"᾿Εγώ εἰμί τὸ Α καὶ τὸ Ω, ἡ ἀρχὴ καὶ τὸ τέλος, ὁ πρῶτος καὶ ὁ ἔσχατος" (᾿Αποκ. κβ΄, 13)

Κείμενα γιά τήν ἑλληνική γλῶσσα στή διαχρονική της μορφή, ἄρθρα ὀρθοδόξου προβληματισμοῦ καί διδαχῆς, ἄρθρα γιά τήν ῾Ελλάδα μας πού μᾶς πληγώνει...


Τετάρτη 9 Ιουνίου 2010

ΑΥΞΗΘΗΚΑΝ ΟΙ ΑΣΤΕΓΟΙ...


῎Ανθρωποι μέσης ἡλικίας πού ἔχασαν τη δουλειά τους τά πρῶτα θύματα της κρίσης...



Αν και είμαστε ακόμα στην αρχή, τα τραγικά αποτελέσματα της κρίσης στην ελληνική κοινωνία είναι ήδη ορατά.

Σύμφωνα με στοιχεία της Κοινωνικής Υπηρεσίας του Ερυθρού Σταυρού, αλλά και των ΜΚΟ (Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις) που ασχολούνται με κοινωνικές δραστηριότητες, τα πρώτα θύματα της κρίσης είναι τα άτομα μέσης ηλικίας.

Έτσι δημιουργούνται «στρατιές» επιστημόνων, τεχνιτών, μορφωμένων δηλαδή ανθρώπων, ηλικίας 35-50 ετών, οι οποίοι έχουν μείνει άνεργοι και δεν έχουν ούτε τροφή ούτε στέγη και απευθύνονται στον Ερυθρό Σταυρό και τις δημόσιες κοινωνικές υπηρεσίες για να βρουν ένα κατάλυμα!

Έχουμε δηλαδή στη χώρα μας τη δημιουργία μιας τάξης νεόπτωχων οι οποίοι έχουν φτάσει στο σημείο αυτό λόγω της ανεργίας, αλλά και της διάρρηξης του κοινωνικού ιστού που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια.

Κάτι που σημαίνει ότι οι άνθρωποι αυτοί όταν έχασαν τη δουλειά τους βρέθηκαν κυριολεκτικά στον δρόμο, αφού δεν έχουν οικογένεια ή στενούς συγγενείς να τους στηρίξουν και να τους προσφέρουν ένα κρεβάτι κι ένα πιάτο φαγητό.

Εφόσον λοιπόν δεν είχαν τον τρόπο να πληρώσουν τα ενοίκια και τις υποχρεώσεις ενός σπιτιού, βρέθηκαν μόνοι κι εγκαταλελειμμένοι χωρίς να έχουν πού την κεφαλήν κλίνη. Έτσι απευθύνονται στον Ερυθρό Σταυρό και καταγράφονται ως νεόπτωχοι.

Το χειρότερο όμως είναι πως τα συγκεκριμένα άτομα αποτελούν τα πρώτα θύματα της κρίσης. Γιατί η συνέχεια θα είναι ακόμα πιο ζοφερή κι όσο βαθαίνει η κρίση θα γίνεται απελπιστική...

Οπότε τα δύσκολα ακόμα δεν τα έχουμε δει...          Πηγή:http://www.paron.gr (Τό Παρόν τῆς Κυριακῆς, Κυριακή 6-6-2010)
                        

Τό ποιήμα τοῦ μικροῦ ᾿Αγγέλου -TI MΟΥ 'ΠΕ ΕΝΑΣ ΑΓΓΕΛΟΣ



Σε ουρανούς θα ζω να σε κοιτώ..
σε κάθε πράξη σου κακή πόσο πονώ...
με την χαρά σου ζω όταν κοιτάζει,
σαν το χρυσό μες την καρδούλα σου να στάζει.

Θα 'μαι αόρατος για πάντα στο πλευρό σου,
το πιο λευκό κομμάτι μες το ριζικό σου..
δε θα μιλώ θα ζω να σε κοιτάω..
έμαθα πριν σε βρω να σ' αγαπάω..

