"᾿Εγώ εἰμί τὸ Α καὶ τὸ Ω, ἡ ἀρχὴ καὶ τὸ τέλος, ὁ πρῶτος καὶ ὁ ἔσχατος" (᾿Αποκ. κβ΄, 13)

Κείμενα γιά τήν ἑλληνική γλῶσσα στή διαχρονική της μορφή, ἄρθρα ὀρθοδόξου προβληματισμοῦ καί διδαχῆς, ἄρθρα γιά τήν ῾Ελλάδα μας πού μᾶς πληγώνει...


Δευτέρα 29 Μαρτίου 2010

῾Η ῾Αγία Κασσιανή ἡ ὑμνογράφος - Saint Kassiani the Hymnographer

Monday, March 29, 2010


Η Αγία Κασσιανή γεννήθηκε γύρο στα 805 μ.Χ. στην Κωνσταντινούπολη από ευγενείς γονείς. Είναι πολύ πιθανό η οικογένειά της να προερχόταν από το μικρό νησί της Κάσου, εξ ου και το όνομά της. Ήταν μοναχοκόρη και ξεχώριζε για την σπάνια ευφυΐα της αλλά και για την εξαιρετική ομορφιά της.
Όταν ο αυτοκράτωρ Θεόφιλος ήθελε να νυμφευθεί, οργάνωσε δεξίωση στη μεγαλοπρεπή αίθουσα των ανακτόρων, που λεγόταν «τρίκλινο του μαργαρίτου». Στη δεξίωση προσκλήθηκαν οι δώδεκα ωραιότερες και επιφανέστερες κόρες της αριστοκρατίας της Πόλης. Ο αυτοκράτωρ έπρεπε να διαλέξει τη μέλλουσα βασίλισσα προσφέροντάς της ένα χρυσό μήλο. Ο Θεόφιλος εντυπωσιάθηκε αμέσως από την ομορφιά της Κασσιανής και την πλησίασε. Ήθελε να δοκιμάσει όμως και το πνεύμα της, γι' αυτό πριν της δώσει το μήλο αστειευόμενος της είπε: «Από τη γυναίκα βάβαια πηγάζουν όλα τα κακά», εννοώντας το παράπτωμα της Εύας. Η Κασσιανή του απάντησε «αλλά κι' από τη γυναίκα πηγάζουν όλα τα καλά» εννοώντας την Παναγία. Ο Θεόφιλος δυσαρεστήθηκε από την αναπάντεχη και εύστοχη απάντηση, φοβήθηκε μάλιστα μήπως είναι ανώτερή του στην ευφυΐα, πράγμα που δεν ήθελε και την προσπέρασε δίνονας το χρυσό μήλο στη σεμνή Θεοδώρα.
Μετά από αυτό, η Κασσιανή θέλησε ν΄αποσυρθεί από την κοσμική ζωή και να αφιερώσει τη ζωή της στο Νυμφίο Χριστό. Δύο φορές συνελήφθηκε και μαστιγώθηκε, γιατί τιμούσε και προσκυνούσε τις εικόνες. Μετά δεκατρία χρόνια ο εικονομάχος Θεόφιλος πέθανε κι η αυτοκράτειρα Θεοδώρα αποκατέστησε την Ορθοδοξία. Τότε κι η Κασσιανή ίδρυσε δικό της μοναστήρι στο Ξερόλοφο, στο λόφο του Εβδόμου της πρωτεύουσας, που ονομάστηκε «τα Κασσίας». Εκεί ανέλαβε την ηγουμενία με τις προτροπές και την πνευματική καθοδήγηση του Αγίου Θεοδώρου του Στουδίτου. Αλληλογραφούσαν και αλληλοβοηθούνταν κατά τα χρόνια της εικονομαχίας αλλά και στη συνέχεια. Από τη σχέση τους αυτή σώζονται τρεις επιστολές του Αγίου Θεοδώρου προς Κασσίαν κανδιδάτισσαν.
Η Κασσιανή έγινε γνωστή κι σεβαστή από τις αγαθοεργίες και τις ελεημοσύνες της, αλλά κυρίως για το ποιητικό της έργο. Στη μονή της περιέθαλπε φτωχές γυναίκες, μα συνάμα αποσυρόταν μελετώντας και γράφοντας. Κατέλιπε στην Εκκλησία μας πλήθος ύμνων, θησαυρούς θεολογίας και λογοτεχνίας, που μέχρι σήμερα ψάλλονται στις ακολουθίες της Εκκλησίας. Ο πιο γνωστός της ύμνος είναι ο επώνυμος Ύμνος της Κασσιανής , ο οποίος ψάλλεται κατά την εσπέρα Μεγάλης Τρίτης. Έγραψε επίσης γνωμικά περί φιλίας και άλλα, που χαρακτηρίζονται από τη σοφία του βίου και τη χάρη του λόγου της. Το ποιητικό της έργο την κατατάσσει μεταξύ των κορυφαίων υμνογράφων της Εκκλησίας. Κοιμήθηκε ειρηνικά στη μονή της.

