν να συλλάβουν  τα επιτεύγματα του ιερού κλήρου σε τούτον εδώ τον τόπο, να μετρήσουν τις προσμονές από την σπορά στις ψυχές των ανθρώπων  που παραμένουν πιστοί  σε όσα γαλουχήθηκαν από τους πατέρες τους;

Πέρα από τους ποσοτικούς δείκτες υπάρχουν και ποιοτικοί, τους οποίους ο ανωτέρω και οι συνοδοιπόροι του αρνούνται να αναγνωρίσουν στο βωμό μιας στείρας ποσοτικοποίησης, η οποία δεν εξέφρασε σε καμιά ιστορική περίοδο τον ελληνικό κόσμο. Οι επιδιώξεις και οι συμβολές  του  Ιερού Κλήρου αναγνωρίζονται από όσους  έχουν ξεφύγει από το ανελέητο κυνηγητό της σύγχρονης υποκουλτούρας, η οποία στοχεύει στην καταρράκωση και δαιμονοποίηση όχι μόνο του κλήρου, αλλά της πνευματικότητας εν γένει. Το παραγωγικό έργο των Κληρικών είναι πολύ πιο φιλόδοξο από αυτό που έχουν  καλλιεργήσει στο μυαλό τους όσοι βαυκαλίζονται να αυτοπροσδιορίζονται ως εκσυγχρονιστές και διαφωτιστές, αυτοί που δίνοντας τα φώτα τους επ’ αδρής αμοιβής «άλλαξαν τα φώτα» στους λαούς και τους ανθρώπους.

Γνωρίζομε ότι δεν είναι εύκολο να πείσεις την κοσμική εξουσία και την δύσπιστη κοινή γνώμη να σεβαστεί, πολύ λιγότερο δε να  χρηματοδοτήσει, θεσμούς που προορισμός τους είναι να αμφισβητούν  τις θεμελιώδεις αρχές της κοινωνίας, ώστε να πρυτανεύσει ο ανθρωπισμός. Πώς να υπολογίσουν τον άνθρωπο οι θιασώτες του απόλυτου υλισμού;
           
Όσο για το καθεστώς της μισθοδοσίας των κληρικών, που έντεχνα αιωρείται τελευταία, είναι γνωστή η διαδικασία της συναλλαγής, αλλά και της εξαπάτησης  των, αφού ουδέποτε ενετάχθησαν  στο ενιαίο δημοσιοϋπαλληλικό καθεστώς αλλά αφέθησαν στην διάκριση του εκάστοτε υπουργού, σχετικά με το αν η πολύτεκνη οικογένεια του Ιερέα θα τύχει των επιδομάτων, την στιγμή που η διασπάθιση του δημόσιου ταμείου είναι καθεστώς.

Ο τόπος τούτος έχει αναδείξει Παπαφλέσσα και Διάκο∙ πάντοτε αναδεικνύει και θα αναδείξει και πάλι, όταν οι ορδές των απολίτιστων ορνέων  υπερβούν τα όρια. Να είστε βέβαιοι γι’ αυτό.

Η ανοχή και αντοχή του κλήρου εξαντλείται.

Η ύπαρξη του ιερού κλήρου δεν είναι επινόηση  της πολιτικής ελίτ του τόπου  τούτου, αλλά σάρκα από την σάρκα του.

Ο ιερός Κλήρος της  πατρίδας μας έχει μάθει στις θυσίες και είναι έτοιμος για τέτοιες. Όμως δεν θα ανεχθεί μέσα στο σπίτι του, από κανέναν και από οιανδήποτε κατεύθυνση, να προσβάλλεται.

«Πυρῆνες τῆς Φωτιᾶς»: «Σπᾶμε κεφάλια, ἀνατινάζουμε, ἐκτελοῦμε»


Οι «Πυρήνες της Φωτιάς» αναλαμβάνουν την ευθύνη για τα δέματα-βόμβες και απειλούν με δολοφονίες πολιτικών, δικαστικών και άλλων

Πηγή:Τό Βῆμα, ΒΑΣΙΛΗΣ Γ. ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ | Παρασκευή 26 Νοεμβρίου 2010
Ειδικοί της Αντιτρομοκρατικής ερευνούν την περιοχή κοντά στην οποία εξερράγη ένα από τα δέματαβόμβες την 1η Νοεμβρίου. Η επιχείρηση της οργάνωσης «Συνωμοσία των Πυρήνων της Φωτιάς» κατέληξε τότε στη σύλληψη δύο μελών της οργάνωσης. Χθες η οργάνωση με προκήρυξή της ανέλαβε την ευθύνη για την αποστολή των 14 πακέτων-βομβών σε Ελλάδα και εξωτερικό (RΕUΤΕRS/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΧΑΛΗΣ)
Ειδικοί της Αντιτρομοκρατικής ερευνούν την περιοχή κοντά στην οποία εξερράγη ένα από τα δέματαβόμβες την 1η Νοεμβρίου. Η επιχείρηση της οργάνωσης «Συνωμοσία των Πυρήνων της Φωτιάς» κατέληξε τότε στη σύλληψη δύο μελών της οργάνωσης. Χθες η οργάνωση με προκήρυξή της ανέλαβε την ευθύνη για την αποστολή των 14 πακέτων-βομβών σε Ελλάδα και εξωτερικό (RΕUΤΕRS/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΧΑΛΗΣ)
Απειλές για δολοφονίες πολιτικών, δικαστικών, δημοσιογράφων και άλλων περιλαμβάνει για πρώτη φορά προκήρυξη της «Επαναστατικής Οργάνωσης Συνωμοσία των Πυρήνων της Φωτιάς», όπως αυτοσυστήθηκε χθες και αναρτήθηκε σε δικτυακό τόπο αντιεξουσιαστών. Με την προκήρυξη αυτή η οργάνωση αναλαμβάνει την ευθύνη για την αποστολή των 14 δεμάτων-βομβών σε Ελλάδα και εξωτερικό την 1η Νοεμβρίου. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, «στις διαδηλώσεις σπάμε τα κεφάλια των μπάτσων, τράπεζες ληστεύονται και παραδίνονται στις φλόγες, βόμβες ανατινάζουν κυβερνητικά κτίρια,όπλα εκτελούν πολιτικούς, δημοσιογράφους, μπάτσους, δικαστές και κάθε λογής προστάτες αυτού του κόσμου».