σ' ομίχλης ουρανούς αγαπημένους,
θα τραγουδώ για όλους τους αδικημένους...
γι αυτούς που δεν μπορούν πως να βιώσουν..
και έναν άγγελο μικρό ποτέ δε νοιώσουν.

Πρωί και βράδυ στη ζωή σου,
μετρώ την κάθε αναπνοή σου..
όνειρα φέρνω να αντέξεις,
μες τον παράδεισο να τρέξεις..

μικρή κυρά μου αγαπημένη,
γιόρταζες χτες μα λυπημένη..
ο άγγελος σου που πονάει,
λέει παντού πως σ' αγαπάει.

Σαν ιστορία ξεχασμένη..
σαν όνειρο αγαπημένη...
θα 'ρχομαι βράδυ να χαρίζω
το πρόσωπο σου θα αγγίζω..

σαν άγγελος χρόνια γυρνάω
δίπλα σου ζω και σε βαστάω
και την σκιά σου αγκαλιάζω..
με αγάπης λόγια σχεδιάζω. 
 
Πηγή:http://ixnilatis-fpaoa.blogspot.com

Τὶ θὰ εἰπῇ σκλαβιά- Νιρβάνας Παῦλος

ΣΧΟΛΙΟ KLISION:Ξαφνιάστηκα, πραγματικά, ὅταν ἄρχιζα νά διαβάζω τό πολύ ὄμορφο διήγημα τοῦ Παύλου Νιρβάνα πού ἀκολουθεῖ. Μοῦ θύμισε τά παιδικά μου χρόνια στό Δημοτικό, τότε πού ὑπῆρχαν ἀκόμη στά σχολικά  ἀναγνωστικά τέτοια λογοτεχνικά διαμάντια σάν τό παρακάτω. Σήμερα, δυστυχῶς, τά παιδιά μας τρέφονται μέ ὑποπροϊόντα. ῞Ως πότε ὅμως; πότε θά σταματήσει ὁ κατήφορος....


 



—Φλώρια, καρδερῖνες, φλώριαααα!

—Πόσο τὶς δίνεις, βρὲ παιδί, τὶς καρδερῖνες;

—Ἑξήντα γρόσια, μπάρμπα. Ἑξήντα γρόσια, καὶ μ’ ἐγγύησι. Πάρε, ἀφέντη, νὰ σ’ ἐξυπνᾷ τὸ πρωΐ.

—Δὲν κάνει πενήντα γρόσια;

—Ἄν θέλῃς νὰ πάρῃς τὴ βραχνιασμένη...

—Βραχνιασμένη, ξεβραχνιασμένη δὲν μὲ πειράζει. Δῶσέ μου μία.

Ὁ μεσόκοπος ἄνθρωπος ἔβγαλε τὸ κομπόδεμα ἀπὸ τὸ ζωνάρι του, ἔδωκε πενήντα γρόσια στὸ παιδὶ καὶ ἐπῆρε στὰ χέρια του τὴν καρδερῖνα.

Τὴν ἐκράτησε λιγάκι ἐλαφρὰ στὰ δάκτυλά του, τὴν ἐχάϊδευσε πονετικὰ καὶ τὴν ἐκοίταξε καλὰ καλά, φέρνοντας τὸ ἀνήσυχο κεφαλάκι της μπροστὰ στὰ μάτια του, ὡσὰν νὰ ἤθελε νὰ τῆς εἰπῇ μυστικὰ κάποιο γλυκὸ λόγο. Ὕστερα, τινάζοντάς την ἐλεύθερη ἐπάνω στὴν παλάμη του, τὴν ἄφησε νὰ πετάξῃ, κάμνοντας τάχα πὼς τοῦ εἶχε ξεφύγει ἀπὸ τὰ χέρια του:

—Βρέ, τὸ ἀφιλότιμο τὸ πετούμενο! τὸ εἶδες ἐκεῖ!