Η μνήμη της Αγίας Κασσιανής εορτάζεται στις 7 Σεπτεμβρίου.

Από το βιβλίο «Για την αγάπη του Χριστού» του Χαράλαμπου Επαμεινώνδα
Διαδίκτυο:http://noctoc-noctoc.blogspot.com

᾿Από ἀνοιχτή ἐπιστολή τοῦ πρώην ῾Υφυπουργοῦ ᾿Εξωτερικῶν Γ. Καψῆ (ΠΑΣΟΚ) πρός τόν ᾿Αναπληρωτή ῾Υπουργό ᾿Εξωτερικών Δ. Δρούτσα.



"Δεν θεωρώ τον εαυτό μου σοφότερο επειδή μια 8ετία χειρίστηκα . τα ελληνοτουρκικά. Θέλω να σας πω σε ποιες περιπτώσεις ο Ανδρέας Γ. Παπανδρέου θα με απέλυε αστραπιαία και θα με παρέπεμπε σε εξεταστική επιτροπή για τα περαιτέρω. Και θα υπήρχαν περαιτέρω."

"Ο Ανδρέας Γ. Παπανδρέου θα με απέλυε, αν τολμούσα:

α) Ν'αρχίσω οποιουδήποτε είδους συνομιλίες υπό τη δαμόκλειο σπάθη του casus belli - και χωρίς να αρθεί προηγουμένως-, ευτελίζοντας τη χώρα μου και υποβιβάζοντάς την στην τάξη του Χατζηαβάτη.

β) Να τείνω οποιαδήποτε χείρα βοηθείας (πχ. υποστήριξη στην ΕΕ), πριν δοθούν πληροφορίες, εξηγήσεις, έστω μία συγνώμη για την εν ψυχρώ εκτέλεση 1.450 Ελλήνων αιχμαλώτων στην Κύπρο.

γ) Να αρχίσω συνομιλίες για εμπορικές ή άλλες συμφωνίες "καλής θέλησης" πριν η άλλη πλευρά δεχτεί την άρση των συνεπειών της μυστικής πράξης 66 και την αποζημίωση των θυμάτων, όπως είχαμε συμφωνήσει με το μακαρίτη τον Οζάλ." [...]

"Είναι γνωστό ότι έχετε συμβάλει αποφασιστικά στην κατάρτιση του σχεδίου Ανάν, το οποίο αποδοκίμασαν οι λαοί της Κύπρου και της Ελλάδας. Η προσωπική μου γνώμη είναι για ότι για να υποστηρίξει κανείς ένα τέτοιο σχέδιο θα πρέπει να εμπίπτει σε μία από τις εξής κατηγορίες:

α) Να μην το έχει διαβάσει.

β) Να το έχει διαβάσει αλλά να μην το κατάλαβε.

γ) Να το υποστήριξε εν διατεταγμένη υπηρεσία."

ΠΗΓΗ: Περιοδικό Επίκαιρα, 18.03.2010

Διαδίκτυο:infognomonpolitics.blogspot.com

Διώκεται καί ὁ πατριωτισμός;

Σχόλιο:Δημοσιεύουμε τήν παρακάτω εἴδηση, χωρίς νά συμφωνοῦμε, βέβαια, μέ τήν ποινικοποποίηση τοῦ πατριωτισμοῦ. ᾿Εντάξει, λίγη ὑπερβολή ὑπάρχει. ῞Οταν,  ὅμως,  τήν πατρίδα μας κάποιοι την ἐξεφτιλίζουν, εἶναι σάν νά σοῦ βρίζουν τήν μάννα σου, γιατί καί ἡ πατρίδα μας μάννα μας εἶναι. Καί γιά νά θυμηθοῦμε τήν ἱστορία, αὐτούς τούς ἀναρχικούς πού κατεβάζουν τήν ἑλληνική σημαία καί τήν καῖνε, γιατί τούς ἔχουμε στό ἀπυρόβλητο;


Σε διαθεσιμότητα αξιωματικός του Λιμενικού για τα ρατσιστικά συνθήματα της παρέλασης


Σε διαθεσιμότητα τέθηκε ο επικεφαλής αξιωματικός της διμοιρίας της Μονάδας Υποβρύχιων Αποστολών του Λιμενικού Σώματος καθώς μέλη της κατά τη διάρκεια της παρέλασης για την επέτειο της 25ης Μαρτίου φώναξαν ρατσιστικά συνθήματα, όπως φαίνεται σε βίντεο που αναρτήθηκε στο διαδίκτυο. Παράλληλα διατάχθηκε η διενέργεια Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης για να διαπιστωθεί ποιοι και γιατί φώναξαν τα συνθήματα.

Επίσης ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης τόνισε ότι «τέτοιες συμπεριφορές δεν αρμόζουν σε κανέναν ένστολο που έχει ορκιστεί στο Σύνταγμα και στους νόμους του κράτους» και πρόσθεσε πως «κανείς ανεγκέφαλος δεν έχει το δικαίωμα να αμαυρώνει την υπηρεσία του και τον εορτασμό μιας ιστορικής ημέρας μνήμης με ρατσιστικά συνθήματα μίσους και ξενοφοβίας» δείχνοντας παράλληλα την πόρτα της εξόδου σε όσους ενεπλάκησαν στο περιστατικό λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «αυτοί οι κύριοι δεν έχουν θέση στο Λιμενικό Σώμα».