Απευθύνεται ακόμη πρόσκληση σε ένοπλες οργανώσεις της Ελλάδας, της Ευρώπης αλλά και τριών χωρών της Κεντρικής και της Νότιας Αμερικής προκειμένου να προχωρήσουν σε βομβιστικές επιθέσεις σε ελληνικούς στόχους! Εκτοξεύονται μια σειρά απειλές και στοχοποιείται η υπάλληλος της εταιρείας ταχυμεταφορών που αντιλήφθηκε την 1η Νοεμβρίου τις ύποπτες κινήσεις των συλληφθέντων Γεράσιμου Τσάκαλου και Παναγιώτη Αργυρού όταν ετοιμάζονταν να αποστείλουν ορισμένα από τα δέματα-βόμβες.

Στο κείμενό της η «Συνωμοσία» για πρώτη φορά χρησιμοποιεί σφραγίδα και αυτοαποκαλείται «Επαναστατική Οργάνωση». Οι αξιωματικοί της Αντιτρομοκρατικής Υπηρεσίας εντόπιζαν χθες το βράδυ ιδιαίτερες ομοιότητες του 13σέλιδου κειμένου με δύο προηγούμενα της οργάνωσης «Σέχτα Επαναστατών». Ακόμη εκφράζουν φόβους ότι το επόμενο χρονικό διάστημα θα υπάρχει νέος κύκλος επιθέσεων εν όψει της δίκης- στις 17 Ιανουαρίου 2011- μελών της «Συνωμοσίας Πυρήνων της Φωτιάς» οι οποίοι συνελήφθησαν μετά την ανακάλυψη του διαμερίσματος στο Χαλάνδρι τον Σεπτέμβριο του 2009.

Οπως χαρακτηριστικά ανέφερε χθες το βράδυ ανώτατος αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ., «μια προσεκτική ανάγνωση της συγκεκριμένης προκήρυξης αλλά και των επιστολών που είχαν στείλει προ δύο ημερών οι συλληφθέντες Τσάκαλος και Αργυρού οδηγεί στην ένδειξη ότι η “Συνωμοσία των Πυρήνων της Φωτιάς” ίσως ετοιμάζεται για νέο μπαράζ επιθέσεων. Δεν φαίνεται διατεθειμένη να περιορίσει τη δράση της εν όψει της δίκης των μελών της, όπως συνέβαινε με τις ενέργειες άλλων οργανώσεων στο παρελθόν προκειμένου οι σύντροφοί τους να έχουν καλύτερη δικαστική μεταχείριση».

Το πρώτο τμήμα της προκήρυξης έχει έκταση μία σελίδα και τίτλο «Ανακοίνωση για τους συλληφθέντες συντρόφους μας» και είναι αφιερωμένο στους Γεράσιμο Τσάκαλο, Παναγιώτη Αργυρού και Χάρη Χατζημιχελάκη- το σπίτι του οποίου στο Χαλάνδρι χαρακτηρίστηκε γιάφκα από τις διωκτικές αρχές. Οπως χαρακτηριστικά μνημονεύεται, «η αδιάλλακτη στάση και η ανάληψη της ευθύνης τους ως μέλη της “Συνωμοσίας” δίνουν σε εμάς τους υπολοίπους το σύνθημα για συνέχιση των εχθροπραξιών. Στην περηφάνια τους συναντάμε την περηφάνια μας και στο χαμόγελό τουςτο χαμόγελό μας».

Ακόμη στο ίδιο τμήμα της προκήρυξης η οργάνωση ουσιαστικά δημιουργεί μια «γέφυρα» μεταξύ εγκλείστων και ελεύθερων μελών της. Οπως χαρακτηριστικά σημειώνεται, «δηλώνουμε ότι από τη σημερινή ημέρα και μετά η “Ε.Ο. Συνωμοσία των Πυρήνων της Φωτιάς” θα εκφράζεται μέσα από δύο αυτόνομες και ισότιμες υποδομές. Από εμάς που πλέον αυτοπροσδιοριζόμαστε ως ο παράνομος τομέας της οργάνωσης και τον δεύτερο τομέα, τον Πυρήνα των Φυλακισμένων Μελών της Οργάνωσης, καθώς και όσων αιχμαλώτων συντρόφων συμφωνούν με τις αξίες και τις αρχές μας».

Στο δεύτερο τμήμα της προκήρυξης, έκτασης 11 σελίδων, υπάρχει αρχικά μια αναφορά στους στόχους και στην πολυσυλλεκτικότητα της οργάνωσης. Οπως σημειώνεται, «η Συνωμοσία προέρχεται από ένα νέο ρεύμα της επαναστατικής αναρχίας που έχει εισβάλει δυναμικά στο πεδίο της σύγκρουσης και της κοινωνικής πρόκλησης. Οι στόχοι που χτυπιούνται, οι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, οι τράπεζες, τα αστυνομικά τμήματα, οι εταιρείες security,τα πολιτικά γραφεία,η Βουλή, οι εκκλησίες, τα δικαστήρια, οι φυλακές, οι πρεσβείες...είναι για εμάς απλώς κτίρια που όσα κιλά εκρηκτικών και να τοποθετήσουμε θα ξαναχτιστούν από την αρχή με περισσότερες κάμερες, με περισσότερη φύλαξη, όλο και πιο φαινομενικά απόρθητα».

Και λίγο αργότερα συμπληρώνεται: «Συνεργαζόμαστε με ελεύθερες και αυτόνομες προσωπικότητες που αναζητούν τη ζωή σε όλη της την ένταση και όχι σε μηνιαίες δόσεις. Αυτό το δίκτυο ανθρώπων που ανανεώνεται, κοντράρεται, συζητάει, πράττει, σκέφτεται, προβληματίζεται και αναζητάει πάντα την εξέλιξη είναι η “Ε.Ο. Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς”.Ενα παράνομο δίκτυο μειοψηφικής δράσης μεταξύ συντρόφων, χωρίς αρχηγούς και ακολουθητές, που οργανώνει τις επιθυμίες και τις σκέψεις του πάντα με την πλευρά της επανάστασης» .

Οσον αφορά την αποστολή των 14 δεμάτων, στην προκήρυξη καταγράφεται μια σειρά περιστατικών συλλήψεων, προφυλακίσεων ή δολοφονιών αντιεξουσιαστών σε χώρες οι πρεσβείες των οποίων έγιναν στόχος της οργάνωσης. Στο κείμενο γίνεται αναφορά στην επονομαζόμενη «Διεθνιστική Αλληλεγγύη» των αντιεξουσιαστικών οργανώσεων σε όλον τον κόσμο και διατυπώνεται η απειλή ότι «στις μαζικές συλλήψεις σε μία πορεία στο Βέλγιο εμείς σε αντίποινα θα βάζουμε βόμβες στην Ελλάδα»!
Για την αποστολή των δεμάτων ωστόσο σημειώνεται: «Η προνοητικότητά μαςότι η αλληλογραφία της κοσμικής αριστοκρατίας των πρεσβευτών δεν ανοίγεται απ΄ τους ίδιους αλλά απ΄ το υπαλληλικό προσωπικό των πρεσβειώνμάς υπαγόρευσε να μη χρησιμοποιήσουμε την ισχυρή εκρηκτική ύλη που έχουμε αποθηκευμένηπαρά μόνο ελάχιστη ποσότητα αυτοσχέδιας μαύρης πυρίτιδας ώστε να παραδοθεί το μήνυμα χωρίς τον τραυματισμό κάποιου ανθρώπου».

Η οργάνωση χρησιμοποιεί σφραγίδα με πέντε βέλη που δείχνουν το μαύρο αστέρι της αναρχίας. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αστυνομικών, τα πέντε βέλη πιθανόν συμβολίζουν τις ένοπλες οργανώσεις της Ελλάδας, της Ευρώπης, της Αργεντινής, του Μεξικού και της Χιλής, από τις οποίες ζητούνται «επιθέσεις συμπαράστασης» στην Ελλάδα.

Απειλούν την κούριερ

Πυροτεχνουργός ετοιμάζεται να εξουδετερώσει ένα από τα δέματα-βόμβες που απέστειλαν μέλη της οργάνωσης «Συνωμοσία των Πυρήνων της Φωτιάς»
Ενα μεγάλο τμήμα του κειμένου είναι αφιερωμένο στον τρόπο σύλληψης των Τσάκαλου και Αργυρού και περιέχει πρωτοφανείς απειλές για την υπάλληλο της εταιρείας ταχυμεταφορών στο Παγκράτι η οποία ειδοποίησε τις αρχές για την αποστολή των δεμάτωνβομβών. Οπως σημειώνεται, «το εν λόγω υποκείμενο τηλεφώνησε στην Αστυνομία και οι μπάτσοι απέκλεισαν όλη την περιοχή με δεκάδες δυνάμεις συλλαμβάνοντας τους συντρόφους μας. Βέβαια η πράξη της συγκεκριμένης υπαλλήλου βρίσκεται εκτεθειμένη στην κοινή λογική και να είναι σίγουρη πως το όνομά της δεν θα λησμονηθεί εύκολα από το νέο αντάρτικο πόλης». Αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. επεσήμαναν ότι είναι η πρώτη φορά που η «Συνωμοσία των Πυρήνων της Φωτιάς» απειλεί μάρτυρα ένοπλης επίθεσης, καθώς και ότι σε παρόμοιες απειλές κατά αυτοπτών μαρτύρων είχε προχωρήσει η οργάνωση «Σέχτα Επαναστατών» μετά τη δολοφονία του αστυνομικού Νεκτάριου Σάββα το καλοκαίρι του 2009 στα Κάτω Πατήσια.

4+1 συμπεράσματα από την προκήρυξη
1.Για πρώτη φορά περιέχονται αναφορές σε δολοφονίες.
2.Προαναγγέλλονται νέες επιθέσεις εν όψει της δίκης τον Ιανουάριο του 2011 κατηγορουμένων για συμμετοχή στην οργάνωση.
3.Για πρώτη φορά η «Συνωμοσία» αυτοαποκαλείται «Επαναστατική Οργάνωση» και χρησιμοποιεί σφραγίδα.
4.Ζητεί βομβιστικές επιθέσεις στην Ελλάδα από ένοπλες οργανώσεις άλλων χωρών.
5.Διαπιστώνονται από την ΕΛ.ΛΑΣ. ομοιότητες με προκηρύξεις της «Σέχτας Επαναστατών», όπως προαναγγελίες δολοφονιών,απειλές κατά αυτοπτών μαρτύρων,αναφορές συμπαράστασης σε φυλακισμένους ποινικούς.


Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artid=369747&dt=26/11/2010#ixzz16T8XMGGM

Παρασκευή 26 Νοεμβρίου 2010

῾H Σύγκλητος κατά τῆς πρότασης Πανάρετου γιά τό Τμῆμα Κοινωνικῆς Θεολογίας


Του Απόστολου Λακασα
H Σύγκλητος κατά της πρότασης Πανάρετου, Του Αποστολου Λακασα Η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αθηνών απέρριψε χθες την πρόταση του υφυπουργού Παιδείας κ. Ιωάννη Πανάρετου να καταργηθεί το Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας, επειδή εκεί τα προηγούμενα χρόνια προσελήφθησαν συγγενείς ήδη υπηρετούντων στο Τμήμα πανεπιστημιακών. Χθες, με ομόφωνη απόφασή της η Σύγκλητος του Ιδρύματος τάχθηκε κατά της πρότασης του υφυπουργού, επισημαίνοντας ότι το ίδιο το Ιδρυμα έχει λύσει το ζήτημα της οικογενειοκρατίας στο συγκεκριμένο Τμήμα.
Την ίδια στιγμή, η ομοσπονδία των πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ) ζητεί, με επιστολή προς τους υπουργούς Οικονομικών κ. Γεώργιο Παπακωνσταντίνου και Παιδείας κ. Αννα Διαμαντοπούλου, την άμεση έναρξη διαλόγου για νέο ειδικό μισθολόγιο στην κατεύθυνση της ενσωμάτωσης των επιδομάτων στον βασικό μισθό. «Για την ομοσπονδία μας το θέμα αυτό αποτελεί κεντρικό σημείο κάθετης σύγκρουσης και αδιαπραγμάτευτη γραμμή μη περαιτέρω υποχώρησης», τονίζει η ΠΟΣΔΕΠ στην επιστολή της....
Ειδικότερα, σχετικά με το αίτημα του κ. Πανάρετου προς τη Σύγκλητο του Πανεπιστημίου Αθηνών για κατάργηση του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας λόγω των περιπτώσεων πρόσληψης τέκνων υπηρετούντων πανεπιστημιακών και της μετεγγραφής των φοιτητών του στο Τμήμα Θεολογίας, η Σύγκλητος αποφάσισε, όπως ανέφερε χθες στην «Κ» ο πρύτανης του Ιδρύματος κ. Θεοδόσης Πελεγρίνης, ότι δεν τίθεται ζήτημα κατάργησης, καθώς ήδη το Ιδρυμα έχει επισημάνει και λύσει το πρόβλημα με τις περιπτώσεις νεποτισμού. Συγκεκριμένα, η υπόθεση της πρόσληψης παιδιών πανεπιστημιακών στο Τμήμα έχει οδηγηθεί στη Δικαιοσύνη, ενώ το Ιδρυμα έχει κάνει και Ενορκη Διοικητική Εξέταση, για την οποία έχει εκδοθεί πόρισμα.
Ειδικότερα, έχει ακυρωθεί ο διορισμός της κόρης τέως καθηγητή (αποχώρησε με όριο ηλικίας στις 31/8/2010) και καθηγήτριας και ο διορισμός κόρης τέως καθηγήτριας (αποχώρησε με όριο ηλικίας στις 31/8/2009). Σήμερα στο Τμήμα υπηρετεί μόνο ένας επίκουρος καθηγητής που είναι υιός τέως καθηγητή, ο οποίος απεχώρησε από την υπηρεσία το 1993. Σύμφωνα με τη Σύγκλητο μια πιθανή κατάργηση του Τμήματος θα δημιουργήσει ιδιαίτερα σημαντικά προβλήματα και θα επηρεάσει και το αντίστοιχο Τμήμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Ἅγιος Νίκων ὁ Μετανοεῖτε / Τοῦ Φώτη Κόντογλου





Στὶς 26 Νοεμβρίου, γιορτάζεται ἀπὸ τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας ἡ μνήμη τοῦ ἁγίου Νίκωνος "τοῦ Μετανοεῖτε". Τὸν εἴπανε "Μετανοεῖτε", ἐπειδὴ ἔλεγε συχνὰ στοὺς ἀνθρώπους νὰ μετανοήσουνε, ὅπως ἔκανε ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος.

Πατρίδα του ἤτανε κάποια χώρα τοῦ Πόντου ποὺ τὴ λέγανε Πονεμωνιακή. Γεννήθηκε τὸν καιρὸ ποὺ βασίλευε στὴν Κωνσταντινούπολη ὁ Νικηφόρος Φωκᾶς. Οἱ γονιοὶ του ἤτανε πλούσιοι, μὰ ὄχι μοναχὰ στὰ ὑλικὰ πλούτη μὰ καὶ στὰ πνευματικά. Γιὰ τοῦτο τὸν ἀναθρέψανε "ἐν παιδείᾳ καὶ νουθεσίᾳ Κυρίου". Καὶ ἐνῷ τὰ ἄλλα τὰ ἀδέρφια του καὶ οἱ φίλοι του ἤτανε παραδομένοι στὶς διασκεδάσεις καὶ στὰ ἱπποδρόμια, ὁ Νίκων ἀγαποῦσε τὴ θρησκεία, κ' ἤτανε ταπεινὸς καὶ φρόνιμος σὲ ὅλα, λιγόφαγος, ἁπλὸς στοὺς τρόπους, σεμνολόγος, φυλάγοντας τὰ μάτια του νὰ μὴν μπεῖ μέσα του ὁ σαρκικὸς πειρασμὸς ποὺ χαλᾷ τὴν ἁγνότητα τῆς νεότητος.

Μιὰ μέρα τὸν ἔστειλε ὁ πατέρας του, ποὺ εἶχε πολλὰ κτήματα, νὰ ἐπιστατήσει ἀπάνω στοὺς ἐργάτες ποὺ δουλεύανε σ' αὐτά, καὶ σὰν εἶδε τὸν κόπο καὶ τὸν ἱδρῶτα ποὺ χύνανε αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι, τόσο λυπήθηκε ἡ ψυχή του, ποὺ παράτησε παρευθὺς καὶ τὰ κτήματά του καὶ τοὺς γονιούς του καὶ τὴν πατρίδα του κ' ἔφυγε χωρὶς νὰ γνωρίζει ποῦ πηγαίνει, ἀφοῦ γι' αὐτὸν ὅλη ἡ οἰκουμένη ἤτανε τοῦ Θεοῦ, κατὰ τὸ λόγο ποὺ λέγει "τοῦ Κυρίου ἡ γῆ καὶ τὸ πλήρωμα αὐτῆς". Ἀφοῦ πέρασε πολλοὺς τόπους ποὺ δὲν τὸν ἤξερε κανένας, ἔφταξε σ' ἕνα βουνὸ ποὺ ἤτανε τὸ σύνορο ἀνάμεσα στὸν Πόντο καὶ στὴν Παφλαγονία καὶ ποὺ εἶχε κ' ἕνα μοναστῆρι λεγόμενο Χρυσὴ Πέτρα. Σὰν εἶδε τὸ μοναστῆρι ὁ Νικήτας, ἔνοιωσε μεγάλη χαρά. Κι' ὁ Θεὸς φώτισε τὸ γέροντα ἡγούμενο, ποὺ ἤτανε ἅγιος ἄνθρωπος, καὶ βγῆκε στὴν πόρτα καὶ καλωσόρισε τὸν Νικήτα καὶ τὸν ἀγκαλίασε σὰν πατέρας τὸ γυιό του καὶ τὸν κάλεσε μὲ τόνομά του. O Νικήτας σὰν ἄκουσε τὸ γέροντα νὰ τὸν φωνάζει μὲ τόνομά του χωρὶς νὰ τὸν ἔχει δεῖ ποτέ, φτεροκόπησε ἡ καρδιά του καὶ μπῆκε μαζὶ μὲ τὸν ἡγούμενο στὴν ἐκκλησία, καὶ τὴν ἴδια ὥρα τὸν κούρεψε μοναχὸ μὲ τόνομα Νίκων.

Ἀπὸ κείνη τὴν ἡμέρα ξέχασε ὁλότελα πιὰ πὼς ζεῖ σὲ τοῦτον τὸν κόσμο. Τὴ μέρα δούλευε στὴν ὑπηρεσία ποὺ τὸν ἔβαλε ὁ γέροντάς του, καὶ τὴ νύχτα δὲν κοιμότανε, ἀλλὰ ἀγρυπνοῦσε μὲ προσευχὴ καὶ μὲ δάκρυα, γιὰ νὰ μὴν ἀφήσει νὰ μολευθεῖ ἡ νεανικὴ ψυχή του ἀπὸ κανέναν ἄσχημο διαλογισμὸ κι' ἀπὸ τὴν πονηριὰ ποὺ μπαίνει τόσο εὔκολα στὴν ψυχὴ τοῦ ἀνθρώπου. Οἱ ἄλλοι ἀδελφοί της μονῆς τὸν ἀγαπήσανε πολύ, γιατί ἤτανε ἀπερηφάνευτος, πρᾶος καὶ καλοκάγαθος.

Δώδεκα χρόνια ἔζησε μέσα στὸ μοναστῆρι τῆς Χρυσῆς Πέτρας. Στὸ μεταξὺ ὁ πατέρας του χάλασε τὸν κόσμο γιὰ νὰ τὸν βρεῖ, πλὴν μάταια κοπίασε. Ἐπειδὴ ὅμως δὲν ἔπαψ νὰ τὸν ψάχνει, ὁ ἅγιος παρακάλεσε τὸ γέροντά του νὰ τὸν ἀφήσει νὰ φύγει ἀπὸ τὸ μοναστῆρι, ὅπως κ' ἔγινε. Μὰ σὰν πέρασε τὸ ποτάμι Παρθένι, γύρισε κ' εἶδε στὴν ἀντικρινὴ ἀκροποταμιὰ τὸν πατέρα του μὲ τὰ ἄλλα παιδιά του καὶ μὲ τὴ συνοδεία του, καὶ σὰν τὸν γνώρισε ὁ γέρος, ἄρχισε νὰ κλαίγει καὶ νὰ φωνάζει στὸν Νικήτα νὰ τὸν λυπηθεῖ καὶ νὰ γυρίσει στὸ σπίτι τους, κ' ἤθελε νὰ πέσει στὸ ποτάμι. Μὰ τὸν μποδίσανε οἱ δικοί του, γιατί εἶχε φουσκώσει τὸ ρεῦμα του ἀπὸ τὰ πολλὰ νερὰ ποὺ κατέβασε. Κι' ὁ μακάριος Νίκων, σφίγγοντας τὴν καρδιά του, γύρισε κατὰ τὸν πατέρα του καὶ γονάτισε καὶ τὸν προσκύνησε, κ' ὕστερα ἔστριψε πάλι καὶ τράβηξε τὸ δρόμο του.

Πέρασε ἀπὸ βουνὰ ἔρημα, ἀπὸ κρεμνοὺς καὶ καταβόθρες. Τὰ ροῦχα του ἤτανε λερὰ καὶ τριμμένα, τὰ πόδια του ξυπόλητα. Βαστοῦσε μοναχὰ ἕνα ραβδὶ κ' ἕνα σταυρό.

Τρία χρόνια γυροβολοῦσε ἔτσι στὰ βουνὰ ποὺ ἤτανε λημέρια τῶν λῃστῶν, κ' ἔτρωγε χορτάρια. Πολλὲς φορὲς τὸν συναπαντούσανε αὐτοὶ οἱ φονηάδες καὶ τὸν κλωτσούσανε. Μὰ σὰν εἴδανε πὼς στὴν κακία τους ἀποκρινότανε μὲ ἀγάπη καὶ μὲ ταπείνωση, τὸν ἀγαπήσανε κι' αὐτοὶ καὶ τὸν τιμούσανε σὰν ἅγιο.

Σὰν περάσανε τρία χρόνια ποὺ ἔζησε ἀπάνω στὰ βουνά, ἀποφάσισε νὰ κατέβει στὶς πολιτεῖες καὶ νὰ κηρύξει τὸ Εὐαγγέλιο καὶ τὴ μετάνοια. Ἤτανε τότε ὡς 36 χρονῶν, κατὰ τὰ 959 μ.X. Ἀφοῦ πέρασε βιαστικὰ τὰ μέρη τῆς Ἀνατολῆς, μπαρκάρησε σ' ἕνα καράβι γιὰ νὰ πάγη στὴν Κρήτη, στὰ 961 μ.X., ἐπειδὴ οἱ Ἄραβες εἴχανε ἀλλαξοπιστήσει τοὺς χριστιανοὺς μὲ τὸ σπαθί.