Ἀπὸ μέσα του ὅμως ἐφαινόταν καταχαρούμενος ὁ παράξενος ἐκεῖνος ἄνθρωπος. Θὰ ἠμποροῦσε νὰ ὁρκισθῇ κανείς, πὼς αὐτό, ποὺ ἔγινε, δὲν ἦτο καθόλου τυχαῖο. Ὁ ξένος, χωρὶς ἄλλο, εἶχε ἀγοράσει τὸ πουλί, γιὰ νὰ τοῦ χαρίσῃ τὴν ἐλευθερία του. Ἄν προσπαθοῦσε νὰ κρύψῃ τὸ σκοπό του, τὸ ἔκαμνε ἴσως ἀπὸ εὐγένεια. Καὶ θὰ ἠμποροῦσε νὰ ὁρκισθῇ κανεὶς ἀκόμη, πὼς ἔτσι ἦτο τὸ πρᾶγμα, ἂν τὸν ἔβλεπε μὲ τί λαχτάρα ἀκολουθοῦσε τὸ φτερούγισμα τῆς καρδερίνας στὸν ἐλεύθερο ἀέρα. Ἕνα φτερούγισμα τρελλό μὲ μουδιασμένα φτερά, ποὺ τὴν ἔφερε στὸ κατάρτι ἑνὸς καϊκιοῦ, σαστισμένη ἀκόμη ἀπὸ τὴν ἐξαφνικὴ χαρά της.

—Βρέ, τὸ ἀφιλότιμο τὸ πετούμενο, πῶς μοῦ ἐξέφυγε!

Ἀπὸ μέσα του ὅμως ἔλεγε χωρὶς ἄλλο ὁ γεροντάκος:

—Κάνε τὴ δουλειά σου, πουλάκι μου, καὶ μὴ σὲ μέλῃ.

Δυὸ μορτάκια, ποὺ ἔκαμναν τὸ βαρκάρη ἐκεῖ δίπλα, ἐπήδησαν ἀμέσως μέσα στὸ καΐκι.

—Νά το, νά το, ἐπάνω στὸ πανὶ ἀκούμπησε, εἶπε τὸ ἕνα.

—Πέτα τὸ σακκάκι σου, νὰ τὸ ρίξῃς κάτω. Δὲν βλέπεις, πὼς εἶναι μουδιασμένο; ἀπήντησε τὸ ἄλλο.

Ὁ ἐλευθερωτὴς δὲν ἠμπόρεσε νὰ κρυφθῇ πιά. Ὅρμησεν ἄγριος στὴν ἄκρη τοῦ μώλου καὶ ἐφώναξε, κουνῶντας τὸ μπαστούνι κατὰ τὸ καΐκι:

—Κάτω, παλιόπαιδα! Δικό σας εἶναι τὸ πουλί; Ἐγὼ τὸ ἀγόρασα, ἐγὼ ἠθέλησα καὶ τὸ ἄφησα. Ὁρίστε μας! Κάτω γρήγορα γιατὶ θὰ σᾶς σπάσω τὰ παγίδια σας.

Καὶ μόνον ὅταν εἶδε τὸ πουλὶ νὰ τινάζῃ τὶς φτερουγίτσες του καὶ νὰ σχίζῃ χαρούμενο τὸν ἀέρα, μονάχα τότε ἐπῆρε τὸ δρόμο του, μουρμουρίζοντας:

—Μὰ βέβαια, μέσα στὴν ἐλευθερία ἐγεννήθηκαν· ποῦ νὰ ἠξεύρουν τὶ θὰ εἰπῇ σκλαβιά!