Ο κ. Χρυσοχοϊδης επεσήμανε ότι προφανώς και εγείρονται σημαντικά ερωτήματα «για το επίπεδο της εκπαίδευσης, για τα επικίνδυνα στερεότυπα που εκκολάπτονται ή ενθαρρύνονται σε κάθε Σώμα που είναι επιφορτισμένο με την ασφάλεια της χώρας». Και κατέληξε λέγοντας πως: «Είναι ανάγκη όμως να διαχωριστεί η επιχειρησιακή ετοιμότητα από την ακρότητα, το μίσος και το ρατσισμό σε κάθε έκφρασή τους»

π. Γεώργιος Μεταλληνός - Ἡ ὑμνογραφία τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδας


Ἄρθρο στὴν ἐφημερίδα Παρὸν τῆς Κυριακῆς, 12-04-2009


Ἡ Μεγάλη Ἑβδομάδα ἀνακεφαλαιώνει ὅλη τὴν ἀνθρώπινη Ἱστορία. τὴν δημιουργίᾳ, τὴν πτώση, τὴν ἐν Χριστῷ ἀνάπλαση καὶ ἀναδημιουργία. Ὁ Χριστός, ὁ σταυρωμένος καὶ ἀναστὰς Κύριος της Ἐκκλησίας καὶ τῆς Ἱστορίας, προβάλλεται μέσα ἀπὸ τὶς ἱερὲς Ἀκολουθίες, ὡς Αὐτὸς ποὺ δίνει λύση στὴ διαχρονικὴ τραγῳδία τοῦ ἀνθρώπου καὶ νοηματοδοτεῖ τὴν Ἱστορία.
Ὑπάρχει δὲ συνοχὴ καὶ συνέχεια στὰ ἀναγιγνωσκόμενα, ἀδόμενα καὶ τελούμενα στὴ Λατρεία, ποὺ ἀποδυναμώνεται ὅμως μὲ τὴν ἀποσπασματικότητα τῆς μετοχῆς, σ᾿ ἀντίθεση μὲ τὴν μοναστικὴ λειτουργικὴ πράξη. Ἡ καταφυγὴ τῶν φιλακολούθων στὰ μοναστήρια αὐτὲς τὶς μέρες, καὶ μάλιστα τὰ ἁγιορείτικα, αὐτὸ τὸ νόημα ἔχει: τὴν δυνατότητᾳ βιώσεως ὅλου του φάσματος τῆς προσφερόμενης, ἀπὸ τὴν λατρείᾳ, ἀνακεφαλαιώσεως τῆς σωτηρίας ἀνθρώπου καὶ κόσμου.
Ἡ παροντοποίηση τῶν συνδεομένων μὲ τὰ Πάθη τοῦ Χριστοῦ ἱστορικῶν σωτηριωδῶν γεγονότων πραγματοποιεῖται μὲ τὰ δρώμενα (λιτάνευση τῆς εἰκόνας τοῦ Νυμφίου, τοῦ Μυστικοῦ Δείπνου, τοῦ Σταυροῦ, τοῦ Ἐπιταφίου, Ἀποκαθήλωση), ἀλλὰ κυρίως μὲ τὸ βασικότερο μέσον της ἐκκλησιαστικῆς μας λατρείας, τὸν λόγο τοῦ ὕμνου καὶ τὸ μουσικὸ ἔνδυμά του, τὸν ὑπέροχο αὐτὸ διφυῆ φορέα καὶ ἐκφραστὴ τῆς ὀρθόδοξης πίστης. 
Ὁ λειτουργικὸς ὕμνος συνιστᾷ τὴν καρδιὰ τῆς ἐκκλησιαστικῆς λατρείας, διότι οἱ δυνατότητες ποὺ προσφέρει ὁ ποιητικὸς λόγος καθιστοῦν τὴν ὑμνογραφία τὸ προσφορότερο μέσο γιὰ τὴν μυσταγωγία τοῦ σώματος-συνάξεως. 
Ὁ ὕμνος μεταβάλλει τὴν λατρεία σὲ ἀσίγαστο στόμα τῆς ἐκκλησιαστικῆς κοινωνίας, ποὺ δίνει καθημερινὰ τὴν μαρτυρία καὶ ὁμολογία τῆς πίστεώς της, τῆς ἐμπειρίας τῆς σωτηρίας της. Ποιητικὸς ὅμως λόγος καὶ μελῳδία συνάπτονται στὸν ὀρθόδοξο λειτουργικὸ ὕμνο ἐμπροϋπόθετα, ἀφοῦ ἡ ἐκκλησιαστικὴ Τέχνη στὴν Ὀρθοδοξία δὲν ὑπάρχει ποτὲ αὐτόνομα καὶ αὐθυπόστατα, ἀλλὰ λειτουργικὰ καὶ διακονικά, προσφέροντας μέσα γιὰ τὴν προσέγγιση τοῦ μυστηρίου τῆς σωτηρίας. Ἡ Τέχνη τῆς Ὀρθοδοξίας κινεῖται στὸ μεταίχμιο κτιστοῦ καὶ ἀκτίστου, γεφυρώνοντας χαρισματικὰ τὴν ἀπόστασή τους ὡς ἱστορικὴ σάρκα τῆς θεανθρώπινης πραγματικότητας τῆς Ἐκκλησίας.