Μὲ τὴ βοήθεια τοῦ Θεοῦ μπόρεσε καὶ τοὺς γύρισε στὴν πίστη τοῦ Χριστοῦ, κ' ὕστερα ἀπὸ ἑφτὰ χρόνια ἔφυγε ἀπὸ τὴν Κρήτη καὶ πῆγε στὴν Ἐπίδαυρο στὰ μέρη τοῦ Δαμαλᾶ, κ' ἐκεῖ κήρυξε τὴ μετάνοια κ' ἔσωσε ψυχές.

Ἀπὸ τὸν Δαμαλᾶ μπῆκε σ' ἕνα καΐκι γιὰ νὰ πάγη στὴν Ἀθῆνα. Μαζὶ μὲ τὸ καΐκι ποὺ μπῆκε ὁ ἅγιος, ταξίδευε κ' ἕνα ἄλλο γιὰ τὴν Ἀθῆνα, καὶ περνώντας ἀπὸ τὴ Σαλαμῖνα βγήκανε οἱ ναῦτες νὰ πάρουνε νερό. Αὐτὸ τὸ νησὶ ἤτανε ἔρημο ἀπὸ τοὺς κουρσάρους. O ἅγιος εἶπε στοὺς καπετάνιους νὰ μὴ φύγουνε ἀκόμα ἀπὸ τὴ Σαλαμῖνα, γιατί θὰ πάθουνε. O ἕνας καπετάνιος ποὖχε τἄλλο τὸ καΐκι δὲν τὸν ἄκουσε κ' ἔφυγε, μὰ κεῖνος ποὖχε μέσα τὸν ἅγιο ἀπόμεινε. Μὰ τὸ καΐκι ποὺ ἔκανε πανιὰ τὸ πιάσανε οἱ κουρσάροι πρὶν φτάξει στὴν Ἀθῆνα.

Σὰν ἔφτασε ὁ ἅγιος σ' αὐτὴν τὴν ἀρχαία πολιτεία, ποὺ ἦταν ἄλλη φορὰ φημισμένη στὸν κόσμο πλὴν τότε ἤτανε καταντημένη ἕνα χωριό, ἄρχισε τὸ κήρυγμα κ' ἔφερε πολὺν καρπό, γιατί οἱ Ἀθηναῖοι ἤτανε θεοφοβούμενοι. Ἀπὸ τὴν Ἀθῆνα πῆγε στὴν Εὔβοια, καὶ μαζεύθηκε κόσμος πολὺς νὰ τὸν ἀκούσει. Καὶ μὲ τὴν ὀχλοβοή, ἕνα παιδὶ ποὺ εἶχε ἀνεβεῖ στὸ κάστρο μαζὶ μὲ τὸν ἄλλον κόσμο, παραπάτησε κ' ἔπεσε, καὶ βάλανε τὶς φωνὲς κ' ἔγινε μεγάλη σύγχυση κ' οἱ γονιοὶ τοῦ παιδιοῦ καταριόντανε τὸν ἅγιο. Μὰ ἐκεῖνος δὲν ταράχθηκε, ἀλλὰ τοὺς εἶπε ἥσυχα: "Τὸ παιδὶ ζεῖ, δὲν πέθανε". Κι' ἀλήθεια τὸ παιδὶ σηκώθηκε ἀπάνω γελαστὸ σὰν νὰ πήδηξε ἀπὸ τὸ μπιντένι, κι' οἱ γονιοί του κι' ὅλος ὁ κόσμος πέσανε καὶ προσκυνούσανε τὸν ἅγιο, καὶ τὸ παιδὶ τοὺς ἔλεγε πὼς σὰν γλύστρησε καὶ βρέθηκε στὸν ἀγέρα, εἶδε ἐκεῖνον τὸν καλόγερο ποὺ φώναζε "Μετανοεῖτε" νὰ πετᾶ καὶ νὰ τὸ πιάνει στὴν ἀγκαλιά του ὡς ποὺ τὸ κατέβασε μαλακὰ στὴ γῆ.

Ὕστερα ἀπὸ τὸν Εὔριπο, πῆγε στὶς Θῆβες, κι' ἀπὸ κεῖ στὸ βουνὸ Κιθαιρῶνα, ποὺ τὸ λέγανε τότε ὄρος τῆς Μυουπόλεως, κ' ἐκεῖ ἀσκήτεψε μέσα σ' ἕνα σπήλαιο, κοντὰ στὸ μέρος ποὺ βρίσκεται τὸ μοναστῆρι, ποὺ ἔχτισε ὁ ὅσιος Μελέτιος ὕστερα ἀπὸ χρόνια, κι' αὐτὸς Ἀνατολίτης. Ἀπὸ κεῖ πῆγε στὴν Κόρινθο, στὸ Ἄργος, στὸ Ναύπλιο, κι' ἀπ' ὅπου περνοῦσε ἄναβε στὶς καρδιὲς τὸν πόθο τῆς θρησκείας κ' ἔκανε πολλὰ θαύματα, προπάντων ἔγιαινε ἀρρώστους ἀνθρώπους.

Ἀφοῦ πέρασε ὅλον τὸν Μωριά, κ' ἔφταξε ὡς τὴ Μάνη, πῆρε πάλι τὸ δρόμο γιὰ νὰ γυρίσει στὴ Σπάρτη, ἀπ' ὅπου εἶχε περάσει. Μὰ πρὶν πάγει στὴ Σπάρτη, μπῆκε σ' ἕνα σπήλαιο ποὺ βρισκότανε σὲ κάποιο ἔρημο μέρος ποὺ τὸ λέγανε "Μῶρον" καὶ κειτότανε ἄρρωστος καὶ θερμιασμένος. Σὲ λίγες μέρες μαθεύτηκε τὸ καταφύγιό του καὶ μαζεύθηκε κόσμος πολὺς σὲ κεῖνο τὸ σπήλαιο γιὰ νὰ πάρει τὴν εὐλογία του, καὶ πολλοὶ ἄρρωστοι περιμένανε τὴ γιατρειά τους ἀπὸ τὸν ἄρρωστον.