  Πηγή: http://www.agiazoni.gr

Μητροπολίτης Πειραιῶς Σεραφείμ: Πομφόλυγα ἡ ἐπίσκεψη τοῦ Πάπα στήν Κύπρο


Επί επιμόνων δημοσιευμάτων σχετικών με τήν δημοσιοποίησιν της γνώμης μου αναφορικώς προς την επίσκεψιν του Αρχηγού της Παπικής θρησκευτικής κοινωνίας Βενεδίκτου 16ου εις την μεγαλόνησον Κύπρον, έχω να παρατηρήσω ότι ατυχώς εξελήφθη αύτη, ως δήθεν επέμβασις εις τα εσωτερικά ετέρας αυτοκεφάλου Εκκλησίας διότι η έννοια της επεμβάσεως προϋποθέτει ενέργειαν εν χώρω και χρόνω προσδιοριζομένην και επιδίωξιν συγκεκριμένου σκοπού.
Εις την περίπτωσιν μου όμως εξεφράσθη η γνώμη μου δια το προκύψαν θέμα που εντός του ενός και μοναδικού σώματος της μιας και αδιαιρέτου Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας και θεμιτόν και επιτρεπτόν είναι.
Η Ορθόδοξος Εκκλησία ως σώμα Χριστού είναι μία και ενιαία ασχέτως εάν δια διοικητικούς λόγους διακρίνεται εις κατά τόπους αυτοκεφάλους Εκκλησίας και κατά ταύτα έκαστον μέλος αυτής δικαιούται «δια να ομιλή» ως το συνοδικόν σύστημα του θεοσδότου πολιτεύματος Αυτής προβλέπει, άλλως δεν έχωμεν Ορθόδοξον Εκκλησίαν αλλά συγκεντρωτικόν και απολυταρχικόν παποκαισαρισμόν.
Επιπροσθέτως ίσως ενόχλησε ότι η ταπεινή μου πρόβλεψις δια την πομφόλυγα της επισκέψεως εδικαιώθη πληρέστατα, διότι ο δόλιος εκπρόσωπος του αιρετικού Παπισμού δεν άρθρωσεν ουδεμίαν λέξιν δια την αληθή τραγωδίαν της μεγαλονήσου και το διαρκές έγκλημα της τουρκικής εισβολής και κατοχής που έχει καταγνωσθή υπό του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών με αλλεπάλληλα ψηφίσματα.

-Ξημέρωμα στίς Καρυές (5.10΄)

Το πρωί της 3ης Ιουνίου βρέθηκα στην περιοχή των Καρυών, αρκετά πριν ξημερώσει. Με τη φωτογραφική μηχανή στο auto (δεν θα μάθω ποτέ να τη ρυθμίζω) έβγαλα μερικές φωτογραφίες στην Ι. Σκήτη του Αγίου Ανδρέα, περίπου στις 5.10΄:
02.JPG
01.JPG
03.JPG
04.JPG
Φτάνοντας στο κέντρο των Καρυών άρχισε να χαράζει:
05.JPG
06.JPG
07.JPG
08.JPG
103.JPG

http://agioritikesmnimes.pblogs.gr

῾Ερμηνεία τοῦ «Κύριε ἐλέησον»


Συνοπτικά σχόλια (Φιλοκαλία Τόμος Ε')

Και αυτό το μικρό κείμενο, που πραγματεύεται με χαριτωμένη απλότητα για την μονολόγιστη ευχή, παραδίδεται από τους συλλέκτες των πατερικών κειμένων της Φιλοκαλίας ανωνύμως και μέσα από τις προθέσεις τους να γνωσθεί και να καλλιεργείται από τον λαόν του Θεού η γλυκύτατη νοερά προσευχή. Για να θεμελιώσει δε την αναγκαιότητα της εκζητήσεως του θείου ελέους, ο συντάκτης του μικρού αυτού δοκιμίου ανατρέχει στην εποχή των Αποστόλων, που παρέδωσαν την ευχή, συμφώνως και προς άλλους διδασκάλους της νοεράς προσευχής. Παρ' ότι περιέχει απόψεις κοινές πλέον, γύρω από την ευχή του Ιησού, όμως, στην απλότητα του, οικοδομεί, πείθει, κατανύσσει με την ιδιαίτερη χάρη του, οπότε και με αυτό επιτυγχάνεται ο σκοπός των εκδοτών της Φιλοκαλίας, ώστε να δικαιούται να ενσωματωθεί σ' αυτή.