Ἔτσι ὁ Ὕμνος, ὡς λόγος πατερικός, γίνεται ποιμαντικὸ μέσο γιὰ τὴν οἰκοδομὴ τῶν πιστῶν. Προσφέρει τὴν θεογνωσίᾳ καὶ θεολογία τῆς καθαρμένης καὶ φωτισμένης ἀπὸ τὸ ἅγιο Πνεῦμα καρδιᾶς τῶν Ἁγίων, ποὺ θεολογώντας ποιητικά, βλάπτουν τὸν κάλαμο στὰ νάματα τῆς πίστεώς τους καὶ στὰ δάκρυα τῆς μετανοίας τους. Μεγάλοι Πατέρες καὶ Μητέρες μᾶς εἶναι ποιητὲς καὶ μελῳδοὶ τῶν ὕμνων τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος. Σωφρόνιος Ἱεροσολύμων, Κοσμᾶς Μαϊουμᾶ, Μᾶρκος Ὑδροῦντος, Ἀνδρέας Κρήτης, Κασσιανὴ ἢ Κασσία εἶναι τὰ γνωστότερα ὀνόματα, ποὺ μετασκευάζουν σὲ «τραγούδι» τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ σώματος καὶ «Θεο-λογία» τὴν πνευματικὴ-καρδιακὴ ἐμπειρία τους.
Ἂν ὅμως ὁ ὑμνογραφικὸς λόγος εἶναι φωνὴ τῆς Ἐκκλησίας, ἡ μουσικὴ (μελῳδία) εἶναι τὸ κατάλληλο ἔνδυμά της. Ὑπάρχει γιὰ τὸν λόγο, «τῶν ρημάτων τὴν δύναμιν» καὶ ὄχι ὡς αὐθυπόστατο καλλιτεχνικὸ μέσο. Στόχος της δὲν εἶναι ἡ τέρψη ἢ ἡ συναισθηματικὴ διέγερση ἀλλὰ ἡ ὑποβοήθηση τοῦ λόγου γιὰ νὰ διεισδύσει στὰ βάθη τῆς ὕπαρξης, δημιουργώντας διάθεση προσευχητική, κατάνυξη καὶ αὐτομεμψία. Δὲν εἶναι μουσικὴ ἀκροάματος («οὐκ ἔστι θέατρον ἡ Ἐκκλησία, ἵνα πρὸς τέρψιν ἀκούωμεν», παρατηρεῖ ὁ Ἱ. Χρυσόστομος), ἀλλὰ λειτουργική. Διακονεῖ τὸ μυστήριο τοῦ ἔνσαρκου Λόγου, ἐπενδύοντας τὸν θεολογικὸ λόγο, γιὰ νὰ μπορεῖ τὸ ἐκκλησιαστικὸ σῶμα νὰ «πλέκει» εἰς τὸν Θεῖον Λόγο-Χριστὸ «ἐκ λόγων μελῳδίαν». Γι᾿ αὐτὸ καὶ δὲν βρῆκαν στὴ λατρεία τῆς Ἐκκλησίας, ὡς Ὀρθοδοξίας, ποτὲ θέση τὰ μουσικὰ ὄργανα. Στὴν Ἐκκλησία, «ὄργανον» γλυκύφθογγο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος γίνεται ὁ πιστὸς («Αὐτὸς ὁ ἄνθρωπος ψαλτήριον γενόμενος», κατὰ τὸν Μ. Ἀθανάσιον), μὲ τὴν καθαρὴ ἀπὸ πάθη καρδιά του. 
Χωρὶς τὴν καθαρότητα τῆς καρδιᾶς, ἄλλωστε, δὲν μπορεῖ νὰ ζήσει κανεὶς τὰ γεγονότα τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος καὶ τοῦ Πάσχα. Προχωρώντας γιὰ τὴν «τελετὴ» τῆς Ἀναστάσεως, τὴν νύχτᾳ τοῦ Μεγάλου Σαββάτου, θὰ ψάλουμε. «...καὶ ἡμᾶς τοὺς εὐσεβεῖς καταξίωσον ἐν καθαρᾷ καρδία Σὲ δοξάζειν». Εἶναι ἡ «καλὴ καρδιά», γιὰ τὴν ὁποία εὔχεται ὁ λαός μας στὰ πανηγύρια καὶ στὶς χαρές του, ὑψώνοντας τὸ κρασοπότηρο. Γιατί, χωρὶς «καλὴ καρδιὰ» δὲν ὑπάρχει δυνατότητα κοινωνίας μὲ τοὺς συνανθρώπους μας καὶ χωρὶς «καθαρὰν καρδίαν» χάνεται ἡ δυνατότητα μετοχῆς στὴν Ἄκτιστη Θεία Χάρη.
Αὐτὲς εἶναι οἱ ἐκκλησιολογικὲς καὶ θεολογικὲς ἀρχές, ποὺ διέπουν τὸν ὑμνογραφικὸ λόγο (καὶ) τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος καὶ τὴν μουσικὴ-μελῳδία του, καθιερωμένες ἀπὸ τὴν ἁγιοπνευματικὴ συνείδηση, ταυτιζόμενη μὲ τὴν ὀρθόδοξη αὐτοσυνειδησία. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ὁ λαὸς - ὅλοι μας δηλαδὴ- μετέχει μὲ κατάνυξη καὶ συμψάλλει τὰ βασικὰ τροπάρια («Ἰδοὺ Ὁ Νυμφίος ἔρχεται ...», «Τὸν νυμφῶνά Σου βλέπω...», τὰ «Ἐγκώμια» τοῦ Ἐπιταφίου κ.ἄ.π.). Ἀπὸ τὴν στιγμή, ποὺ τὸ ἐκκλησιαστικὸ σῶμα χάνει τὴν δυνατότητᾳ παρακολούθησης τοῦ ὑμνογραφικοῦ λόγου καὶ τῆς συμψαλμῳδίας, ἐλέγχεται ἡ (ἐνίοτε μὴ θεολογοῦσα) ψαλτικὴ τέχνη, ποὺ ἀποβαίνει περισσότερο «τέχνη» καὶ λιγότερο διακονικὸ ἔνδυμα τοῦ λόγου. Τότε σκοπὸς γίνεται τὸ ἀκρόαμα καὶ ὄχι ἡ κατανυκτικὴ συμμετοχή. Ἔτσι, ὅμως, «δυτικοποιεῖται» ἡ ἐκκλησιαστικὴ Τέχνη καὶ ἐκκοσμικεύεται ἡ Λατρεία.

Μάθε παππού μου ίντερνετ!





Κάθονται και οι δύο μπροστά από ένα λάπτοπ που είναι συνδεδεμένο στο Ίντερνετ. Ο ένας είναι 81 ετών, ο άλλος 13. Αυτός που έχει το ποντίκι στα χέρια του και σερφάρει είναι ο 81χρονος κ. Νίκος Νικολαράς. Ο 13χρονος μαθητής της Α΄ Γυμνασίου τον καθοδηγεί. Ο παππούς ακολουθεί πιστά τις οδηγίες και απολαμβάνει τη διαδικτυακή περιήγηση.

Αυτή η πλήρης αντιστροφή των ρόλων, δηλαδή το παιδί να διδάσκει τον μεγάλο, έγινε πριν από λίγες ημέρες στην ημερίδα που διοργάνωσε το Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών (Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ) με τίτλο «Η τρίτη ηλικία on-line», στον πολυχώρο «Απόλλων» της Νομαρχίας Πειραιά. Θα μπορούσε όμως να έχει τίτλο «Μάθε παππού μου Ίντερνετ», διότι ουσιαστικά αυτό έγινε: οι υπεύθυνοι του Πανεπιστημίου έβαλαν δέκα μαθητές της Α΄ Γυμνασίου από το ιδιωτικό «Πρότυπο Αθηνών» πλάι σε δέκα ηλικιωμένους από το ΚΑΠΗ Ελληνικού. Και οι μικροί ατσίδες του Ίντερνετ με όρεξη και διάθεση μετέφεραν τις τεχνολογικές τους γνώσεις στους παππούδες και τις γιαγιάδες του ΚΑΠΗ.

Αναφερόμενος στην τεχνολογική «συνύπαρξη» μαθητών και ηλικιωμένων, ο διευθυντής του Ινστιτούτου Εφηρμοσμένης Επικοινωνίας και του Εργαστηρίου Νέων Τεχνολογιών του Πανεπιστημίου, καθηγητής κ. Μιχάλης Μεϊμάρης, είπε στα «ΝΕΑ» ότι τα παιδιά μπορούν να αποτελέσουν τις γέφυρες έτσι ώστε οι μεγάλοι να κατανοήσουν και να χρησιμοποιήσουν τους υπολογιστές και το Διαδίκτυο. Αυτός άλλωστε ήταν και στόχος της ημερίδας. Πρόσθεσε δε πως αρκετοί από τους ανθρώπους της τρίτης ηλικίας επιθυμούν να επικοινωνούν όπως οι μικροί, μέσω Facebook.

Πηγή: άρθρο - "Τα Νέα" (26.03.2010).

Διαδίκτυο:http://makinganoteof.blogspot.com

Συγκίνησε τό πανελλήνιο ὁ ᾿Αρχιεπίσκοπος ᾿Αθηνῶν καί Πάσης ῾Ελλάδος ῾Ιερώνυμος

Συγκίνησε το πανελλήνιο ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, με την συνομιλία που είχε με τον δημοσιογράφο Σταύρο Θεοδωράκη στην εκπομπή του MEGA «Πρωταγωνιστές», το βράδυ της Κυριακής των Βαΐων.
Το Πρακτορείο Εκκλησιαστικών Ειδήσεων «Romfea.gr», δημοσιεύει για όσους δεν την παρακολούθησαν τα σημεία που αφορούν την φορολόγηση της Εκκλησίας, αλλά και για άγνωστες στιγμές από την προσωπική του ζωή.
«Πληρώνομαι από το κράτος με το ποσό των 2.300 ευρώ το μήνα. Δεν μου φθάνουν ασφαλώς αλλά προσπαθώ να κάνω αυτό που μου έλεγε η γιαγιά μου, στη ζωή να απλώνω τα πόδια μου μέχρι εκεί που μπορώ», αύτη ήταν η απάντηση που έδωσε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος όταν ρωτήθηκε από το Δημοσιογράφο κ. Θεοδωράκη με πόσα λεφτά ζει ένας Αρχιεπίσκοπος.
Ερωτηθείς, ο Μακαριώτατος γιατί δεν ζει στην Αρχιεπισκοπική κατοικία του Ψυχικού, τόνισε: «Δεν το κάνω από περιφρόνηση, δεν με εκφράζει αυτός ο τρόπος ζωής. Μου αρέσει κάτι να είναι πιο συγκεντρωμένο, πιο μαζεμένο, πιο ζεστό, να είναι κοντά στο χώρο που εργάζομαι και κυρίως να αισθάνομαι αυτό που λέμε εμείς στο ξεκίνημα μας, την μοναχική ζωή».
Ο Αρχιεπίσκοπος απάντησε και στην ερώτηση του κ. Θεοδωράκη, αν η Εκκλησία έχει λεφτά, τονίζοντας ότι «Λέγονται παραμύθια και παρεξηγήσεις. Προχθές άκουσα μια εκπομπή, που είπε ότι έχουμε αποθεματικό 25 δισεκατομμύρια. Θα ήθελα να παρακαλέσω αυτόν τον άνθρωπο να έρθει να μου πει, που είναι να πάω να τα βρω και εγώ να τα μετρήσω!»
«Το θέμα είναι ότι δημιουργούνται τραγικές καταστάσεις, εξάπτουν τη φαντασία του λαού, τις απαιτήσεις των ανθρώπων. Πρώτα απ΄ όλα όταν λέμε Εκκλησία δεν εννοούμε μόνο αυτόν τον οργανισμό, είναι τα περίπου 8 με 10 χιλιάδες νομικά πρόσωπα τα οποία είναι κάτω από την σκέπη της Εκκλησίας, και κάθε ένα νομικό πρόσωπο διαχειρίζεται τα ποσά που είναι στα χέρια και στη δικαιοδοσία του», συνέχισε ο Προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας.
Εν συνεχεία αναφερόμενος στην περιουσία τόνισε: «Επομένως είναι μια φούσκα όλο αυτό το πράγμα που λέμε, όλη αυτή η Εκκλησία έχει τόσο μεγάλη περιουσία; Θα σας πω τι έχουμε: Από τα 100% της περιουσίας, έχει φύγει το 96%, επομένως σήμερα μιλάμε μόνο για το 4%. Το οποίο αν αξιοποιηθεί σωστά, μπορεί να λύσει και προβλήματα της Εκκλησίας, διότι έχει και η Εκκλησία πολλά προβλήματα, αλλά ακόμα και την ανακούφιση του λαού μας».
«Η πρόταση μου, που έκανα στην Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος και δεν βρήκα αντίδραση ήταν: Όλα αυτά τα κτήματα που τα λένε φιλέτα αξίας είναι δεσμευμένα, τώρα το γιατί είναι δεσμευμένα θέλει μια μεγάλη συζήτηση. Το μεγαλύτερο «φιλέτο» αυτή τη στιγμή και το επίμαχο είναι η οδός Δεινοκράτους, είναι το οικόπεδο των 11 στρεμμάτων. Σήμερα λοιπόν έρχεται η Πολιτεία και λέει, ότι αυτό δεν είναι δικό σας θα το αξιοποιήσουμε, θα το κηρύξουμε διατηρητέο, διάφορες προφάσεις. Όμως μέσα σ΄ αυτές τις σχέσεις που έχουμε με την Πολιτεία, που θέλω να πιστεύω αρμονικές, αλλά σ΄ αυτή τη κατάσταση που βρίσκεται ο λαός μας (απολύσεις, φτώχια) σκεφτείτε να βγούμε σε μια διαμάχη Εκκλησία και Πολιτεία. Αυτά είναι φαιδρά πράγματα.», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Μακαριώτατος.
Στη συνέχεια ο δημοσιογράφος κ. Σταύρος Θεοδωράκης, ρώτησε τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, ότι αν και δεν είμαι ειδικός ακούω κάτι που μου φαίνεται ενδιαφέρον. Μου λέτε περιουσία υπάρχει, αν την δώσουμε στο Κράτος θα πάει στην μαύρη τρύπα. Μπορείτε να μου δώσετε μερικά παραδείγματα όμως αξιοποίησης, της περιουσίας από την πλευρά της Εκκλησίας;
«Βεβαίως θα χαθεί! Αν πάρετε και δείτε τι έχει χτιστεί στο κέντρο της Αθήνας, αυτά που λέμε ιδρύματα αυτά είναι όλα της Εκκλησίας. Ο Ευαγγελισμός, το Αρεταίειο, το Αλεξάνδρας, η Ακαδημία, το Πολυτεχνείο, το Πανεπιστήμιο. Όλα αυτά, δείτε πάνω στη Μεσογείων που είναι η σχολή χωροφυλακής, δείτε το κτίριο είναι το πρώτο σχολείο της Εκκλησίας».
Επίσης, τόνισε: «Να δώσει η Εκκλησία, η Εκκλησία τα έχει για τον λαό. Αλλά για δείτε δίνει στους αναπήρους από τον πόλεμο, δείτε στο Κολωνάκι οδός αναπήρων πολέμου. Ερωτώ ποιος ανάπηρος μένει εκεί πέρα; Να δείτε το κατάντημα της Εκκλησιαστικής περιουσίας, είναι να κλαίει κάνεις! Η πρέπει να φύγουμε από την τακτική πουλάμε για να ζήσουμε, η πρέπει να φύγουμε από την τακτική έχουμε μικρά διαμερίσματα νοικιασμένα σε φτωχούς ανθρώπους. Αλλά σας αναφέρω, υπάρχουν τρόποι αξιοποιήσεως αλλά πρέπει να βρούμε ένα καινούργιο μοντέλο και οι οικονομολόγοι θα μας το υποδείξουν».
Σε ερώτηση εάν τα πηγαίνει καλά με τον Πρωθυπουργό κ. Παπανδρέου, ο Αρχιεπίσκοπος τόνισε: «Κοιτάξτε, εγώ με τον κ. Παπανδρέου είχαμε συνεργαστεί όταν ήταν Υπουργός Παιδείας και εγώ ήμουνα σύμβουλος από την πλευρά της Εκκλησίας στα θέματα τα εκκλησιαστικά. Είχαμε μια πολύ καλή συνεργασία, αυτό όμως δεν λέει τίποτα! Έγινε πρωθυπουργός ο κ. Παπανδρέου του ζήτησα να βρεθούμε, κουβεντιάσαμε και συμφωνήσαμε σε πολλά πράγματα, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει τίποτα άλλο που προσπαθούν πολλοί να δώσουν διαστάσεις».
«Μακάρι αυτά που συζητήσαμε και σ΄ αυτά που καταλήξαμε, να προχωρήσουμε και να μην υπάρξουν οι καλοθελητές. Είτε από την πλευρά της Πολιτείας, είτε από την πλευρά της Εκκλησίας, αυτή την συμφωνία και αυτή την προσπάθεια να την υπονομεύσουνε», συνέχισε ο Μακαριώτατος.
Ερωτηθείς αν είναι αντίθετος με την φορολόγηση της Εκκλησίας, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος τόνισε: «Δεν είμαι αντίθετος, αλλά θέλω ισονομία, θέλω δικαιοσύνη! Αλλά στο συγκεκριμένο θέμα του νέου φορολογικού σχεδίου, εμείς σαν φυσικά πρόσωπα δεν θέλουμε καμία διάκριση, όπως όλοι οι Έλληνες. Τα φυσικά πρόσωπα της Εκκλησίας, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν όπως όλα τα νομικά πρόσωπα της χώρας».
«Το σύστημα το οποίο εγώ προτείνω, είναι να είναι ο λογισμικός προσδιορισμός, προσδιορισμός του αποτελέσματος! Που σημαίνει: Τι εισέπραξε η Μονή σήμερα; Τόσα! Τι εξόδεψε; Τόσα! Ποιο είναι το υπόλοιπο; Τόσο! Ε, πάνω σ΄ αυτό να μπει ο φόρος του Κράτους, το άλλο δεν ξέρω αν είναι νόμιμο, διότι πως θα έρθεις να πεις στο εισόδημα μιας μονής που είναι ένα (α’) ποσό, να πεις σου παίρνω το 20% εκ των προτέρων. Ερωτώ, γίνεται αυτό στα άλλα νομικά πρόσωπα; Γιατί να γίνει για την Εκκλησία; Έπειτα φαίνεται ότι είναι μια προκατάληψη».
Στο άλλο μέρος της εκπομπής ο Μακαριώτατος συγκίνησε τους πάντες, όταν αναφέρθηκε στις άγνωστες προσωπικές του στιγμές.
Ερωτηθείς, εάν υπήρξε στην ζωή του μπασκετμπολίστας τόνισε: «Τώρα με πάτε πάρα πολύ παλιά! Ναι ήμουνα στην Πανεπιστημιακή του Μπάσκετ, αλλά και του Βόλεϊ.»
«Επίσης, υπήρξα δάσκαλος, καθηγητής στη Λεόντειο Σχολή, βοηθός στο Πανεπιστήμιο στο Τμήμα Αρχαιολογίας, Αρχαιολόγος και μετά κληρικός. Είμαι ένας άνθρωπος που μου άρεσε η έρευνα πάρα πολύ, κυρίως η ιστορία και η αρχαιολογία! Όταν όμως ξεκίνησα την εκκλησιαστική μου διακονία στα 28 μου χρόνια, η σκέψη μου ήταν να μην ασχοληθώ με άλλα πράγματα, αλλά να μπορέσω να κάνω την έρευνα την επιστημονική εκεί ήταν το μυαλό μου», συνέχισε ο Αρχιεπίσκοπος.
Ο Μακαριώτατος, στη συνέχεια εξέφρασε την επιθυμία ότι «θα ήθελα όταν τελειώσω, να τελειώσω μέσα σε μια βιβλιοθήκη μεγάλη για να ολοκληρώσω μερικά πράγματα τα οποία έχω αρχίσει και δεν τα έχω τελειώσει. Δεν θα ήθελα να είμαι ένας Αρχιεπίσκοπος που θα τον τραβάνε από τα χέρια και να το ανεβάζουν στο θρόνο για να κάτσει, θα ήθελα κάποια στιγμή όταν θα καταλάβω ότι ήταν να δώσω το έδωσα, ότι δεν μπορώ δηλαδή και εάν ο Θεός βέβαια μου δώσει χρόνο, να αποσυρθώ σε ένα χώρο που έχω και εκεί έχει μια μεγάλη βιβλιοθήκη να τελειώσω αυτό που ξεκίνησα στα 28 και δεν το διεκπεραίωσα».
Κλείνοντας, ο Αρχιεπίσκοπος αναφέρθηκε στα παιδικά του χρόνια αλλά και στη μητέρα του, όπου μεταξύ άλλων τόνισε: «Από μικρό παιδί ήθελα να γίνω κληρικός, είχα την μητέρα μου η οποία με βοηθούσε σ΄ αυτό το θέμα. Θυμάμαι την εξής σκηνή. Το Σάββατο το απόγευμα που τελείωνε τις δουλειές τις, έπρεπε να ετοιμάσει το λουτρό να μας πλύνει όλα τα παιδιά και έβαζε στις καρέκλες μας τα ρούχα τα Κυριακάτικα. Το πρωί λοιπόν όταν σηκωνόμασταν έπρεπε να πάμε να ντυθούμε και να πάμε στην Εκκλησία, και μετά ερχότανε και αυτή. Ήτανε μια μητέρα, ενός άλλου κόσμου! Όταν στο τέλος της είπα, ότι εγώ σκέφτομαι να γίνω κληρικός, μου είπε: «Εγώ θα σου πω, εσύ ξέρεις γράμματα εσύ θα πεις τι θα κάνεις.»
«Αν ξαναγύριζα πάλι και θα ξανάρχιζα από την αρχή, θα έμενα εκεί που διάλεξα δηλαδή ένα μεγάλο χώρο που θα έχω τα βιβλία μου, να διαβάζω, να γράφω, να μελετέαω. Δεν θα έμπλεκα με διοικήσεις και με πράγματα που φθείρουνε συνέχεια! Η διοίκηση είναι μεγάλη φθορά, όπου και να είναι κανείς, ψυχική φθορά και καταστροφή οραμάτων», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Μακαριώτατος.
Διαβάστηκε : 651 φορές

ΕΙΠΑΝ...


"Πάντως πρέπει να σημειώσετε ότι μας αδικεί όλη αυτή η επιθετικότητα κατά της Εκκλησίας. Εμείς είμαστε εδώ, θα συνεχίσουμε να είμαστε εδώ και να είμαστε γύρω στο λαό μας, να τον βοηθάμε κάθε φορά σε κάθε περίπτωση".

+ Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος

Μεγάλα ῾Εβδομάδα στήν βυζαντινή εἰκονογραφία (εἰκόνες)

.Ο  Μυστικός Δείπνος:
01.jpg
.
Ο Νιπτήρας:
02.jpg
.
Η Προσευχή:
03.jpg
.
Η Προδοσία του Ιούδα:
04.jpg
.
Η Κρίση των αρχιερέων:
05.jpg
.
Η Άρνηση του Πέτρου:
06.jpg
Οι ανωτέρω έξι εικόνες αποτελούν διασωθέντα τμήματα ενός επιστυλίου τέμπλου του Καθολικού της Ιεράς Μονής Ιβήρων. Είναι έργα του Θεοφάνη του Κρητός, ανάμεσα στα 1535-1545.

Η Σταύρωση:
09.jpg
Ιερά Μονή Ιβήρων
Επιστύλιο τέμπλου
Πρώτο μισό 18ου αιώνα

.
Επιτάφιος Θρήνος:
10.jpg
Ιερά Μονή Αγίου Παύλου
1616
.
.
33.jpg
Εικόνες από: ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ "ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ", Θεσσαλονίκη 1997.


.
.
 Ιερός Ναός Πρωτάτου
Καρυές Αγίου Όρους
2008:
322.JPG
321.JPG
2314.JPG




Πηγή:http://agioritikesmnimes.pblogs.gr