"᾿Εγώ εἰμί τὸ Α καὶ τὸ Ω, ἡ ἀρχὴ καὶ τὸ τέλος, ὁ πρῶτος καὶ ὁ ἔσχατος" (᾿Αποκ. κβ΄, 13)

Κείμενα γιά τήν ἑλληνική γλῶσσα στή διαχρονική της μορφή, ἄρθρα ὀρθοδόξου προβληματισμοῦ καί διδαχῆς, ἄρθρα γιά τήν ῾Ελλάδα μας πού μᾶς πληγώνει...


Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2010

Η αντιμετώπιση της ασθένειας και του θανάτου στο Άγιο Όρος Εμπειρίες ενός γιατρού στο Άγιο Όρος…






- Πώς αντιμετωπίζουν οι μοναχοί την αρρώστια;

- Με υπομονή και καρτερικότητα. «Ασθένεια, Θεού επίσκεψη» λένε.

Μου λέει μια μέρα ένας μοναχός: «Για να μου στείλει ο Θεός την αρρώστια σημαίνει ότι με θυμήθηκε κι ότι κάτι θέλει να μου πει. Αυτός ξέρει. Κι Αυτός που μου την έδωσε, Αυτός και θα μου την πάρει αν και όποτε Εκείνος το θελήσει»

Τι να πεις;

Ο γερο-Ευγένιος λέει: «Για 4 λόγους δίνει ο Θεός τις αρρώστιες: για τις αμαρτίες των γονέων μας, για τις αμαρτίες τις δικές μας, για να ασκηθούμε στην υπομονή και στην ταπείνωση και για έναν τέταρτο λόγο μου μόνο Εκείνος γνωρίζει».

Υπάρχουν βέβαια και οι δυσκολίες.

Ένα βράδυ την άνοιξη που μας πέρασε έρχεται ο γερο-Νικόδημος στο ιατρείο με σχισμένη την αριστερή παλάμη. Δέχτηκε να του την περιποιηθώ, δεν δέχτηκε να του την ράψω. Δεν μπόρεσα να τον πείσω να δεχτεί να του κάνω τον αντιτετανικό ορό. «Η Παναγιά φύλαξε να μην κοπώ πολύ κι αυτή είναι που θα με κάνει καλά».

Μία από τις πρώτες μέρες μου στο Ιατρείο του Αγίου Όρους ήρθε ο γερο-Ιερεμίας. Χωρίς πολλά λόγια μου λέει: «Γιατρέ έχω καρκίνο και ήρθα να μου γράψεις τα φάρμακά μου».

Έμεινα.

Όταν συνειδητοποίησα τι μου είχε πει προσπάθησα να διασκεδάσω κάπως την κατάσταση. Μάταιος κόπος. Ο γερο-Ιερεμίας έδειχνε ότι δεν του χρειαζόταν παρηγοριά. Την είχε μέσα του. «Τώρα είμαι καλά, γιατρέ» μου κάνει. «Όταν θα ʽρθουν οι μεταστάσεις στα κόκαλα να εύχεσαι να μου δώσει ο Θεός δύναμη να τις αντέξω».

Οι παλιοί μοναχοί είναι χάρμα οφθαλμών και ακοής. Χαίρεσαι να κάθεσαι δίπλα τους, ακόμα κι όταν είναι κατάκοιτοι. Ξανανιώνεις μαζί τους.

Δεν είναι μόνο η πείρα τους και η ανθρώπινη σοφία που έχουν να σου προσφέρουν. Σου μεταδίδουν τον αέρα και την άνεση μιας άλλης ζωής. Πας να τους βοηθήσεις ιατρικά και σου λένε: «Γιατρέ, δεν έχω να σου δώσω τίποτα. Το βράδυ όμως θα κάνω προσευχή για σένα. Και νιώθεις για μια στιγμή ότι αυτή είναι η καλύτερη αμοιβή, το πιο δυνατό «φακελάκι». Ξέρεις ότι φεύγοντας δε θα ʽναι μόνο το κρασί, τα κηπευτικά και το θυμίαμα με τα οποία θα σε έχουν φιλοδωρήσει…

Οι νέοι μοναχοί είναι πιο κοντά μας. Αντιμετωπίζουν την ασθένεια λιγότερο φιλοσοφημένα, περισσότερο ορθολογιστικά. Οι περισσότεροι είναι μορφωμένοι. Με ένα, δύο ή και περισσότερα πτυχία. Έρχονται στο ιατρείο για λιγότερο σοβαρά προβλήματα υγείας, ζητούν εξηγήσεις πιο επιστημονικές. Οι απορίες τους είναι πολλές φορές για μένα έναυσμα για περισσότερη μελέτη. Όχι λίγες φορές ανοίγω μπροστά τους κάποιο ιατρικό βιβλίο για να τους δώσω μια πιο έγκυρη απάντηση και το εκτιμούν αυτό.

- Πως αντιμετωπίζουν οι μοναχοί τον θάνατο;

- Χωρίς φόβο. Θα τολμούσα να πω με χαρά.

Έχω δει πολλούς θανάτους μοναχών. Φεύγουν όλοι «πλήρεις ημερών». Ο ένας 86 χρονών, ο άλλος 92.

Πριν 3-4 μήνες στην Σκήτη Κουτλουμουσίου «κοιμήθηκε» ο γερο-Ιωσήφ σε ηλικία 108 χρονών. Μια μέρα πριν το θάνατό του έκανε τον περίπατό του στη Σκήτη. «Αποχαιρέτισε τη Σκήτη» το εξηγούν οι πατέρες.

Κοντά στις Καρυές, στο κελλί του Αγίου Νικολάου, ζει ο γερο-Προκόπης της συνοδείας του γέροντα Ιερόθεου. Επιμένει ότι είναι 99 χρονών. Αν δεν σου το πει, δεν το πιστεύεις. Γυρνάει πάντα ξυπόλητος μέσα και έξω από τα κελί, ακόμα και στις πιο κρύες μέρες του χειμώνα.

Κάνει χιούμορ. Αν του πεις «να τα κατοστήσεις» σου λέει ότι αυτό δεν είναι ευχή, αλλά κατάρα!..

Δουλεύει πολύ. Το εργόχειρό του είναι το πλέξιμο σκουφιών και ραπτική. Έχει μάτι αετού παρόλη την προχωρημένη ηλικία του.

Εκείνο που μου κάνει εντύπωση είναι η ηρεμία και η γαλήνη στο πρόσωπό τους την ώρα που ξεψυχούν, που μεταδίδονται και στους γύρω τους.

Συχνά ο μελλοθάνατος δίνει κουράγιο σε όσους τον φροντίζουν. Τους λέει να μη κλαίνε, τους δίνει συμβουλές από την πείρα του ως άνθρωπος και ως μοναχός, τους δίνει την ευχή του.

Πολλοί προβλέπουν το τέλος τους. Φροντίζουν να φεύγουν πάντα έτοιμοι για το αιώνιο ταξίδι. Εννοούν να έχουν εξομολογηθεί και να έχουν κοινωνήσει. Να μην είναι μαλωμένοι με κανένα. «Να μην έχουν χρωστούμενα».

Πριν δύο μήνες κοιμήθηκε στην Μονή Σταυρονικήτα ο γερο-Νικήτας, γύρω στα 90. Παλιός Αγιορείτης – είχε 60 χρόνια στο Όρος. Μου είπε μια μέρα που πήγα να τον επισκεφθώ: «Ακόμα και αν βγάζεις νερό από την πέτρα, μην έχεις την απαίτηση να δεις την Παναγιά».

Τα τελευταία 5-6 χρόνια τα πέρασε στο κρεβάτι με απανωτά εγκεφαλικά. Έκανε υπομονή.