     Το «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με», και συντομότερα «Κύριε ελέησον», από τον καιρό των Αποστόλων χαρίστηκε στους Χριστιανούς και ορίστηκε να το λένε ακατάπαυστα, όπως και το λένε. Τι σημαίνει όμως τούτο το «Κύριε ελέησον», είναι πολύ λίγοι σήμερα που το ξέρουν, κι έτσι φωνάζουν καθημερινά ανωφελώς, αλλοίμονο, και ματαίως το «Κύριε ελέησον», και το έλεος του Κυρίου δεν το λαβαίνουν γιατί δεν ξέρουν τι ζητούν. Γι' αυτό πρέπει να ξέρομε πως ο Υιός και Λόγος του Θεού,
αφότου σαρκώθηκε και έγινε άνθρωπος και υπέμεινε τόσα πάθη και σταυρώθηκε και χύνοντας το πανάγιο αίμα Του εξαγόρασε τον άνθρωπο από τα χέρια του διαβόλου, από τότε έγινε Κύριος και εξουσιαστής της ανθρώπινης φύσεως. Και προτού βέβαια σαρκωθεί ήταν Κύριος όλων των κτισμάτων, ορατών και αοράτων, ως δημιουργός και ποιητής τους, όμως των ανθρώπων και των δαιμόνων που δε θέλησαν από μόνοι τους να τον έχουν Κύριο και εξουσιαστή τους, δεν ήταν και Αυτός Κύριος τους, ο Κύριος όλου του κόσμου. Ο πανάγαθος Θεός δηλαδή, και τους Αγγέλους και τους ανθρώπους τους έκανε αυτεξούσιους και τους χάρισε το λογικό, να έχουν γνώση και διάκριση γι' αυτό, ως δίκαιος που είναι και αληθινός, δε θέλησε να τους αφαιρέσει το αυτεξούσιο και να τους εξουσιάζει με τη βία και χωρίς τη θέλησή τους. Αλλά εκείνους που θέλουν να είναι κάτω από την εξουσία και διακυβέρνησή Του, εκείνους ο Θεός και τους εξουσιάζει και τους κυβερνά εκείνους πάλι που δε θέλουν, τους αφήνει να κάνουν το θέλημα τους, ως αυτεξούσιοι που είναι. Για τούτο και τον Αδάμ που πλανήθηκε από τον αποστάτη διάβολο κι έγινε κι αυτός αποστάτης του Θεού και δε θέλησε να υπακούσει στην εντολή Του, τον άφησε ο Θεός στο αυτεξούσιό του και δε θέλησε να τον εξουσιάζει τυραννικά.    

     Αλλά ο φθονερός διάβολος που τον πλάνησε εξαρχής, δεν έπαψε κι έπειτα να τον πλανά, ώσπου τον έκανε παρόμοιο στην αλογία με τα κτήνη τα ανόητα και ζούσε πλέον σαν ζώο άλογο και ανόητο. Μα ο πολυέλεος Θεός τον σπλαχνίστηκε τελικά κι έτσι χαμήλωσε τους ουρανούς και κατέβηκε στη γη1 κι έγινε άνθρωπος για τον άνθρωπο  και με το πανάχραντο αίμα Του τον λύτρωσε από τη δουλεία της αμαρτίας και δια μέσου του ιερού Ευαγγελίου τον οδήγησε πως να ζει θεάρεστα. Και, κατά τον Θεολόγο Ιωάννη, μας έδωσε εξουσία να γίνομε τέκνα Θεού2 και με το θειο βάπτισμα μας αναγέννησε και μας ανέπλασε και με τα άχραντά Του μυστήρια τρέφει καθημερινά την ψυχή μας και τη ζωογονεί. Και μ' ένα λόγο, με την άκρα Του σοφία βρήκε τον τρόπο να μένει πάντοτε αχώριστος μ' εμάς κι εμείς με Αυτόν, για να μην έχει πλέον καθόλου τόπο σ' εμάς ο διάβολος. Ορισμένοι όμως από τους Χριστιανούς, ύστερα από τόσες χάριτες που αξιώθηκαν και υστέρα από τόσες ευεργεσίες που έλαβαν από τον Δεσπότη Χριστό, πλανήθηκαν πάλι από το διάβολο και εξαιτίας του κόσμου και της σάρκας ξεμάκρυναν από το Θεό και κατακυριεύονται από την αμαρτία και από το διάβολο κάνοντας τα θελήματά του. Όμως δεν είναι τελείως αναίσθητοι ώστε να μην αισθάνονται το κακό που έπαθαν. Καταλαβαίνουν το σφάλμα τους και γνωρίζουν την υποδούλωσή τους, αλλά δεν μπορούν αυτοί μόνοι τους να γλυτώσουν και γι' αυτό προστρέχουν στο Θεό και φωνάζουν το «Κύριε ελέησον» για να τους ευσπλαχνιστεί ο πολυέλεος Κύριος και να τους ελεήσει, να τους δεχτεί σαν τον άσωτο υιό3 και να τους δώσει πάλι τη θεία χάρη Του και μέσω αυτής να γλυτώσουν από τη δουλεία της αμαρτίας, ν' απομακρυνθούν από τους δαίμονες και να λάβουν πάλι την ελευθερία τους, για να μπορέσουν με τον τρόπο αυτό να ζήσουν θεάρεστα και να φυλάξουν τις εντολές του Θεού. Αυτοί λοιπόν οι Χριστιανοί που, όπως είπαμε, με τέτοιο σκοπό φωνάζουν το «Κύριε ελέησον», αυτοί θα επιτύχουν εξάπαντος και το έλεος του πανάγαθου Θεού και θα λάβουν τη χάρη Του να ελευθερωθούν από τη δουλεία της αμαρτίας και να σωθούν. Εκείνοι όμως που δεν έχουν είδηση από αυτά που είπαμε, μήτε γνωρίζουν τη συμφορά τους που είναι καταδουλωμένοι στα θελήματα της σάρκας και στα κοσμικά πράγματα, μήτε έχουν ευκαιρία να συλλογιστούν την υποδούλωση τους, αλλά χωρίς τέτοιο σκοπό φωνάζουν μόνο το «Κύριε ελέησον», περισσότερο από συνήθεια, αυτοί πως είναι δυνατό να λάβουν το έλεος του Θεού; Και μάλιστα τέτοιο θαυμάσιο και άπειρο έλεος; Γιατί είναι καλύτερα να μη λάβουν το έλεος του Θεού, παρά να το λάβουν και πάλι να το χάσουν, επειδή τότε είναι διπλό το φταίξιμο τους. Άλλωστε, αν κανείς δώσει κανένα πετράδι πολύτιμο στα χέρια μικρού παιδιού ή κανενός αγροίκου άνθρωπου που να μην ξέρει τι αξίζει, και αυτοί το πάρουν στα χέρια τους και το χάσουν, είναι φανερό πως δεν το έχασαν εκείνοι αλλά αυτός που τους το έδωσε.


     Και για να καταλάβεις καλύτερα τα λεγόμενα, συλλογίσου πως στον κόσμο τούτο εκείνος που είναι άπορος και φτωχός και θέλει να πάρει ελεημοσύνη από κάποιο πλούσιο, πηγαίνει και του λέει «ελέησον με», δηλαδή «λυπήσου με για τη φτώχεια μου και δος μου τα αναγκαία». Και πάλι, εκείνος που έχει χρέος και θέλει να του το χαρίσει ο δανειστής του, πηγαίνει και του λέει «ελέησόν με», δηλαδή «λυπήσου με για την ανέχειά μου και χάρισέ μου αυτό που σου χρωστώ». Όμοια και ο φταίχτης, θέλοντας να τον συγχωρήσει εκείνος στον οποίο έφταιξε, πηγαίνει και του λέει «ελέησόν με», δηλαδή «συγχώρεσέ με για ό,τι σου έκανα». Από την άλλη μεριά, ο αμαρτωλός φωνάζει στο Θεό το «Κύριε ελέησον» και δεν ξέρει μήτε τι λέει, μήτε γιατί το λέει, αλλά μήτε τι είναι το έλεος του Θεού που τον παρακαλεί να του το δώσει, μήτε σε τι τον συμφέρει το έλεος που ζητά, και μόνο από συνήθεια φωνάζει «Κύριε ελέησον», χωρίς να ξέρει τίποτε. Πως λοιπόν να του δώσει ο Θεός το έλεός Του, αφού αυτός, καθώς δεν το ξέρει, το καταφρονεί και πάλι το χάνει σύντομα και αμαρτάνει περισσότερο; Το έλεος του Θεού δεν είναι άλλο, παρά η χάρη του Παναγίου Πνεύματος, την οποία πρέπει να ζητούμε από το Θεό εμείς οι αμαρτωλοί και να φωνάζομε ακατάπαυστα το «Κύριε ελέησον», δηλαδή «λυπήσου με, Κύριε μου, τον αμαρτωλό, στην ελεεινή κατάσταση που βρίσκομαι, και δέξου με πάλι στη χάρη Σου  δος μου πνεύμα δυνάμεως, για να με δυναμώσει ν' αντισταθώ στους πειρασμούς του διαβόλου και στην κακή συνήθεια της αμαρτίας δος μου πνεύμα σωφρονισμού, για να σωφρονιστώ, να έρθω σε αίσθηση του εαυτού μου και να διορθωθώ  δος μου πνεύμα φόβου, για να σε φοβούμαι και να φυλάγω τις εντολές Σου δος μου πνεύμα αγάπης για να σε αγαπώ και να μην απομακρύνομαι πλέον από κοντά Σου  δος μου πνεύμα ειρήνης, για να φυλάγει την ψυχή μου ειρηνική και να συγκεντρώνω όλους μου τους λογισμούς και να είμαι ήσυχος και ατάραχος  δος μου πνεύμα καθαρότητας, για να με φυλάγει καθαρό από κάθε μολυσμό  δος μου πνεύμα πραότητας, για να είμαι ήμερος στους αδελφούς μου Χριστιανούς και να απέχω από το θυμό  δος μου πνεύμα ταπεινοφροσύνης, για να μη φαντάζομαι τα υψηλά και υπερηφανεύομαι».
     Εκείνος λοιπόν που γνωρίζει την ανάγκη που έχει από όλα αυτά και τα ζητά από τον πολυέλεο Θεό, φωνάζοντας το «Κύριε ελέησον», αυτός βεβαιότατα θα λάβει εκείνο που ζητά και θα επιτύχει το έλεος και τη θεία χάρη του Κυρίου. Όποιος όμως δεν ξέρει τίποτε από αυτά που είπαμε, αλλά από συνήθεια μόνο φωνάζει το «Κύριε ελέησον», αυτός δεν είναι δυνατό να λάβει ποτέ το έλεος του Θεού  γιατί και πρωτύτερα έλαβε πολλές χάριτες από το Θεό μα δεν τις αναγνώρισε, μήτε ευχαρίστησε το Θεό που του τις έδωσε. Αυτός έλαβε το έλεος του Θεού όταν πλάστηκε κι έγινε άνθρωπος  έλαβε το έλεος του Θεού όταν αναπλάστηκε με το άγιο βάπτισμα κι έγινε ορθόδοξος Χριστιανός  έλαβε το έλεος του Θεού όταν γλύτωσε από τόσους κινδύνους ψυχικούς και σωματικούς που δοκίμασε στη ζωή του  έλαβε το έλεος του Θεού τόσες φορές που αξιώθηκε να κοινωνήσει τα άχραντα μυστήρια  έλαβε το έλεος του Θεού όσες φορές αμάρτησε στο Θεό και τον πίκρανε με τις αμαρτίες του και δεν εξολοθρεύτηκε, μήτε τιμωρήθηκε παιδαγωγικά όπως του έπρεπε* έλαβε το έλεος του Θεού όταν με διάφορους τρόπους ευεργετήθηκε από το Θεό και δεν το αναγνώρισε, αλλά όλα τα λησμόνησε και δε φρόντισε καθόλου για τη σωτηρία του. Αυτός λοιπόν ο Χριστιανός πως να λάβει το έλεος του Θεού χωρίς να το αισθάνεται και χωρίς να γνωρίζει πως δέχεται τέτοια χάρη από το Θεό, καθώς είπαμε, μήτε να ξέρει τι λέει, αλλά να φωνάζει μόνο το «Κύριε ελέησον» χωρίς κανένα στόχο και σκοπό, εκτός από μόνη τη συνήθεια;




1. Ψαλμ. 17, 10.
2. Ιω. 1,12.
3. Λουκ. 15, 20.

Πηγή:egolpion.net