Σὰν σηκώθηκε ἀπὸ τὴν ἀρρώστια, πῆγε στὸ Ἀμύκλι, κ' ἐπειδὴ ἐκείνη ὅλη τὴν περιφέρεια τὴ ρήμαξε τὸ θανατικὸ ἀπὸ λοιμικὴ ἀρρώστια κ' εἶχε πιάσει τὸν κόσμο φόβος καὶ τρόμος, μαζεύθηκε πολὺς λαὸς καὶ πήγανε καὶ τὸν παρακαλέσανε νὰ πάγει στὴ Σπάρτη. Ὁ ἅγιος τοὺς εἶπε πὼς θὰ παρακαλέσει τὸ Θεὸ νὰ πάψει τὴν ὀργή του, καὶ πὼς θὰ καθίσει στὴ Σπάρτη ὡς ποὺ νὰ πεθάνει.

Σηκώθηκε λοιπὸν καὶ πῆγε στὴ Σπάρτη, καὶ σὰν ἐμπῆκε στὴν πολιτεία, πὼς σὰν φανερωθεῖ ὁ ἥλιος σκορπᾷ καὶ χάνεται ἡ ἀντάρα, ἔτσι καὶ σὰν φάνηκε ὁ ἅγιος ἔπαψε τὸ θανατικό, κι' ὁ κόσμος ξεκουράσθηκε ἀπὸ τὴν ἀγωνία καὶ ἔπεσε σὲ μετάνοια.

Ἀπὸ τότε δὲν ἔφυγε πιὰ ἀπὸ τὴ Σπάρτη ὁ ἅγιος, κ' ἡ πολιτεία τούτη ἔγινε ἡ δεύτερη πατρίδα του. Ἔχτισε μία μεγάλη ἐκκλησία στόνομα τοῦ Σωτῆρος, ποὺ βρεθήκανε τὰ θεμέλιά της κοντὰ στὸ κάστρο τῆς ἀρχαίας Σπάρτης, κι' αὐτὴ ἡ διαβόητη πολιτεία ποὺ ἤτανε ξακουσμένη στὸν κόσμο γιὰ τὴν παλληκαριά της, καταστάθηκε ἡ καθέδρα τῆς Χριστιανοσύνης μὲ ἄρχοντά της τὸν πρᾶον κ' ἤμερον μαθητὴ τοῦ Κυρίου ποὺ δίδαξε στὸν κόσμο τὴν πνευματικὴ ἀνδρεία καὶ τὴν εἰρήνη. Στὸ μεταξὺ βαφτιζόντανε οἱ Ἑβραῖοι, ποὺ ὑπήρχανε πολλοὶ σ' αὐτὰ τὰ μέρη, καὶ πλήθαινε ἡ πίστη τοῦ Χριστοῦ.

Ἀλλὰ ἦρθε καὶ γιὰ τὸν ἅγιο Νίκωνα ἡ μέρα νὰ πληρώσει, σὰν ἄνθρωπος κι' αὐτός, τὸ "κοινὸν χρέος τοῦ θανάτου", κι' ἀρρώστησε. Μάζεψε λοιπὸν γύρω στὸ κλινάρι του τὰ πνευματικὰ τέκνα του, καὶ τὰ εὐλόγησε καὶ τοὺς εἶπε πὼς σιμώνει τὸ τέλος του, κι' ἀφοῦ τοὺς ἔδωσε πολλὲς συμβουλὲς καὶ τοὺς στερέωσε στὴν ἐλπίδα τοῦ Χριστοῦ, εἶπε "Κύριε Ἰησοῦ Χριστὲ ὁ Θεός, εἰς χεῖρας σου παρατίθημι τὸ πνεῦμα μου" καὶ παρέδωσε τὴν καθαρὴ ψυχὴ του σ' Ἐκεῖνον ποὺ γι' αὐτὸν ὑπόφερε τόσους κόπους. Κοιμήθηκε στὰ 998 μ.X., στὶς 26 Νοεμβρίου, σὲ ἡλικία 75 χρονῶν.

Τὸ σκήνωμα γίνηκε προσκύνημα. Ὁ λαὸς τὸ τριγύρισε καὶ βούιζε ὅπως κάνουνε οἱ μέλισσες γύρω στὸ κουβέλι. Ὅλοι θέλανε νὰ πᾶνε κοντὰ στὸ λείψανο, καὶ πολλοὶ παίρνανε ἀπὸ εὐλάβεια κάποιο πρᾶγμα ἀπὸ πάνω του, ἄλλος ἕνα κομμάτι ροῦχο, ἄλλος λίγες τρίχες, ἄλλος ἔκοβε ἕνα κομμάτι ἀπὸ τὴ ζώνη του νὰ τάχουνε γιὰ φυλαχτό. Ὁ δεσπότης μὲ ὅλο τὸ ἱερατεῖο κηδέψανε τὸ τίμιο σκῆνος, ποὺ ἤτανε βαλμένο μέσα σὲ θήκη ἀκριβῆ κι' ἀναβρυσε ἅγιο μύρο, καὶ πολλοὶ ἄρρωστοι γιάνανε, τυφλοί, στηθικοί, ὑδρωπικοί, παράλυτοι κι' ἄλλοι ποὺ βασανιζόντανε ἀπὸ διάφορες ἀρρώστιες. Γι' αὐτὸ καὶ τὸ ἀπολυτίκιό του λέγει:
"Χαίρει ἔχουσα ἡ Λακεδαίμων
θείαν λάρνακα τῶν Σῶν λειψάνων
ἀναβρύουσαν πηγὰς τῶν ἰάσεων
καὶ διασῴζουσαν πάντας ἐκ θλίψεως
τοὺς Σοὶ προστρέχοντας, Πάτερ ἐκ Πίστεως.
Νίκων ὅσιε, Χριστὸν τὸν Θεὸν ἱκέτευε
δωρήσασθαι ἡμῖν τὸ μέγα ἔλεος".

Ἕνας εὐσεβὴς ἄρχοντας, λεγόμενος Μαλακηνός, τόσον ἀγαποῦσε τὸν ἅγιο Νίκωνα, ποὺ δὲν ἤθελε νὰ ζήσει χωρὶς νὰ βλέπει τὴν ὄψη του. Φώναξε λοιπὸν ἕνα ζωγράφο καὶ τοῦ παράγγειλε νὰ ζωγραφίσει τὸν ἅγιο, μὰ ἐπειδὴ ὁ ζωγράφος δὲν τὸν εἶχε δεῖ ποτέ, ὁ Μαλακηνὸς ἱστόρησε μὲ λόγια ὅσο μποροῦσε στὸ ζωγράφο τί λογῆς ἤτανε ἡ φυσιογνωμία του. Ὁ ζωγράφος πῆγε στὸ ἐργαστῆρι του κ' ἔπιασε νὰ κάνει τὴν εἰκόνα, ἀλλὰ κοπίασε πολὺ χωρὶς νὰ μπορέσει νὰ τὸν ἐπιτύχει τὸν ἅγιο ὅπως ἤτανε. K' ἐκεῖ ποὺ καθότανε στενοχωρημένος, βλέπει νὰ μπαίνει ἕνας καλόγερος κοντός, νηστεμένος, μὲ μαλλιὰ μαῦρα κι' ἀνακατεμένα, μὲ μαῦρα ἀχτένιστα γένια, μ' ἕνα κουρελιασμένο παλιοράσο καὶ νὰ βαστᾷ ἕνα ραβδὶ μ' ἕνα σταυρὸ στὴν ἄκρη, ποὺ τὸν ἔδωσε στὸ ζωγράφο νὰ τὸν φιλήσει. Ὕστερα τὸν ρώτησε γιατί εἶναι στενοχωρημένος. Σὰν τοῦ εἶπε ὁ ζωγράφος τὴν αἰτία, τοῦ λέγει ὁ καλόγερος: "Κοίταξε μέ, ἀδελφέ, καὶ ζωγράφισε τὴν εἰκόνα, γιατί αὐτὸς ποὺ ἱστορίζεις μοιάζει μὲ μένα σὲ ὅλα". Σὰν τὸν κοίταξε καλὰ ὁ ζωγράφος ἀπόρησε, ἐπειδὴ ἤτανε ἴδιος ὅπως τὸν εἶχε περιγράψει ὁ Μαλακηνός. Γύρισε λοιπὸν τὸ πρόσωπό του κατὰ τὸ σανίδι ποὺ ζωγράφιζε νὰ δεῖ ἂν μοιάζει μὲ τὸ πρόσωπο, ποὺ ἔκανε, καὶ βλέπει πὼς εἶχε τυπωθεῖ ὁ καλόγερος ποὺ τοῦ μιλοῦσε. Τὸν ἔπιασε φόβος καὶ φώναξε "Κύριε ἐλέησον", καὶ σὰν γύρισε νὰ τὸν ξαναδεῖ, δὲν εἶδε τίποτα.

Ὅπως τὸν εἶδε ὁ ζωγράφος, ἔτσι εἶναι ζωγραφισμένος ὁ ἅγιος Νίκων στὶς εἰκόνες ποὺ βρεθήκανε κανωμένες ἀπὸ παλιοὺς ἁγιογράφους. Ἡ πιὸ παλιὰ εἰκόνα του βρίσκεται στὸ μοναστῆρι τοῦ Ὁσίου Λουκᾶ τῆς Λειβαδιᾶς ἱστορημένη μὲ ψηφιά, μὰ τὸν παριστάνει μὲ μαλλιὰ χτενισμένα. Φαίνεται ὅμως πὼς πιὸ σωστὰ παραστήσανε τὴ φυσιογνωμία του οἱ ζωγράφοι ποὺ τὸν ζωγραφίσανε σὲ ἐκκλησίες ποὺ βρίσκονται κοντὰ στὰ μέρη τῆς Σπάρτης, ὅπως εἶναι στὸ Παληομονάστηρο τῆς Κρίτσοβας, ζωγραφισμένος στὰ 1267, στὴν Παναγία τὴ Χρυσαφίτισσα στὰ Χρύσαφα, στὸν ἅγιο Νικόλαο τῆς Ἀναβρυτῆς, στὴν ἐκκλησιὰ τῶν Εἰσοδίων τῆς Θεοτόκου στὸ χωριὸ Περπαινή, κι' ἀλλοῦ.

Μία ἀπὸ τὶς πιὸ παλαιὲς καὶ μαστορικὲς εἰκόνες του εἶναι καὶ κείνη ποὺ βρῆκα στὴν Περίβλεπτο τοῦ Μυστρᾶ τὸν καιρὸ ποὺ δούλευα γιὰ νὰ καθαρίσω καὶ νὰ στερεώσω τὶς παλιὲς τοιχογραφίες. Βρίσκεται κοντὰ στὴ μικρὴ τὴν πόρτα ποὺ μπαίνει κανένας στὴν ἐκκλησιά. Ὁ ἅγιος εἶναι ζωγραφισμένος ὅπως τὸν ἱστορίζει τὸ συναξάρι του, μὲ βουλιασμένα τὰ μάγουλά του ἀπὸ τὴν κακοπάθηση, μὲ ζωηρὰ μάτια, μὲ μαῦρα μαλλιὰ ἀνακατεμένα κι' ἀχτένιστα καὶ μὲ μαῦρα γένια. Ἔτσι τὸν γράφει κι' ὁ Διονύσιος ὁ ἐκ Φουρνᾶ στὴν "Ἑρμηνεία τῶν ζωγράφων": "Νέος στρογγυλογένης, μακρότριχος, ἔχων τὰς τρίχας ἠγριωμένας". Λέγοντας "νέος" θέλει νὰ πεῖ μαυρομάλλης.

Πηγή: ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