Οι νεώτεροι πατέρες της μονής τον υπηρέτησαν με υπομονή. «Μάλωναν» ποιος θα τον περιποιηθεί. Αμοιβή τους ήταν οι συμβουλές, η πείρα, η ευχή του.

«Νιώθουμε πιο φτωχοί χωρίς αυτόν» είπε ο Ηγούμενος στην κηδεία. «Ήταν παράγοντας ισορροπίας για όλο το μοναστήρι μας, ευλογία της Παναγίας».

Έτσι «κοιμούνται» οι μοναχοί στο Άγιο Όρος. Αφανείς άγιοι. Που δεν τους έμαθε και δεν θα τους μάθει ποτέ κανείς. Συμφιλιωμένοι με όλους και με όλα, με τον εαυτό τους, με το Θεό.

Πριν λίγο καιρό ήρθε στο Όρος γνωστός μου δικηγόρος και τέως βουλευτής με σκοπό να επισκεφθεί ένα ασκητή, φημισμένο για τη σοφία και την αγιότητά του, για κάποιο σοβαρό πρόβλημα υγείας του γιου του.

Κατεβήκαμε μαζί στο καλύβι του γέροντα. Τον δέχτηκε εγκάρδια σα να τον γνώριζε από χρόνια.

Περίμενα με πολλή ανυπομονησία και περιέργεια να ακούσω τη «γνωμάτευση» του γέροντα: «Αν ο γιος σου και συ δεν κάνετε προσευχή η αρρώστια θʼ αλλάξει δρόμο. Αν ο Θεός κρίνει ότι ο γιος σου είναι έτοιμος μπορεί να σου τον πάρει τώρα – μη λυπηθείς γιʼ αυτό. Αν πάλι κρίνει ότι δεν είναι ακόμη έτοιμος θα σου τον αφήσει κι άλλο».

Ο ίδιος ασκητής μʼ αγαπάει και μου το δείχνει πάντα με πολύ χιούμορ. «Πάλι εδώ είσαι, ρε γιατρέ; Γιατί ήρθες αφού δεν σε κάλεσα;». Για να συμπληρώσει στο ίδιο στυλ: «Καλά, αφού ήρθες τώρα, θα αρρωστήσω για να μη φύγεις, χωρίς δουλειά!».

Δείχνει του κουτί με τα λουκούμια. «Αυτό είναι το εξωτερικό ιατρείο το δικό μου! Έχει φάρμακα μέσα. Πάρε ένα. Εσύ έχεις τόσο γλυκά φάρμακα;».

Με ξεπροβοδίζει χαριτολογώντας. «Καλύτερα αγροτικός γιατρός παρά Καθηγητής Πανεπιστημίου. Τον αγροτικό γιατρό τον έχεις δίπλα σου ό,τι ώρα θέλεις. Τον καθηγητή που να τον βρεις;».

Ι. Θ. Καρακασίδης
Ιατρός
από το περιοδικό «Πρωτάτον»

Αναδημοσίευση από Οδοιπόρους
Αναρτήθηκε από ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΙΣΤΗ στις 19:51

Διὰ τὰς μεταφράσεις τῶν Λειτουργικῶν κειμένων, Παναγιώτη Ράπτη (᾿Ορθόδοξος Τύπος 5-2-2010)


Μία ἐπιστολή μέ πολλούς ἀποδέκτες....



Φιλιππιάδα 21.1.2010

Κύριε Διευθυντά,

Χαίρομαι πο π τέλους

«Ο.Τ.» σχολεται μ τ θέμα τν

μεταφράσεων τν ερν κειμέ-

νων, Εαγγελικν κα ποστο-

λικν περικοπν καθς κα ε -

χν, πο καινοτομε Μητρόπολις

Πρεβέζης δ κα δυ χρόνια πε-

ρίπου. Σχετικ νημερωτική μου

πιστολ δν δημοσιεύτηκε γι

λόγους πο σες γνωρίζετε.

χουν γραφτε τόσα κα θ θελα

ν πισημάνω δυό τρία σημεα

στν λη πόθεση.

α/ ) Εναι γνωστ τ μεταφρα-

στικ θέμα κα δν εναι θέμα μόνο

τς ποχς μας, γιατ κα μ τ

Εαγγελικ το περασμένου αἰῶ -

να, λλ κα μ τν νεώτερη πό-

πειρα το ρχιεπισκόπου κ. Χριστο-

δούλου, πο εχε δοξο τέλος κα

τώρα π μερικος ερες πα -

νλθε δειλ – δειλ τ θέμα στ

προσκήνιο δημιουργώντας διαίρε-

ση κα σκάνδαλο γι τος πιστούς.

Τ θέμα εναι γωϊστικό. Κα

εναι γωϊστικ γιατ εναι σ ν

λένε: Ατ πο δν κατόρθωσες

σ κ. Χριστόδουλε, ς ρχιεπί-

σκοπος θηνν κα πάσης λλά-

δος, τ κατορθώσαμε μες κα

χωρς λέξι π τ ρχαο κείμενο

κατ εθεαν στς μεταφράσεις.

Κα φυσικν εναι ν ναρωτιέται

καθένας μας: ταν Χριστς

γωϊστής, ταπεινς κα προς;

φο γωϊσμς δν εναι το

Χριστο, ς ναλογιστον τ

ποιν πηρετον!…

Ενθυμούμενος τν Πόντιο

Πιλτο σκέφτομαι τι μετάθεσις

τς εθύνης στος βραίους, δν

τν πήλλαξε τς εθύνης, γιατί,

πως γνωρίζετε μ τ «νίπτω τς

χερας μου» κα λέγοντας τ

«θός εμι π το αματος το

δικαίου τούτου» (Ματθ. κζ/ 24), τι-

μωρήθηκε κα δν μεινε στ πυ-

ρόβλητο τς θείας δικαιοσύνης!

β/ ) Τ τι Χριστς ναφέρθη-

κε στ σκάνδαλα κα πς, δν

χρειάζεται καμία νάλυσι, φο

εναι γνωστά, λλ μονομερς

ατ καινοτομία δημιουργε να-

στάτωση κα σκανδαλισμ τν

πιστν.

Εναι μι νταρσία, φ σον δν

πάρχει κα δν νακοινώθηκε κα-

μι σχετικ π ατο γκύκλιος

τς εραρχίας τς κκλησίας κα

δν γίνονται «πάντα εσχημόνως

κα κατ τάξιν» (Α/ Κορ. ιδ/ 40)

κατ τν πόστολον Παλον κα

«να μοθυμαδν ν ν στόματι

δοξάζητε τν Θεν κα πατέρα το

Κυρίου μν ησο Χριστο»

(Ρωμ. ιε/ 6) κα στν δια Μητρόπο-

λη λλος διαβάζει κανονικ π τ

ρχαο κείμενο κα τ ξηγε κατ

τν ραν το κηρύγματος κατ

τν ρχαίαν τάξιν κα Παράδοσιν

κα λλος τ διαβάζει κατ εθεαν

π τν μετάφρασιν γνώστων γι

τος πιστος μεταφραστν.

Δν δίνουν τ μήνυμα κα τ

παρά δειγμα καταστασίας κα

νυπακος;

γ/ ) κάθε πιστς θέλει ν κού-

ση τν λόγο στ γλώσσα, πο μι-

λοσαν κα γραφαν τ ερ κείμε-

να ο πόστολοι κα Εαγγελιστα

κα χι τς μεταφράσεις φανν

μεταφραστν.

γλώσσα ατ καθ αυτ δν

χει κάτι τ ερ μαγικό, λλ

χει στορικ ξία γιατ μς μετα-

φέρει σ λλους τόπους, σ

λλους χρόνους κα καιρος κα

χομε τ μοναδικ προνόμιο π

λους τος λαούς τς γς τι γρά-

φτηκαν κατ εθεαν σ ατν τν

λληνικν γλώσσαν π τ χέρια

τν ποστόλων.

Ατν τν γλώσσα θέλει καθέ-

νας μας ν κούση γιατ φέρνει νο-

ερς μπροστά του τος διους

τος ποστόλους ν μς μιλνε.

ς μς πον:

Γιατί φωνάζουν γι τ μάρμαρα

το Παρθενώνα, δν μπορον ν

φτιάξουν ντίγραφα ατν, πο

θ εναι μ φρέσκο μάρμαρο, λαμ-

περά, μ λη τν λέξι τς πιστή-

μης κα τς τέχνης, χωρς ραγί-

σματα, σπασίματα, χωρς λλείμ-

ματα κα φθαρμένα π τν χρόνο;

Γιατί τ θέλουν σώνει κα καλ

τ γνήσια κα αθεντικά;

Γιατί τ θέλουν πρωτότυπα

ργα, ς ο πίνακες ζωγραφικς

μεγάλων καλλιτεχνν χουν μύ-

θητη ξία, ν μπορον ν ναπα-

ραχθον κριβ ντίγραφα α τν;

Γιατί τ παλίμψηστο βυζαντιν

χειρόγραφο τν 174 σελίδων π

ργο το ρχιμήδη δημοπρατήθη-

κε πν τν οκο Κρίστι στν

διεθν γορ μ κατομμύρια

κατομμυρίων νήκοντας στν

λληνικ κληρονομιά;

Γιατ τ παιδιά, πο υοθετήθη-

καν π θετος γονες, ν ζη-

σαν κοντά τους κα μεγάλωσαν μ

λες τς νέσεις κληρονομώντας

τράνταχτες περιουσίες, μόλις μα -

θαίνουν τι ατο δν εναι ο γν ή -

σιοι, ο φυσικο γονες των, τος

ναζητον πεγνωσμένα κατα -

φεύγοντας στς κπομπς «Π με

Πακέτο» στν κπομπ τς κ. Νι-

κολούλη, στω κα ν ποψιάζο ν ται

τι δν πέρασαν καλ στη ζωή τους

κα τι θ εναι κα θ βρίσκον ται

σ κακν κακς κατάσταση;

Γι ατ λαός, πο κατ τος 4

Πατριάρχες τς νατολς το

1848 μ.Χ. γραψαν τι «θέλει τ

θρήσκευμα ατο αωνίως μετά-

βλητον κα μοειδς τ τν Πατέ-

ρων ατο», θέλει ν κούση τ

γλώσσα, πο μιλοσαν κα γρα-

ψαν ο πόστολοι κα Εαγγελι-

στα κα χι τς μεταφράσεις τν

πίδοξων μεταφραστν.

ρα τ πρωτότυπο, τ γνήσιο

κα αθεντικ χει νυπολόγιστη

ξία π κάθε κίβδηλο, νόθο κα

ψευδεπίγραφο. Γι ατ τ θέλει

κα τ πιζητε ναγωνίως.

Θέλει καθένας μας ν κούση

τ Εαγγέλιο, τν πόστολο π

τ πρωτότυπο κείμενο, πο χει

στορικ ξία κα στέκεται προσο-

χή, ν τς μεταφράσεις τς θεω-

ρε, ς εροσυλία κα βεβήλωση,

πο γίνεται σ να στορικ πνευ-

ματικ συγγραφικ μνημεο. κού -

γοντας π τ πρωτότυπο τ κείμε-

να ατ ασθάνεται δέος κα ερο-

πρέπεια, πως κριβς ταν περν

μπροστά του λληνικ ση μαία,

κούει τν θνικ μνο.

Μετ τιμς

Παναγιώτης Ράπτης__