"᾿Εγώ εἰμί τὸ Α καὶ τὸ Ω, ἡ ἀρχὴ καὶ τὸ τέλος, ὁ πρῶτος καὶ ὁ ἔσχατος" (᾿Αποκ. κβ΄, 13)

Κείμενα γιά τήν ἑλληνική γλῶσσα στή διαχρονική της μορφή, ἄρθρα ὀρθοδόξου προβληματισμοῦ καί διδαχῆς, ἄρθρα γιά τήν ῾Ελλάδα μας πού μᾶς πληγώνει...


Πέμπτη, 31 Μαρτίου 2011

Νέο λύκειο μέ 19 λιγότερα μαθήματα! (;;;....)


Τον Σεπτέμβριο θα αρχίσει η εφαρμογή των αλλαγών στο Λύκειο. Το νέο σύστημα μειώνει κατά 19 τα διδασκόμενα μαθήματα. Καινούργιος τρόπος εισαγωγής σε ΑΕΙ θα ισχύσει σε τρία χρόνια. »18-19 ΑΠΟ ΤΟ 2013 -14...και νέο σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ «E» 31/3

Μείωση μαθημάτων (19 συνολικά), περισσότερες επιλογές, καινοτομίες με νέα μαθήματα όπως η ερευνητική εργασία και παρακολούθηση επιπλέον διδακτικών ωρών σε επιλεγμένα από τον μαθητή μαθήματα, είναι οι βασικές αλλαγές του σχεδίου για το Νέο Λύκειο, όπως το παρουσίασε χτες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.


Νέο λύκειο με 19 λιγότερα μαθήματα
Βασική «φιλοσοφία» του νέου Λυκείου, σύμφωνα με την Αννα Διαμαντοπούλου, είναι η απεξάρτηση του λυκείου από τις εξετάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ, ενδοσχολικές εξετάσεις που δεν θα απαιτούν αποστήθιση και αντιγραφή και περισσότερος ελεύθερος χρόνος για τους έφηβους μαθητές, οι οποίοι είναι «οι πιο σκληρά εργαζόμενοι Ελληνες», όπως χαρακτηριστικά είπε η ίδια.
Νέο λύκειο με 19 λιγότερα μαθήματα
Από την ερχόμενη χρονιά η Α΄ Λυκείου θα είναι τάξη γενικής Παιδείας και στη συνέχεια η Β΄ και Γ΄ τάξη θα έχει εξειδικεύσεις με μικρό αριθμό βασικών μαθημάτων. Οσον αφορά στο εξεταστικό σύστημα, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας απέφυγε να κάνει οποιαδήποτε συσχέτιση με τις αλλαγές στο λύκειο, στο πλαίσιο της προσπάθειας απεγκλωβισμού του σχολείου από την εισαγωγή στα ΑΕΙ.
Διευκρινίστηκε πάντως ότι η βαθμολογία της Α΄ λυκείου δεν θα μετράει για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ότι η εξεταστέα ύλη θα έχει ευρύτερη μορφή και δεν θα είναι αυστηρά προκαθορισμένη όπως σήμερα. Οσον αφορά στο μάθημα των θρησκευτικών θα είναι υποχρεωτικό στην Α και Β΄ Λυκείου και επιλογής στη Γ΄ τάξη. Στις δύο όμως τελευταίες τάξεις θα ονομάζεται Θρησκεία και Κόσμος και θα υπάρχουν αναφορές και στις υπόλοιπες θρησκείες.
Σε γενικές γραμμές η πρόταση του υπουργείου, η οποία θα σταλεί σήμερα στην αρμόδια επιτροπή του ΕΣΥΠ, ώστε να οριστικοποιηθεί, προβλέπει τα εξής:
  • Μείωση μαθημάτων στην Α΄ λυκείου από 16 σε 8 και εισαγωγή ενός νέου μαθήματος, της ερευνητικής εργασίας.
  • Στη Β΄ λυκείου δύο κατευθύνσεις και μείωση μαθημάτων από 17 σε 12.
  • Στη Γ΄ λυκείου τρεις κατευθύνσεις και μείωση μαθημάτων από 16 σε 10.
  • Οι μαθητές ακόμη και στη Γ΄ λυκείου θα μπορούν να αλλάζουν κατεύθυνση αν αυτό επιθυμούν, στην αρχή βέβαια της χρονιάς.
  • Στη Β΄ και Γ΄ λυκείου οι μαθητές θα μπορούν να παρακολουθούν επιπλέον ώρες μαθημάτων (μαθήματα εμβάθυνσης) με βάση τις ανάγκες για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.
  • Σε όλες τις τάξεις εισάγεται η ερευνητική εργασία (συνθετική εργασία ή project) ως διακριτή ενότητα του προγράμματος σπουδών, με στόχο οι μαθητές να αποκτήσουν εμπειρία στη διαχείριση ανοικτού τύπου μαθησιακών έργων, που απαιτούν ικανότητες όπως είναι ο σχεδιασμός, η επίλυση προβλημάτων, η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη, η καινοτομία, η εφαρμογή της θεωρητικής γνώσης σε πραγματικά πλαίσια εφαρμογών, ο συνδυασμός των γνώσεων από διάφορα μαθήματα κλπ. Τo project είναι υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές. Αξιολογείται αυτόνομα και ο βαθμός του προσμετράται ισότιμα με τους βαθμούς των υπολοίπων μαθημάτων.
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΚΑΙ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
Ποια μαθήματα θα διδάσκονται στις τρεις τάξεις του Λυκείου
Α' ΛΥΚΕΙΟΥ: Η πρώτη τάξη του λυκείου θα περέχει γενική παιδεία στους μαθητές με 7 υποχρεωτικά μαθήματα, ελληνική γλώσσα (μάθημα με τρεις κλάδους Αρχαία, Νέα Ελληνική Γλώσσα και Νέα Ελληνική Λογοτεχνία), Θρησκευτικά, Ιστορία, Μαθηματικά, ξένη γλώσσα, Φυσικές επιστήμες (Φυσική-Χημεία Βιολογία) και Φυσική Αγωγή. Επίσης οι μαθητές θα έχουν και ένα μάθημα επιλογής, αυτό της ερευνητικής εργασίας ανά τετράμηνο με θέμα που εντάσσεται στους κύκλους «Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές Επιστήμες», «Τέχνη και Πολιτισμός», «Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες και Τεχνολογία» και «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη». Κάποια εργασία θα μπορεί να γίνεται και στα αγγλικά και όλες θα αναρτώνται στο Διαδίκτυο
Β' ΛΥΚΕΙΟΥ: Στη Β΄τάξη θα υπάρχουν δυο κατευθύνσεις (Α΄και Β΄). Η κατεύθυνση Α' θα απευθύνεται σε όσους θέλουν να ακολουθήσουν θετικές, τεχνολογικές ή επιστήμες υγείας και η Β' τις κλασικές σπουδές και ανθρωπιστικές επιστήμες.
Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ: Στη Γ΄ λυκείου θα υπάρχουν τρεις κατευθύνσεις με τέσσερα υποχρεωτικά μαθήματα και δύο επιλογής. Η κατεύθυνση Α' θα δίνει έμφαση στις θετικές επιστήμες (με Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία ή Υπολογιστές). Η κατεύθυνση Α΄- Β΄ στις Κοινωνικές και Οικονομικές επιστήμες (με Μαθηματικά, Στατιστική, Οικονομία). Η κατεύθυνση Β΄στις Νομικές, Φιλοσοφικές και Πολιτικές Επιστήμες (με Αρχαία Ελληνικά, Ιστορία, Κοινωνιολογία).
ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΕΜΒΑΘΥΝΣΗΣ
Στις δύο τελευταίες, και άρα πιο κρίσιμες για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση, τάξεις (Β' και Γ' Λυκείου) στους μαθητές παρέχεται εντός του κυρίως προγράμματος του σχολείου η δυνατότητα παρακολούθησης επιπλέον διδακτικών ωρών σε επιλεγμένα μαθήματα (μαθήματα εμβάθυνσης), με βάση τις ανάγκες τους για την εισαγωγή στα ΑΕΙ-ΤΕΙ. Ανάμεσα στα μαθήματα επιλογής υπάρχουν μαθήματα εμβάθυνσης σε βασικά γνωστικά αντικείμενα, που συνήθως είναι ιδιαίτερης σημασίας για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα της επιπλέον διδασκαλίας εντός του σχολείου των μαθημάτων αυξημένης γι' αυτούς βαρύτητας.
ΣΕ ΔΥΟ ΧΡΟΝΙΑ
Εισαγωγή σε ΑΕΙ - ΤΕΙ με νέο σύστημα εξετάσεων
Οπως ανακοίνωσε χθες η Αννα Διαμαντοπούλου, από τις αλλαγές που θα γίνουν δεν θα αιφνιδιαστούν οι μαθητές, καθώς από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο η Α' Λυκείου θα λειτουργήσει με βάση το νέο πρόγραμμα σπουδών, ενώ από το σχολικό έτος 2012-13 θα είναι έτοιμα και τα νέα προγράμματα σπουδών για τη Β' και την Γ' Λυκείου. Οι μαθητές που θα φοιτούν στην Α' Λυκείου το ερχόμενο σχολικό έτος θα εισαχθούν στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ με βάση το νέο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων, το οποίο θα ισχύσει για πρώτη φορά το σχολικό έτος 2013-14. Προκειμένου το υπουργείο Παιδείας να καταλήξει στο οριστικό σχέδιο για το νέο εξεταστικό σύστημα στο επόμενο διάστημα θα οργανωθεί ευρύτατη διαβούλευση με όλους τους πολιτικούς, επιστημονικούς, εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς φορείς, ώστε να συγκεκριμενοποιηθούν οι διαδικασίες και τα κριτήρια του εξεταστικού. Η υπουργός δήλωσε ότι οι αλλαγές στο νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ θα ακολουθήσουν τις εξής βασικές αρχές:
Οι εξετάσεις θα διεξάγονται κεντρικά και με διαδικασίες που διασφαλίζουν το αδιάβλητο, ενώ μειώνονται τα εξεταζόμενα μαθήματα.
Οι εξετάσεις θα αφορούν σε έναν μικρό αριθμό μαθημάτων και τα ΑΕΙ θα καθορίζουν τον συντελεστή βαρύτητας αυτών των μαθημάτων, ώστε ουσιαστικά να συμμετέχουν τα ίδια στα κριτήρια επιλογής των μελλοντικών φοιτητών τους. Επίσης, οι βαθμοί της Α' Λυκείου δεν θα υπολογίζονται για την εισαγωγή σε ΑΕΙ - ΤΕΙ, ενώ η εξεταστέα ύλη δεν θα είναι αυστηρά προκαθορισμένη.
Κατά τη διάρκεια της Γ' Λυκείου το ίδιο το σχολείο θα κάνει προσομοίωση της εξεταστικής διαδικασίας, με στόχο οι μαθητές να αντιληφθούν και να προετοιμασθούν στο σχολείο από τους καθηγητές τους για όλα όσα θα είναι αναγκαία.
ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ
Νέο φάσμα επιλογών για τους μαθητές
  • Τα μαθήματα της Γλώσσας (Νέα και Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία - Λογοτεχνία), η Ιστορία και σε μεγάλο βαθμό τα Μαθηματικά συνιστούν έναν λιτό πυρήνα μαθημάτων γενικής παιδείας, τα οποία παίρνουν οι μαθητές ανεξάρτητα από την περαιτέρω εξειδίκευσή τους. Υπενθυμίζεται ότι όλοι οι μαθητές θα έχουν πιστοποιηθεί στη Γ' Γυμνασίου στην καλή γνώση της Αγγλικής Γλώσσας και στη χρήση της Πληροφορικής.
  • Διευρύνεται ουσιαστικά το φάσμα των επιλογών των μαθητών. Ο μαθητής προβαίνει σε μια σειρά επιλογών στο Νέο Λύκειο ανάλογα με τις ανάγκες του για την εισαγωγή του στην ανώτατη εκπαίδευση ή τις ιδιαίτερες κλίσεις και τα ενδιαφέροντά του. Επιλέγει το θέμα της ερευνητικής εργασίας, με την οποία θέλει να ασχοληθεί σε καθεμιά από τις τρεις τάξεις του Λυκείου. Επιλέγει την κατεύθυνση που θέλει να ακολουθήσει στη Β' και στη Γ' Λυκείου ανάλογα με τους στόχους του μετά το Λύκειο. Αυξάνεται ο αριθμός μαθημάτων επιλογής από τρία σε επτά συμπεριλαμβανομένης και της ερευνητικής εργασίας.
ΝΙΚΟΛ. ΤΡΙΓΚΑ

Πηγή:http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11424&subid=2&pubid=59665076

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου