“ η σύγχυση μεγαλώνει με την πάροδο των ετών, καθώς φιλόλογοι και δάσκαλοι, στα Σχολεία μας, διδάσκουν άλλος τους παλαιούς και άλλους του νέους (προβληματικούς κανόνες), αγνοώντας, ορισμένοι, τις συνέπειες από τις αλλαγές αυτές. Τι κάνουν, γι’ αυτό, Υπουργείο Παιδείας, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Πανεπιστήμια, Ένωση Φιλολόγων και άλλα Πνευματικά Ιδρύματα; Τι κάνουμε εμείς οι απλοί άνθρωποι; Η Γλώσσα είναι εργαλείο, είναι μοχλός, είναι δύναμη, είναι μήτρα που γεννά, είναι πιο πάνω κι από την Ιστορία, για την οποία ξεσηκωθήκαμε, αναγκάζοντας, το 2007, σε αλλαγή - διόρθωση του βιβλίου της Στ΄ Δημοτικού”
«να διορθωθούν τα προβληματικά σημεία (στη νεοελληνική γραμματική) (...)Τώρα, όχι αύριο. Αύριο θα ’ναι αργά»
Η προσαρμογή της Ελληνικής έγινε από το Κ.Ε.Μ.Ε. το 1976, με εντολή του Υπουργείου Παιδείας.
|
Αρθρα του συγγραφέα
Σχόλια (7)
1 Τρίτη, 12 Μαΐου 2009
Άκρως ενδιαφέρον το θέμα που τέθηκε.
Τέτοιου είδους συζητήσεις χρειάζεται η ελληνική κοινωνία για να καταλάβει ότι η γλώσσα καί η γραφή της ανήκουνε και δεν αποτελούνε νόμους παρωχημένης χρήσης των.
2 Τρίτη, 12 Μαΐου 2009
Πολὺ σωστὲς παρατηρήσεις. Συμφωνῶ σχεδὸν σὲ ὅλα (ἐκτὸς ἴσως ἀπὸ τὴν πρότασι γιὰ τὸ κόμμα στὸ διαζευκτικὸ «ἤ»). Ἡ ἀπάλειψις του «ν» ἀπὸ τὸ «δὲν» εἶναι ἀπαράδεκτη· τὸ μετατρέπει σὲ ἄλλη λέξι. (Κάποιοι «προοδευτικοί» ἀπεφάσισαν (!) ὅτι τὸ «δὲ» δὲν εἶναι λέξις τῆς νέας ἑλληνικῆς!) Ἀλλὰ γενικῶς ἡ ἀπάλειψις του «ν» εἶναι προβληματική, ἀκόμη καὶ ἂν τηροῦνται οἱ κανόνες τῆς δημοτικῆς. Συμβουλὴ λοιπόν: Βάζετε «ν» στὰ ἀρσενικὰ καὶ θηλυκὰ ἄρθρα καὶ ἀντωνυμίες, πάντοτε. Ἁπλούστατα! Καὶ κανεὶς δὲν δικαιοῦται νὰ σᾶς τὸ ἀπαγορεύσῃ. Καὶ πάντως, ποιός εἶπε ὅτι ἂν γράφεται τὸ «ν» πρέπει καὶ νὰ προφερθῇ; Ἕτερον ἑκάτερον. Τέλος, ναί, κόμμα μετὰ τὸ «καί», βεβαίως καὶ πρέπει νὰ βάζουμε, ὅταν παρεμβάλλεται δευτερεύουσα πρότασις! Δὲν βάζουμε κόμμα ὅταν ἐκατέρωθεν τοῦ «καί» βρίσκονται ὁμοειδῆ πράγματα, αὐτὰ ποὺ τὸ «καὶ» συνδέει. Ἀλλὰ ἡ δευτερεύουσα πρότασις σημειώνεται μὲ κόμμα στὴν ἀρχὴ καὶ στὸ τέλος της. Αὐτὰ εἶναι αὐτονόητα, ἀρκεῖ νὰ προσέξουμε πῶς μιλοῦμε καὶ τὶ λέμε. Γιατὶ περιπλέξαμε τὰ πράγματα, θέλοντας ὑποτίθεται νὰ τὰ ἁπλοποιήσουμε, δὲν ξέρω.
3 Τρίτη, 12 Μαΐου 2009
Πολύ καλό το άρθρο και με βρίσκει σύμφωνο. Πάντως η διάβρωση έχει προχωρήσει και σ' άλλα σημεία, όπως η τάση αντικατάστασης της γενικής από την αιτιατική. Π.χ. ο σωστός τίτλος αυτού του άρθρου θα ήταν [κατ' εμέ]: "Προβληματικά σημεία ΤΗΣ ΝεοελληνικήΣ ΓλώσσαΣ". Επίσης δήτε αυτό: "Κίνηση Πολιτῶν γιὰ τὴν Ἐπαναφορὰ τοῦ Πολυτονικοῦ Συστήματος" http://www.polytoniko.org/index.php?newlang=el&font=Palatino+Linotype&right=no.
4 Παρασκευή, 15 Μαΐου 2009
Πολύ σωστές οι απόψεις του άρθρου. Η υποτιθέμενη απλοποίηση αντί να απλοποιήσει μπέρδεψε τα πράγματα. Δείτε για παράδειγμα την επόμενη φράση γραμμένη σύμφωνη με τους κανόνες της νέας ελληνικής:
"Ο πατέρας μου αγόρασε ένα αυτοκίνητο"
Πείτε μου σάς παρακαλώ ποιό είναι το νόημα της:
1. Ο δικός μου πατέρας αγόρασε ένα αυτοκίνητο
2. Ο πατέρας αγόρασε σε εμένα ένα αυτοκίνητο
Προφανώς αν προφέρεις το "μου" άτονο ισχύει το πρώτο, αν το τονίσεις το δεύτερο!
Κάπου διάβασα ότι ο κανόνας λέει πως αν υπάρχει περίπτωση παρερμηνείας πρέπει να τονιστεί το "μου"!! Μα είναι αυτό κανόνας; Είναι δυνατόν την ώρα που γράφουμε να γυρίζουμε πίσω και να ξαναδιαβάζουμε δυο και τρεις φορές την φράση για να διαπιστώσουμε αν υπάρχει ή όχι περίπτωση παρερμηνείας; Τότε πάει περίπατο η ακριβολογία, διότι δεν είναι πάντα προφανές με ποιους τρόπους μπορεί να παρερμηνευθεί η γραφή μας. Κάντε ένα πείραμα. Γράψτε την φράση "Ο Γιάννης μου μίλησε". Μέσα σε ένα κείμενο, ακόμα και αν πρόσεχα τον κανόνα περί παρερμηνείας δεν θα τόνιζα το "μου" σύμφωνα με τις επιταγές της νέας γραμματικής (sic), θεωρώντας προφανές ότι η φράση είναι ξεκάθαρη: "ο Γιάννης μού μίλησε". Κι όμως έτυχε περίπτωση που κάποια κυρία ερμήνευσε αλλιώς αυτήν την φράση και με ρώτησε αν ο Γιάννης είναι γιος μου. Διότι θεώρησε πως η φράση ανακοίνωνε τις πρώτες προσπάθειες ομιλίας του Γιάννη μου!
Νομίζω ότι είναι προφανές ότι ο κανόνας αυτός μόνο σε παρερμηνείες μπορεί να οδηγήσει!!
5 Παρασκευή, 15 Μαΐου 2009
θα είχε ενδιαφέρον κε. Ευμένη να μας πείτε πώς θα το αντιμετωπίζατε εσείς αυτό το πρόβλημα ακριβολογίας.
6 Τετάρτη, 20 Μαΐου 2009
Συμφωνώ με το παραπάνω, οτι η γραμματική αφορά αυούς που μαθαίνουν, εχω προβλημα με τα παιδια μου που μερικες φορες συγγυζονται μεταξυ του πώς το ακουνε και το πως το διαβαζουν... διοτι δεν ειναι η πρωτη γλώσσα τους.
7 Τετάρτη, 27 Μαΐου 2009
Ὁ Γιάννης μου μίλησε.
Ὁ Γιάννης μοῦ μίλησε.
ΚΑΜΜΙΑ ΑΣΑΦΕΙΑ.
Μήπως θὰ πρέπει νὰ διδάξουμε πειραματικὰ σὲ κάποια σχολεῖα τὴν δημοτικὴ ποὺ μάθαμε ἐμεῖς οἱ παλαιότεροι στὸ δημοτικό, δηλ., χωρὶς τὶς ἀλλαγὲς τοῦ 1976 καὶ ΜΕ τοὺς τόνους καὶ τὰ πνεύματα;
Διότι ἐμεῖς τὰ ἀποφασίσαμε ὅλα μὲ τὸ ἔστι θέλω, βάσει ἰδεολογίας, ὄχι ἐπιστήμης. Μήπως εἶναι καιρὸς νὰ ἐπανέλθομε στὴν λογική;
Πηγή: http://www.antibaro.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου